E-Mail
webnoob 5265
Egen newsserver.
Fra : Janus Høi

Dato : 16-05-02 22:56

Halløjsa.
Jeg har i længere tid ledt med lys og lygte efter et newsserverprogram som
gjorde det muligt at oprette lokale nyhedsgrupper så min store familie kan
kommunikere på private nyhedsgrupper.

Jeg har fundet flere forskellige, men har droppet dem på grund af noget jeg
troede var en fejl i deres opsætning.

Jeg har fundet et rigtig godt program til formålet. Og en rigtig god manual.
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Men nu viser det sig at jeg har samme problem med Hamster som jeg har haft
med de andre.

Det hele går fint nok når jeg henter nyhedsgrupperne på min lokale maskine.
Altså den jeg har Hamster på.

Jeg har sat en nyhedskonto op i min Outlook Express til mit ip-nummer.
(80.62.54.13) og med en midlertidig bruger/pass (anders/anders).

Jeg har ingen problemer med at hente eller skrive.
Det betyder vel, at jeg forlader computeren og kommer ind i den igen udefra
med nntp-serveren som mål. (Håber I kan følge min tankegang.)

Problemet er så, at når andre prøver, kan de ikke få forbindelse med
serveren. Og det kan jeg ikke forstå. For jeg har jo ingen problemer med det
selv.

Det behøver vel ikke være computere der er koblet i direkte netværk til den,
vel? Det jeg forestiller mig er at min familie kan komme ind i den fra alle
andre steder også via deres internetopkobling.

Undskyld hvis jeg lyder forvirret. Jeg ER forvirret.
Jeg har ikke så meget forstand på dette.

Jeg har TDC ADSL. Og jeg har ingen firewall. Hvis de oplysninger kan hjælpe.

Man kan sagtens komme til min computer udefra hvis jeg sætter en ftp eller
http-server op på computeren. Det er øjensynligt kun nntp der ikke makker
ret.

Har I nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-05-02 23:16

Thu, 16 May 2002 23:55:54 +0200, skrev "Janus Høi"
<hoi***@jagi.com>:

> [...]
>http-server op på computeren. Det er øjensynligt kun nntp der ikke makker

Sandsynligvis fordi port 119, som normalt bruges til news er
spærret (det er den som standard i TDCs adslforbindelser).

Sæt den op til at bruge en anden port.

Fra : Janus Høi

Dato : 16-05-02 23:24

> Sandsynligvis fordi port 119, som normalt bruges til news er
> spærret (det er den som standard i TDCs adslforbindelser).
>
> Sæt den op til at bruge en anden port.

Nu har jeg sat den op til port 120 på 80.62.54.13

bruger/pass
guest/guest

Er der mon en der gider prøve at logge på?
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-05-02 23:45

Fri, 17 May 2002 00:23:34 +0200, skrev "Janus Høi"
<hoi***@jagi.com>:

>Er der mon en der gider prøve at logge på?

Kan sagtens komme ind nu og det lader også til at virke.

Har sendt en besked en janus.misc

Fra : Janus Høi

Dato : 16-05-02 23:47

> Kan sagtens komme ind nu og det lader også til at virke.
>
> Har sendt en besked en janus.misc

Den harjeg spottet.

Tak for det.

Endnu en gang er du manden der hjælper på usenet.
Du skiller dig positivt ud fra mængden.

Tak for indsatsen.

--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-05-02 23:45

"Janus Høi" <hoi***@jagi.com> writes:

> Nu har jeg sat den op til port 120 på 80.62.54.13
>
> bruger/pass
> guest/guest
>
> Er der mon en der gider prøve at logge på?

Det virker fint nok.

Fra : Janus Høi

Dato : 16-05-02 23:52

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Lige et spørgsmål mere:

Når man bare kører med default port (119) kan man lave et link til sin
newsserver på denne måde:

eller
hvis det skal være fornemt.

Men hvordan definerer man portnummer i linket?
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 00:55

Fri, 17 May 2002 00:52:25 +0200, skrev "Janus Høi"
<hoi***@jagi.com>:

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-05-02 00:57

"Janus Høi" <hoi***@jagi.com> writes:

> Lige et spørgsmål mere:
>
> Når man bare kører med default port (119) kan man lave et link til sin
> [...]

Det er forkert. En news-URL kan kun bruges til at henvise til en
nyhedsgruppe (uafhængigt af serveren):

eller til et message-id:

Hvis du vil henvise til en server, skal du bruge nntp:, altså

<nntp://80.62.54.13:120>

og

<nntp://80.62.54.13:120/dk.admin>

hvor :120 angiver porten (det er ikke nødvendigt, hvis man bruger port
119).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 01:04

Fri, 17 May 2002 01:56:40 +0200, skrev Jesper Harder
<harder@myrealbox.com>:

>Hvis du vil henvise til en server, skal du bruge nntp:,

Det er jo rigtigt, men OE accepterede også med news: foran.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-05-02 12:45

Hej Jesper Harder, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> eller til et message-id:

Mig bekendt er det da ikke noget message-ID men en URL/URI.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-05-02 15:56

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> Mig bekendt er det da ikke noget message-ID men en URL/URI.

Puds brillerne og læs hvad jeg faktisk skrev

| En news-URL kan kun bruges til at henvise til [...] et message-id:

Altså, at en news-url *henviser* til et message-id, ikke at den *er* et
message-id.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-05-02 16:32

Hej Jesper Harder, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Puds brillerne og læs hvad jeg faktisk skrev

Jeg bruger kun briller på lang afstand (bilkørsel, tv etc.), men jeg
kan da lige give skærmen en omgang.

Ahh! Ja, *nu* står det jo klart og tydeligt, at det nævnte er en URL,
som henviser til et message-ID

> Altså, at en news-url *henviser* til et message-id, ikke at den
> *er* et message-id.

En dag... en dag... griber jeg dig i en fejl

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 16-05-02 23:40

"Janus Høi" <hoi***@jagi.com> wrote Thu, 16 May 2002 23:55:54 +0200
:

>Har I nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

Skift væk fra default porten 119, f.eks til 120

Jeg mener at huske at TDC har spærret port 119.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/