Ophvsretten og edb-programmer
Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 14:46

Jeg kiggede lidt i ophavsretsloven, specielt om edb-programmer.
Paragraf 36 (Særlige bestemmelser om edb-programmer m.v.) starter med
"Den, der har ret til at benytte et edb-program, må".

Jeg kan ikke se noget som helst i ophavsretsloven der siger hvem
der har ret til at benytte et edb-program, så den ret må være
givet ud fra noget andet. Hvad?

Venligst
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-05-02 14:51

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@infimum.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg kan ikke se noget som helst i ophavsretsloven der siger hvem
> der har ret til at benytte et edb-program, så den ret må være

Retten til at benytte et edb-program ligger hos rettighedshaveren. De kan så
give den videre til andre, efter nærmere definerede retningslinjer. Det gør
man så, når man sælger det/videregiver det (såmænd...).
Retningslinjerne for brugen er så definerede i licensbetingelserne, som kan
omfatte alt fra en enkelt linje om "at du må bruge det her lige så tosset du
vil, og også give det videre til andre, bare du ikke tjener på det"
(freeware/shareware) til alenlange skrivelser med alle tænkelige forbehold
og begrænsninger, som det ofte ses ved købesoftware.

Men altså: retten til brug gives videre til hver enkelt gennem en aftale om
det.

/Per

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 15:27

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> writes:

> Retten til at benytte et edb-program ligger hos rettighedshaveren. De kan så
> give den videre til andre, efter nærmere definerede retningslinjer. Det gør
> man så, når man sælger det/videregiver det (såmænd...).

Det er her jeg leder efter lovgrundlag. Hvilken lov er det der
forhindrer mig i at bruge en ellers lovligt anskaffet kopi af værket
uden deres tilladelse. Hvorved adskiller retten til at benytte et
edb-program sig fra retten til at bruge en bog?

> [...]
> (freeware/shareware) til alenlange skrivelser med alle tænkelige forbehold
> og begrænsninger, som det ofte ses ved købesoftware.

Disse betingelser kommer ofte som en EULA som man skal acceptere efter
at man allerede har anskaffet sig en lovlig kopi. Hvis man ikke accepterer
betingelserne (eller installerer på en måde så man ikke behøver sige ja,
f.eks. bare kopierer programmet over på harddisken), så bør man ikke være
underlagt de betingelser. Man har så kun den ret man havde i det øjeblik
man købte programmet... og hvad er den, og hvor kommer den fra?

> Men altså: retten til brug gives videre til hver enkelt gennem en aftale om
> det.

Hvor står det? Edb-programmer er et litterært værk. Der er ingen regler i
ophavsretsloven om at man må læse en bog man har købet... det er åbenbart
implicit. Mit spørgsmål må så være: er der nogle implicitte rettigheder
forbundet med edb-programmer, eller hvad? (og hvor står det? :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-02 17:01

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Det er her jeg leder efter lovgrundlag. Hvilken lov er det der
>forhindrer mig i at bruge en ellers lovligt anskaffet kopi af værket
>uden deres tilladelse.

Ingen. Du kan benytte et program du har købt eller lånt, i det
sidste tilfælde dog ofte under den forudsætning at ejeren har
fjernet sin installation.

Hvad er problemet?

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 18:34

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Ingen. Du kan benytte et program du har købt eller lånt, i det
> sidste tilfælde dog ofte under den forudsætning at ejeren har
> fjernet sin installation.

> Hvad er problemet?

Jeg prøver bare at forstå detaljerne :)

Når man køber et stykke software så køber man ikke et fysisk objekt
(som salg over nettet er et godt eksempel på). For shareware køber
man ikke engang en kopi af porgrammet, det har man i forvejen. Det
man køber er åbenbart retten til at bruge programmet.

Dette adskiller sig fra f.eks. en bog, som er et andet litterært værk.
Når man køber en bog, så køber man en fysisk kopi af værket som man
derefter råder over. Man har så lov til, f.eks., at læse bogen. Det
står ingen steder i ophavsretsloven, den udtaler sig kun om videre
distribution af værket. Altså har man en implicit ret udelukkende i
kraft af at man besidder en representation af værket.

Jeg er interesseret i om man har nogle implicitte rettigheder i
forbindelse med besiddelse af et program, eller om man kun har de
rettigheder som EULAen giver samt de ufraskrivelige rettigheder fra
ophavsretsloven.

Hmm, formuleret sådan er det svært at finde dokumentation for, kan
jeg godt se. :)

En, ikke engang særlig kreativ, EULA kunne sige at den til enhver tid
kunne opdateres af producenten af programmet, som så kunne opdatere
den til at sige at man ikke har ret til at bruge programmet... og hvis
ens ret til at bruge programmet (som er forudsætning for de
rettigheder man får af paragraf 46 og 37 i ophavsretsloven)
udelukkende kommer fra EULAen, eller anden licens, så ville det virke.

Der har tidligere været diskussioner om hvorvid en EULA er bindende,
og givet at den ikke er presenteret før købet var konklusionen vist
at det var tvivlsomt. Det prøver jeg så at få til at passe med resten,
og det går ikke så godt.

Ok, jeg er forvirret (det er *det* der er problemet :)
Jeg håber at kunne blive forvirret på et højere plan.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-02 21:16

> [...]

>forbindelse med besiddelse af et program, eller om man kun har de
>rettigheder som EULAen giver samt de ufraskrivelige rettigheder fra

Det sidste - forudsat at der ikke står nohet ulovligt eller noget
uaftaleligt i EULA'en.

>En, ikke engang særlig kreativ, EULA kunne sige at den til enhver tid
>kunne opdateres af producenten af programmet, som så kunne opdatere
>den til at sige at man ikke har ret til at bruge programmet...

Det lyder sært, men kunne måske opfattes på linje med shrink
wrap-aftaler som muligvis er bindende?

>Der har tidligere været diskussioner om hvorvid en EULA er bindende,
>og givet at den ikke er presenteret før købet var konklusionen vist
>at det var tvivlsomt.

"Uvist" er et bedre ord. Det andet lyder suspekt. Der er uenighed
om om man kan være bundet af en på købstidspunktet ukendt aftale.
Nogle mener at den kan binde *forudsat* at der er uhindret frihed
til at ophæve købet efter at betingelserne er blevet kendt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-02 16:59

Per Christoffersen skrev:

> [...]
>(freeware/shareware) til alenlange skrivelser med alle tænkelige forbehold
>og begrænsninger, som det ofte ses ved købesoftware.

Jo, men den slags aftaler kan ikke begrænse ens ret som den er
fastsat i loven om ophavsret. Man har f.eks. altid lov til at
lave en backup og til at lave nødvendige ændringer.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 17:14

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Man har f.eks. altid lov til at
> lave en backup og til at lave nødvendige ændringer.

Kun hvis man har ret til at benytte edb-programmet :)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-02 19:32

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Kun hvis man har ret til at benytte edb-programmet :)

Og den gamle devise om ægget og hønen, hvad mener du virkelig ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-02 20:19

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> writes:

> Og den gamle devise om ægget og hønen, hvad mener du virkelig ?

De rettigheder Bertel nævnte er givet af paragraf 36 i ophavsretsloven.
Den begynder med "Den, der har ret til at benytte et edb- program, må"...

Så det var ren konstatering, men ja, der er noget høne og æg over det
som også forvirrer mig. Den forvirring der ledte til mit oprindelige
forvirrde spørgsmål :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-02 21:10

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Kun hvis man har ret til at benytte edb-programmet :)

Hvis du er forvirret, så undlad den slags bemærkninger. Jeg
svarede på:

>Retningslinjerne for brugen er så defineret ...

Brugen er naturligvis den retmæssige brug.

--
Bertel