session problemer
Fra : stk

Dato : 17-05-02 10:54

Hej.

Hvis jeg i en jsp fil sætter en session.setAttribute("navn", "værdi") kan
jeg efterfølgende læse den med session.getAttribute("navn")

Hvis jeg derimod definerer den i en funktion, jeg kalder ved submit, kan jeg
ikke læse den efter siden er submitted (den kan godt læses i funktionen
inden siden submittes). Den kan også godt læses, hvis den skrives som en
applikations variabel.
Jeg troede en session udløb efter et givent tidsrum eller når browseren blev
lukket?
Hvordan får jeg en sessions variabel til at 'overleve' skift til nye sider?

stefan

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-05-02 11:26

stk wrote:
> [...]
> jeg efterfølgende læse den med session.getAttribute("navn")
>
> Hvis jeg derimod definerer den i en funktion, jeg kalder ved submit,

Det kan jeg ikke helt følge. Hvilken funktion, og hvilken submit er der
tale om. Er vi ovre i JavaScript?

> [...]
> applikations variabel.
> Jeg troede en session udløb efter et givent tidsrum eller når browseren blev

Det er også korrekt.

> Hvordan får jeg en sessions variabel til at 'overleve' skift til nye sider?

Det burde den altid gøre såfremt du bruger cookies og din browser
behandler dem korrekt, eller bruger URL rewriting.

-dennis

Fra : stk

Dato : 17-05-02 11:40

> Det kan jeg ikke helt følge. Hvilken funktion, og hvilken submit er der
> tale om. Er vi ovre i JavaScript?
Nej da, 'alm' java i jsp:

<script>function cmdOK(){session.setAttribute("navn", "værdi");}</script>
<%= session.getAttribute("navn") %>
<input type=submit onclick=cmdOK()>
</form></body>

> Det burde den altid gøre såfremt du bruger cookies og din browser
> behandler dem korrekt, eller bruger URL rewriting.
Min browser accepterer cookies, hvis det er det du mener. Jeg bruger dem
ikke direkte.

stefan

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-05-02 11:54

stk wrote:

> Nej da, 'alm' java i jsp:

> <script>function cmdOK(){session.setAttribute("navn", "værdi");}</script>
> [...]

Du blander Java (scriptlets i JSP) og Javascript. Du kan ikke kalde
session.setAttribute() fra et <script> tag. I så fald skal du gøre det
med <% og %> - men bemærk at det vil blive gjort når JavaScripten bliver
sendt til browseren. Altså vil det altid blive gjort, og ikke kun når du
kalder cmdOK() JavaSscript funktionen.

> Min browser accepterer cookies, hvis det er det du mener. Jeg bruger dem
> ikke direkte.

Der bruges en cookie der hedder JSESSIONID til at holde styr på hvilken
session på serveren netop din browser er en del af.

-dennis

Fra : stk

Dato : 17-05-02 12:21

> Du blander Java (scriptlets i JSP) og Javascript. Du kan ikke kalde
> session.setAttribute() fra et <script> tag. I så fald skal du gøre det
> med <% og %>
Det gør jeg også, jeg glemte dem bare i mit indlæg.

> - men bemærk at det vil blive gjort når JavaScripten bliver
> sendt til browseren. Altså vil det altid blive gjort, og ikke kun når du
> kalder cmdOK() JavaSscript funktionen.
Hmm... Jeg må have kludret i det, for nu virker det som du siger.
Er der en måde at lade et script sætte en sessions variabel?

> Der bruges en cookie der hedder JSESSIONID til at holde styr på hvilken
> session på serveren netop din browser er en del af.
Så blev jeg det klogere

stefan

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-05-02 12:26

Nej. Sessionen er på server siden, og scriptet bliver kørt på klient-siden.

Her kommer så HTTPs 'statelessness' ind i billedet: Alt man skal bruge
igen skal gemmes på serveren (i hukommelse, i database eller lign, og
det kræve et request for hver gang.

-dennis

Fra : stk

Dato : 17-05-02 12:32

> [...]
>
> Her kommer så HTTPs 'statelessness' ind i billedet: Alt man skal bruge
> igen skal gemmes på serveren (i hukommelse, i database eller lign, og
Ok, tak skal du have.
Go weekend

stefan