vurdering af software
Fra : gusse

Dato : 17-05-02 13:07

Jeg overvejer at lave virksomheden om til et aps fra personligt. I den
forbindelse skal man jo bruge 125.000

Inventar og lager kan, så vidt jeg ved, gå ind i denne pulje. Eget udviklet
software , som altså er at betragte som et produkt, kan også indgå . Men
hvordan fastsættes prisen....

Nogle som kender regler for vurdering/prisættelse af software

Og ville det være en fordel at "konvertere" til et aps ??

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 14:29

gusse <therealgusse@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Men hvordan fastsættes prisen....

Det gør en revisor. Det koster knapper.

> Og ville det være en fordel at "konvertere" til et aps ??

Måske - det er svært at sige, når vi ikke kender noget til dine nuværende
forhold.

Men som udgangspunkt: nej. Du bruger vel virksomhedsskatteordningen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 18-05-02 09:39

> [...]
udviklet
> software , som altså er at betragte som et produkt, kan også indgå . Men

Du kan jo starte med at spørge dig selv, hvis dette produkt SKAL sælges i
morgen, hvad kan det så sælges for?
Derefter skal du overbevise din revisor om, at det tal du er nået frem til
er korrekt.

> Og ville det være en fordel at "konvertere" til et aps ??

Hvis du er på vej ind i store tabstruede forretninger, kan det være en
fordel.
Men en virksomhed, der udvikler software og skal helt ud i hjørnerne for at
finde 125.000 kr. er næppe truet af så store tab.

Ulempen er de meget større krav til regnskab og revision.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 18-05-02 15:52

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

[klip]

> Hvis du er på vej ind i store tabstruede forretninger, kan det være en
> fordel.

Nok ikke skattemæssigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 19-05-02 09:10

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev

> Nok ikke skattemæssigt.

Et stort tab kan selvfølgelig give et stort fradrag i andre indkomster,
hvis man har eller får sådanne, men med et aps begrænser man tabet til de
125.000 kr., hvis der ikke er tale om, at man ved sin handlemåde har
pådraget sig et personligt ansvar.

Om man vælger at drive sin virksomhed som personligt eller aps, er et valg
der afhænger af den konkrete situation.
Der er ikke noget der er rigtigere eller bedre end noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 19-05-02 09:53

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

[klip]

> Et stort tab kan selvfølgelig give et stort fradrag i andre indkomster,
> hvis man har eller får sådanne,

Jeps. Det vil sige, at man reelt får skattefar til at betale noget af
tabet - helt op på topskatniveau.

> men med et aps begrænser man tabet til de
> 125.000 kr., hvis der ikke er tale om, at man ved sin handlemåde har
> pådraget sig et personligt ansvar.

Måske ja

> Om man vælger at drive sin virksomhed som personligt eller aps, er et valg
> der afhænger af den konkrete situation.
> Der er ikke noget der er rigtigere eller bedre end noget andet.

Helt enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com