Plæneklipper med motor problem
Fra : Fiskefars

Dato : 17-05-02 16:43

Halløj gruppe

Jeg har en plæneklipper (ginge favorit med en Briggs & Stratton motor) der
lige pludselig er begyndt at opfører sig mærkeligt.
Den kører op og ned i omdrejninger og kan næsten ikke holde sig selv i gang.
Nu har jeg tjekket tændrør som er sodet til og renset det uden nogen
virkning. har tjekket at det gnister.
Har tjækket luftfilter er helt rent.
Er det tændrøret den er gal med eller er det kaburatoren der lige pludselig
er helt ved siden af sig selv, eller kan det være dårlig benzin.

Det skal lige siges at motoren ikke er mere 10 måneder gammel.

mvh. Klaus

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-02 17:46

Fiskefars <sej@fiskefars.dk> scribbled:

> Er det tændrøret den er gal med

Det kan det godt være, skift det og se hvad der sker.

eller er det kaburatoren der lige
> pludselig er helt ved siden af sig selv,

Skidt eller vand f.eks. Rens og se om det hjælper efter at have skiftet
tændrøret

eller kan det være dårlig
> benzin.

Skidt eller vand f.eks

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Niels Olsen

Dato : 17-05-02 19:13

"Fiskefars" <sej@fiskefars.dk> skrev i en meddelelse

> Er det tændrøret den er gal med
Det kan det sagtens være. Midterelektroden skal være skarpkantet i enden og
ikke rund. Afstanden i mellem de 2 elektroder skal ligge på 0,75 MM (måles
med søgerblad eller en speciel tændrørssøger.

>eller er det kaburatoren der lige pludselig er helt ved siden af sig selv,
Det kan sagtens være skidt i en dyse e.l. Så skal karburatoren renses. Det
kan også være karburatoren eller indsugningsrøret der er raslet løs. En af
mine arbejdskolleger fik sig en ny plæneklipper fra lossepladsen der bare
skulle spændes lidt sammen.

> eller kan det være dårlig benzin.
Det kan også være en mulighed. Er bensinen fra sidste sæson ville jeg
kassere den. Når sæssonnen slutter hælder jeg altid den sidste bensin fra
dunken over på bilen.

> Det skal lige siges at motoren ikke er mere 10 måneder gammel.
Så må der vel være noget garanti. Og så er spørgsmålet jo om det er smart
at begynde at skille for meget ad. Jeg ville ikke skille mere ad end tændrør
og luftfilter.
Resten må så være op til forhandleren.

MVH Niels

Fra : Jens Kloster

Dato : 17-05-02 23:22

Hvis du bevæger gashåndtaget lidt frem og tilbage, kan du se at det påvirker
et lille spjæld nede ved kaburatoren. Dette spjæld holdes på plads af en
lille fjeder, som har det med at blive slap. Jeg har oplevet det i
forbindelse med at en gren fra en busk satte sig fast lige der. Det gav
nøjagtig de symptomer, som du beskriver.
Jeg husker det som en noget besværlig manøvre, at få fjederen strammet op
igen, og i betragtning af at der må være garanti, vil jeg anbefale dig at
konsultere en fagmand.

Mvh
Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 18-05-02 10:30

Jens Kloster skrev:

> Jeg husker det som en noget besværlig manøvre, at få fjederen
> strammet op igen, og i betragtning af at der må være garanti, vil jeg
> anbefale dig at konsultere en fagmand.

Fjederen må du skisme ikke stramme op, der er regulatorfjederen som er nøje
afstemt til at fastsætte omdrejningstallet korrekt, hvis den ændres kan det
bevirke at du brænder motoren af pga for højt omdrejningstal, plejlstangen
plejer at knække.

Fra : Jens Kloster

Dato : 18-05-02 21:16

Nå nå små slag

Jeg mente jo altså at den kunne være blevet løs. Det er da klart at man kan
høre når den kører med for høje omdrejninger.
Men nok om det. Det ender nok ved fagmanden

Fra : Henning Lund

Dato : 19-05-02 12:24

Jens Kloster skrev:

> Nå nå små slag
>
> Jeg mente jo altså at den kunne være blevet løs. Det er da klart at
> man kan høre når den kører med for høje omdrejninger.
> Men nok om det. Det ender nok ved fagmanden

200 omdrejninger i minutter mere end det den maks må køre, kan du ikke høre
og det er nok til at knække plejlstangen i visse tilfælde, så det var ikke
for at genere dig jeg skrev det, kun for at hjælpe.