Pudsning/maling af kældervæg
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 17-05-02 07:24

Hej,

Vi har en kældervæg som er tapetseret og malet. På den del som ligger
under jorden er der store buler og man kan pille tapet (og puds) af i
store flager. Selve fugtproblemerne skulle iflg. den tidligere ejer
være løst og væg/tapet/puds virker da heller ikke fugtigt. Vi har
derfor tænkt på følgende:

1) Fjerne alt løst tapet & puds ned
2) Pudse væggen op
3) Male med diffusionsåben maling

Lyder der fornuftigt? Skal væggen "tørre ud" efter man har fjernet
gammelt tapet? I så fald hvor længe?

mvh
Jeppe

Fra : Ida Nielsen

Dato : 17-05-02 07:45

Ja det er klart en fornuftig løsning i har valgt, jeg vil foreslå et andet
alternativ til malingen. Farvet mørtel jeg syntes personligt at det bliver
meget flot, og har planer om at bruge det i min stue.
Ellers vil jeg foreslå at benytte en facade farve på væggene, en silikat
eller polysiloxsan maling - disse er begge meget diffusions åbne. Kalk vil
jeg holde mig fra da den er selv rensende og derved smitter af.

Venlig hilsen
Ida
Farvehandler.
Ps. Skriv endelig igen hvis du vil have flerer oplysninger

Fra : hshlab

Dato : 17-05-02 09:45

"Ida Nielsen" <idani@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget flot, og har planer om at bruge det i min stue.
> Ellers vil jeg foreslå at benytte en facade farve på væggene, en silikat

Hej Ida.
Hvad er forskellen på silikat og polysiloxsan maling ? -hvad er bedst -til
hvad?

Mvh. Thomas

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-05-02 10:45

Hej Jeppe N. Madsen

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale afrensning til fast bund.

Der findes IKKE maling som er tilstrækkeligt diffusionsåben, således at vand
kan diffunderer igennen i tilstrækkelig mængde.

Derimod kan kalk eller en cementpulvermaling klare problemet ( samtidig er
det meget billigere ). Fås i din lokale trælasthandel. Dog vil det ikke være
fri for afsmitning.

I næsten alle gamle huse er kælderen ikke konstrueret til at være tør!!
Ganske vist kan visse silikatmalinger så i en kemisk forbindelse med puds og
give en utrolig holdbarhed, men skal du have en silikat i virkelig kvalitet
koster den det hvide ud af øjene.

De gamle kældre blev kun brugt til kul/koks/brænde og måske nogle cykler,
ikke meget andet. Altså er din kælder nok ikke lavet til beboelse, og derfor
uegent til dette.

Tapet/væv eller anden vægbeklædning må kraftigt frarådes, ligeledes
opsætning af gibs/træbeklædning. Sidstnævnte kan skabe svamp/råd i hele
husets konstruktion, hvilket jeg har oplevet flere gange.

De fleste farvehandlere har produkter, de påstår er udviklet specielt til
kældervægge - INGEN af dem virker!

Du kan pudse med indfarvet puds, som foreslået i gruppen, det vil jeg dog
ikke anbefale. Normalt er væggene lavet med svummet puds, det er fint til
kældervægge, desuden ret billigt.
Indfarvet puds bliver grimt med tiden, og man kan ikke "bare" reparere det,
da disse reparationer kan ses.

God arbejdelyst
Malemester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Per K

Dato : 17-05-02 17:21

> [...]
> kældervægge, desuden ret billigt.
> Indfarvet puds bliver grimt med tiden, og man kan ikke "bare" reparere

Lige et lille tips mere.
Hvis pudsen smuldrer kan man også give det et par lag tapetklister for at få
det til at holde op med at smuldre, så binder malingen også bedre
så behøver man heller ikke de afsendigt dyre malinger, men kan nøjes med de
billige vægmalinger fra f.eks Bilka.
Det gjorde jeg for 6 år siden i vores kælder og det holder stadig.
Det tip fik jeg af en anden malermester (Per Jacobsen i Odense)

Venligst Per