Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksperiment med dias
Fra : buffer

Dato : 17-05-02 10:20

hejsa

Jeg har en gang et sted på nettet, set noget med at man kunne scanne
diasbilelder ind digitalt, via et digitalkamera.

Man skulle sætte mørkt rør for "linsen" (husker ikke længden) og
diasbilledet forenden af det og så en hvid, lys, hvid, 'jævn'
baggrund.
(mener zoom var en fordel at have, evt. macro)

Er det noget i tror man kan gøre ?
Jeg har ikke selv forsøgt, _endnu_, men det vil jeg da prøve af :)

Jeg ville gerne høre jeres forslag, erfaringer med dette.

/Lars

Fra : raven

Dato : 17-05-02 14:06

On 17 May 2002 02:19:50 -0700, 2001@munk.dk (buffer) wrote:

> [...]
>Jeg har ikke selv forsøgt, _endnu_, men det vil jeg da prøve af :)
>
>Jeg ville gerne høre jeres forslag, erfaringer med dette.

Det er da klart, at man kan det. Man kan bruge det, der hedder en
lyskasse til at lægge dias'et på.

Så et digital kamera med makro, evt. fotostativ.

Men scannere er nu svære at slå på specifikationerne:

f.eks. en 4800 dpi scanner
dpi ~ dot pr. inch
en inch er 25.4 mm

Da en inch er omtrent 24 mm har du altså 4800 punkter på dias'ets
smalle led, gange 7200 punkter på de 36 mm, eller 34 Mpixels med 48
bits opløsning af farver oveni, da linie-scannere ikke spolerer
opløsningen, men gentager den for hver farve.

For et 5 Mpixel kamera er opløsningen 7 gange mindre, eller
kvadratrod(7)=2.6 mindre på hver led, rundt regnet.

John

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 17-05-02 14:54

Det kan du godt, såfremt dit kamera kan komme tæt nok på.

Du skal bare være opmærksom på at resultatet næppe bliver specielt godt.
Almindelige objektiver og i særdeleshed zooms har 'field-curvature' dvs. at
fokusplanet ikke er det samme over hele billedfladen.
I praktisk fotografi har det ingen betydning, men når du forsøger at
fotografere noget helt flat vil hjørnerne ikke stå så skarp som centrum.
Dedikerede macro objektiver (og forstørrelses objektiver) er specielt
designet med henblik på at gengive fokusplanet helt flat, hvorimod den macro
funktion som findes i mange zooms blot betyder 'at man kan fokusere tæt
på' -ikke at 'field curvature' er korrigeret.
mvh
Niels

Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 17-05-02 20:10

Se evt. min side med et forstørrelsesapparat som dias/negativforsats:
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/
MVH
Sven Ole Pedersen