brev fra Synoptik
Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 17-05-02 12:30

Jeg har igår torsdag modtaget et brev fra Synoptik, som er sendt direkte
til mig, ikke husstandsomdelt.
I det står; (jeg nøjes her med overskrifter og en kort beskrivelse)

"Lige nu kan du spare 500 kr på briller og 15% på solbriller."
(En smøre om tilbud på (sol)briller, og at jeg kan vælge at lade en
anden i familien få glæde af rabatten)

"Giv dig selv de bedste vinderchancer"
(Om at man kan deltage i en lodtrækning om 4*2 biografbilletter.)

Sagen er bare at jeg ikke har været i forbindelse med en optikforretning
de sidste 10 år, så jeg undrede mig over hvor de havde mit navn+adresse fra.
Der stod et tlf.nr, så jeg ringede og spurgte dem.
De havde ikke umiddelbart noget stående om mig i deres kundedatabase,
men hende jeg snakkede med, havde da for nylig hørt om at de havde
fået/købt en kundedatabase "et andet sted fra".

Er dette lovligt?
Kan jeg klage over det noget sted?

Min holdning er, at det holder ikke at jeg begynder at få reklamer fra
firmaer som jeg aldrig har været i kontakt med, når jeg i forvejen ikke
vil modtage reklamer og derfor har et "Nej Tak til reklamer"-skilt på
min dør.

Fra : Morten

Dato : 17-05-02 12:35

> [...]
> firmaer som jeg aldrig har været i kontakt med, når jeg i forvejen ikke
> vil modtage reklamer og derfor har et "Nej Tak til reklamer"-skilt på

Firmaer må gerne sælge kundeoplysninger til hinanden, men du kan bede
om at komme på en nejtak-liste.
Kig her: http://www.fi.dk/ret/markedsfoering/reklamernejtak/
Firmaerne skal med jævne mellemrum undersøge om folk er opført på
listen, så tilmeld dig snarest

Mvh.
Morten

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 17-05-02 13:03

Morten wrote:

> [...]
> Kig her: http://www.fi.dk/ret/markedsfoering/reklamernejtak/
> Firmaerne skal med jævne mellemrum undersøge om folk er opført på

Hvad?!
Det var min helt klare opfattelse, at firmaer i forvejen ikke måtte
kontakte privatpersoner i reklameøjemed, uden at vedkommende selv havde
givet tilsagn om dette.

Er vi nu ovre i "amerikanske tilstande", hvor man skal tilmelde sig
flere steder for ikke at modtage reklamer - det der også kaldes Opt-Out
modellen?

Fra : Lars

Dato : 17-05-02 13:05

"[Odense] Jens C. Hansen" skrev:

> Det var min helt klare opfattelse, at firmaer i forvejen
> ikke måtte kontakte privatpersoner i reklameøjemed,

Det er nok personlig og telefonisk henvendelse du tænker på, der er
begrænset til salg af aviser, bøger, falck, forsikringer samt
meningsmålinger.

- Lars

Fra : emj

Dato : 17-05-02 14:44

[Odense] Jens C. Hansen skrev i <3CE4F172.2060708@gmx.net>:

>Det var min helt klare opfattelse, at firmaer i forvejen ikke måtte
>kontakte privatpersoner i reklameøjemed, uden at vedkommende selv havde
>givet tilsagn om dette.

Såmænd må de da det. De kan endda helt lovligt købe adresser hos Post
Danmark.
Hilsen em,j
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Bess

Dato : 17-05-02 17:16

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> wrote in message
> Jeg har igår torsdag modtaget et brev fra Synoptik, som er sendt direkte
> til mig, ikke husstandsomdelt.
[SNIP]

Du kan henvede dig til dit folkeregister og bede om at få
"markedsføringsbeskyttelse" (du kan også få lokal vejviserbeskyttelse og
forskerbeskyttelse). Se f.eks. på nedenstående link en flytteanmeldelse,
hvor man i dag skal angive om man ønsker disse beskyttelser eller ej.

http://www.netborger.dk/blanketter/blanketter_folkeregistret.asp#

Du kan også hente en blanket alene til anmeldelse af beskyttelse.

mvh
Bess