/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret på DVDdrev ?
Fra : RP


Dato : 17-05-02 13:09

Hej

Jeg købte i nov. 2001 en næsten komplet PC fra www.compumail.dk og her i
weekenden gik DVDdrevet så i stykker (den smadrede en Starcraft CD og
virkede efterfølgende ikke). Jeg kom desværre til at åbne den for at se om
jeg kunne redde min dyre Starcraft CD, og der kunne jeg pille alle de
tusinde stumper ud. Jeg skriver til compumail da jeg går udfra at der er
garanti på DVDdrevet (og håbede også de ville erstatte CD'en), men får at
vide at reklamationsretten fortfalder hvis CDen springer i drevet (hvilket
jeg ikke kan forstå da DVDdrevet er årsagen til fejlen). Ydermere også fordi
jeg åbnede drevet (hvilket er forståeligt).

Men burde jeg under alle omstændigheder ikke have minimum 1 års garanti på
det DVDdrev - da det allerede var i stykker da jeg åbnede det ??

Håber på et svar

Mvh Dennis R. Pedersen



 
 
N/A (17-05-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 17-05-02 16:24



Erik G. Christensen (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 17-05-02 16:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke hvis forretningen ikke har givet garanti. Du har et års
> reklamationsret,

Loven er vedtaget, så det nu er to år

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Jakob Paikin (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 17-05-02 16:36

On Fri, 17 May 2002 17:23:45 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>> Ikke hvis forretningen ikke har givet garanti. Du har et års
>> reklamationsret,
>
>Loven er vedtaget, så det nu er to år

Nej, for drevet var købt før 1.1.02


--
Jakob Paikin

Erik G. Christensen (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 17-05-02 19:29

Jakob Paikin wrote:

> Nej, for drevet var købt før 1.1.02

Ok, rigtig, den bedre middag, dog ikke Farumniveau, havde overtaget

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Bertel Lund Hansen (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-05-02 16:58

Erik G. Christensen skrev:

>Loven er vedtaget, så det nu er to år

Varen er købt før den nye lovs ikrafttrædelsesdato, så det er den
gamle der gælder.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RP (17-05-2002)
Kommentar
Fra : RP


Dato : 17-05-02 18:54

Følgende indlæg kom jeg til at sende privat til Bertel, og fik også en
gennemgående detaljeret forklaring ud af min post/indlæg.
-----------------------------------------------------------------
Først tak for dit svar Bertel.

> >Jeg købte i nov. 2001 en næsten komplet PC fra www.compumail.dk og her i
> >weekenden gik DVDdrevet så i stykker (den smadrede en Starcraft CD og
> >virkede efterfølgende ikke). Jeg kom desværre til at åbne den for at se
om
> >jeg kunne redde min dyre Starcraft CD, og der kunne jeg pille alle de
> >tusinde stumper ud. Jeg skriver til compumail da jeg går udfra at der er
> >garanti på DVDdrevet
>
> Der er reklamationsret (-pligt), men ikke nødvendigvis garanti.

ifl. http://www.compumail.dk/salgsbet.html#reklamation yder de 1 års
reklamationsret da min PC er fra før 31/12 - 2001. Men så kommer
undtagelserne jo:


> >(og håbede også de ville erstatte CD'en), men får at
> >vide at reklamationsretten fortfalder hvis CDen springer i drevet
(hvilket
> >jeg ikke kan forstå da DVDdrevet er årsagen til fejlen).
>
> Hvor ved du det fra? Det hænger på om drevet eller cd'en er årsag
> til miseren, og bevisbyrden for at det er drevet, ligger hos dig.

En ven som var på besøg da det skete, arbejder på en netcafé i Viborg. Der
havde 6 DVDdrev af samme mærke, splittet 6 Diablo II CD'er og desuden var
min Starcraft CD kun ca. 2 måneder gammel. Det er første gang jeg oplever at
et drev går så hårdt på en CD men jeg ved ikke om min erfaring er nok som
'bevisbyrde'.


> >Men burde jeg under alle omstændigheder ikke have minimum 1 års garanti

> >det DVDdrev -
>
> Ikke hvis forretningen ikke har givet garanti. Du har et års
> reklamationsret, men du skal faktisk bevise at det hverken var
> cd'en eller dine pilfingre der ødelagde drevet. Det sidste tror
> jeg nu ikke er et problem.

> >da det allerede var i stykker da jeg åbnede det ?
>
> Hvis du hørte nogle fæle lyde og derefter åbnede drevet, er det
> rimeligt at antage at det ikke var dig der var årsag til
> problemet.

Pludselig kunne jeg ikke læse CD'en fra windows - men startede jeg spillet
vha. starcraft.exe på harddisken kørte den fint kort. Efter et par minutter
fryser billedet og jeg genstarter. Pludselig siger drevet noget lignede
"swish-swish" og hele systemet stopper igen. Jeg kigger bagpå drevet, og ser
et stykke af den flænsede CD stikke ud fra IDE indgangen (ca. 3 cm lang). Og
igen, at Starcraft CD'en kun er 2 måneder gammel og intet fejlede er det
nærmeste jeg kan komme, på at bevise den ikke var skyld i fejlen :-/

Mvh Dennis R. Pedersen




Jesper Nielsen (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 17-05-02 22:59


"RP" <news@skill.dk> wrote in message
news:3ce543b3$0$18619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Følgende indlæg kom jeg til at sende privat til Bertel, og fik også en
> gennemgående detaljeret forklaring ud af min post/indlæg.
> -----------------------------------------------------------------
> Først tak for dit svar Bertel.
>
> > >Jeg købte i nov. 2001 en næsten komplet PC fra www.compumail.dk og her
i
> > >weekenden gik DVDdrevet så i stykker (den smadrede en Starcraft CD og
> > >virkede efterfølgende ikke). Jeg kom desværre til at åbne den for at se
> om
> > >jeg kunne redde min dyre Starcraft CD, og der kunne jeg pille alle de
> > >tusinde stumper ud. Jeg skriver til compumail da jeg går udfra at der
er
> > >garanti på DVDdrevet
> >
> > Der er reklamationsret (-pligt), men ikke nødvendigvis garanti.
>
> ifl. http://www.compumail.dk/salgsbet.html#reklamation yder de 1 års
> reklamationsret da min PC er fra før 31/12 - 2001. Men så kommer
> undtagelserne jo:
>
>
> > >(og håbede også de ville erstatte CD'en), men får at
> > >vide at reklamationsretten fortfalder hvis CDen springer i drevet
> (hvilket
> > >jeg ikke kan forstå da DVDdrevet er årsagen til fejlen).
> >
> > Hvor ved du det fra? Det hænger på om drevet eller cd'en er årsag
> > til miseren, og bevisbyrden for at det er drevet, ligger hos dig.
>
> En ven som var på besøg da det skete, arbejder på en netcafé i Viborg. Der
> havde 6 DVDdrev af samme mærke, splittet 6 Diablo II CD'er og desuden var
> min Starcraft CD kun ca. 2 måneder gammel. Det er første gang jeg oplever
at
> et drev går så hårdt på en CD men jeg ved ikke om min erfaring er nok som
> 'bevisbyrde'.
>
>
> > >Men burde jeg under alle omstændigheder ikke have minimum 1 års garanti
> på
> > >det DVDdrev -
> >
> > Ikke hvis forretningen ikke har givet garanti. Du har et års
> > reklamationsret, men du skal faktisk bevise at det hverken var
> > cd'en eller dine pilfingre der ødelagde drevet. Det sidste tror
> > jeg nu ikke er et problem.
>
> > >da det allerede var i stykker da jeg åbnede det ?
> >
> > Hvis du hørte nogle fæle lyde og derefter åbnede drevet, er det
> > rimeligt at antage at det ikke var dig der var årsag til
> > problemet.
>
> Pludselig kunne jeg ikke læse CD'en fra windows - men startede jeg spillet
> vha. starcraft.exe på harddisken kørte den fint kort. Efter et par
minutter
> fryser billedet og jeg genstarter. Pludselig siger drevet noget lignede
> "swish-swish" og hele systemet stopper igen. Jeg kigger bagpå drevet, og
ser
> et stykke af den flænsede CD stikke ud fra IDE indgangen (ca. 3 cm lang).
Og
> igen, at Starcraft CD'en kun er 2 måneder gammel og intet fejlede er det
> nærmeste jeg kan komme, på at bevise den ikke var skyld i fejlen :-/
>
> Mvh Dennis R. Pedersen

Hej Dennis

Vi lever desværre i et samfund hvor alle der køber hardware selv mener at de
er eksperter. Og alle erhvervsdrivende er skurke, der er ude på at lænse
forbrugeren derfor er det ok at klage og true med bål og brand når man selv
er et fjols!

Hvorfor åbnede du dit drev når du kunne se at der stak et stykke af CD'en
ud?? Du havde kommet noget længere med din sag om du ikke havde rørt det!

//Jesper





RP (17-05-2002)
Kommentar
Fra : RP


Dato : 17-05-02 23:42

Jesper Nielsen skrev:
> Vi lever desværre i et samfund hvor alle der køber hardware selv mener at
de
> er eksperter. Og alle erhvervsdrivende er skurke, der er ude på at lænse
> forbrugeren derfor er det ok at klage og true med bål og brand når man
selv
> er et fjols!

Jeg søgte blot en forklaring på at de kunne afvise mit ønske med;
"Reklamationsretten bortfalder desværre hvis en CD er sprunget inde i drevet
som du beskriver..." da jeg ikke mener det er en gyldig grund til at nægte
reparering / ombytning. De siger jo direkte at jeg ikke vil få erstatning
fordi at CD'en eksploderede - og nævner ikke et ord om min fejl med at åbne
drevet.


> Hvorfor åbnede du dit drev når du kunne se at der stak et stykke af CD'en
> ud?? Du havde kommet noget længere med din sag om du ikke havde rørt det!

At jeg var så dum at åbne drevet, har du så nok ret i - men min 400 kr's
Starcraft CD ville jeg megetmeget gerne have reddet, da den ligger i samme
prisklasse som et nyt drev (og jeg regnede egentlig ikke med at få den
erstattet af Compumail hvis jeg sendte drevet til reparation). Jeg kunne
heller ikke se logikken i at reklamationen skulle bortfalde, når jeg har 4
vidner der kan bekræfte at drevet var dødt på alle måder, da jeg åbnede den.
Men efter at have læst Compumail's side kan jeg godt se jeg nok skulle have
ladet være. Men nu laver jeg en skriftlig henvendelse med nogle af
erfaringerne jeg har modtaget herinde og håber på det bedste. Men tak for
din kritik.

Mvh Dennis R. Pedersen



Bertel Lund Hansen (18-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-05-02 08:41

RP skrev:

>At jeg var så dum at åbne drevet, har du så nok ret i -

Jeg er ikke enig i at det var dumt. Det var en såre naturlig
handling, og da der stak cd-stumper ud, kunne der ikke være meget
tvivl om at drevet var gået i stykker. Da der yderligere er flere
vidner til hændelsen, betragter jeg det ikke som et problem.

Compumails svar betyder jo at hvis drevet får en cd til at gå i
mange stykker, vil de ikke erstatte drevet - og det er uholdbart.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Povl H. Pedersen (18-05-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 18-05-02 12:47

On Sat, 18 May 2002 09:40:31 +0200,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> RP skrev:
>
>>At jeg var så dum at åbne drevet, har du så nok ret i -
>
> Jeg er ikke enig i at det var dumt. Det var en såre naturlig
> handling, og da der stak cd-stumper ud, kunne der ikke være meget
> tvivl om at drevet var gået i stykker. Da der yderligere er flere
> vidner til hændelsen, betragter jeg det ikke som et problem.
>
> Compumails svar betyder jo at hvis drevet får en cd til at gå i
> mange stykker, vil de ikke erstatte drevet - og det er uholdbart.

Enig. Hvis de sælger drev der er for hurtige, så må de tage
ansvaret herfor, fremfor at skyde skylden på CD'erne.

Men omkring 60x hastighed på en CD, så er kræfterne så store
at stort set alle CD'ere går i stykker efter relativ kort tid.
Det er derfor ikke anbefalelsesværdig at købe CD-læsere/DVD drev
der læser CD'er med 48x hastighed, da det udsætter CD'erne for
meget høj stress.


--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.
Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]


Nick (18-05-2002)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 18-05-02 14:36

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnaecfpn.2k3.nospam@home.terminal.dk...
> On Sat, 18 May 2002 09:40:31 +0200,
> Men omkring 60x hastighed på en CD, så er kræfterne så store
> at stort set alle CD'ere går i stykker efter relativ kort tid.
> Det er derfor ikke anbefalelsesværdig at købe CD-læsere/DVD drev
> der læser CD'er med 48x hastighed, da det udsætter CD'erne for
> meget høj stress.

Rolig nu, det er ikke ensbetydende med, at mediet spinner rundt så hurtigt.
Det er en kombination at flere teknikker der gør, at det (i få procentdele
af den samlede kapacitet mediet har) virker som om det kører f.eks. 60x
speed.

Men uanset købers reklamationsret og lignende, viser også denne historie jo
bare, at man skal udvælge handlestedet nøje.

Hvor svært kan det være? --> Lav pris = lav 'service'

Det er jo gansk logisk. ENten skærer de ned på srevice, rådgivning, laver
skrappere RMA-rutiner, tæver leverandørerne for vildt og lignende, eller
også hyrer de polske undarbejdere til lager/pakkeri.

/Nick



Allan Olesen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 19-05-02 09:32

"Nick" <nicklas_FJERNMIG_keller@hotmail.com> wrote:

>Rolig nu, det er ikke ensbetydende med, at mediet spinner rundt så hurtigt.
>Det er en kombination at flere teknikker der gør, at det (i få procentdele
>af den samlede kapacitet mediet har) virker som om det kører f.eks. 60x
>speed.

Enig.

For lige at uddybe;
Et 1x CD-drev kører med variabel rotationshastighed og fast
datahastighed.

Hurtige drev kører derimod med fast rotationshastighed og når
derfor kun op på 60x datahastighed, mens de læser de yderste
spor.

Forskellen mellem hurtigste rotationshastighed for et 1x og et
60x CD-drev kommer derfor aldrig op på 60x. Ifølge mit øjemål er
den "ægte" forskel nok nærmere 20-25x.

Men eftersom "ægte" 50x er nok til at splintre en CD
øjeblikkeligt og efterlade store huller i loftet, kan man jo
spekulere over, om 20-25x alligevel ikke er nok til at forårsage
udmattelsesbrud på lidt længere sigt.

Tilbage til sagen:
Jo mere man som producent af CD-drev nærmer sig den teoretiske
grænse for, hvad en CD fysisk kan klare, jo sværere får man efter
min mening med at slippe afsted med ansvarsfraskrivelser for
skader forårsaget af eksploderede CD'er - især hvis man ikke på
forhånd oplyser kunden om, at denne risiko er til stede på
hurtige drev.

Så det er da muligt, at forretningens forbehold ikke holder i
retten.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

[KBH]--=\(KiM\)=-- (19-05-2002)
Kommentar
Fra : [KBH]--=\(KiM\)=--


Dato : 19-05-02 21:38


"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce76371$0$382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Nick" <nicklas_FJERNMIG_keller@hotmail.com> wrote:

[SNIP] 8<-------

Bla Bla Bla......

> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig >softwarekopiering.

Undskyld at jeg skifter emne, men hvad mener du med den signatur? er der
noget jeg har overhørt?

Med Venlig Hilsen Kim





"Morten Bjergstrøm" (19-05-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 19-05-02 22:40

"[KBH]--=\(KiM\)=--" <kesREMOVE@post.cybercity.dk> skrev:

>> Allan Olesen, Lunderskov.
>> Danske musikere tjener penge ved ulovlig >softwarekopiering.
>
> Undskyld at jeg skifter emne, men hvad mener du med den signatur?
> er der noget jeg har overhørt?

Der betales en afgift på ca. 4,- + moms pr. brændbar CD, der sælges. En
del af disse CDere bruges til lovlig kopiering af musik, det er dette
musikerne kompenseres for, en anden og sandsynligvis noget større del
anvendes til ulovlig kopiering af spil og anden computersoftware. Dvs.
musikerne tjener penge på ulovlig kopiering.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

RP (21-05-2002)
Kommentar
Fra : RP


Dato : 21-05-02 09:07

Jeg fik udfærdiget et brev i lørdags som var planen jeg ville sende i dag.
Men her til morgen får jeg følgende email fra D-C-S (Compumail):
---
Hej
Du bedes sender DVD drevet ind så bytter vi det.
Det er desværre noget Henrik har misforstået med hensyn til reklamationsret
når der springer en cd.


Venlig hilsen/Best regards
Lars Saxosen
DDI:70 222 505 -12

---

Så er der altså lidt retfærdighed til .
Jeg siger tusinde tak for hjælpen til alle sammen

Mvh Dennis R. Pedersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste