Fudge
Fra : WebWoman

Dato : 16-05-02 20:57

Jeg har købt tre forskellige slags fugde (cirka 600 gram ialt) med hjem fra
USA.
Det smager herligt, men - jeg får bare ikke spist så meget fugde.

Er der nogen, der har gode ideer til anvendelse - udover at spise det, som
det er. Kan jeg evt. hakke det og putte det i is. Og i hvilken mængde evt. ?

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-02 08:12

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt tre forskellige slags fugde (cirka 600 gram ialt) med hjem
fra
> USA.
> Det smager herligt, men - jeg får bare ikke spist så meget fugde.

Jeg sidder her med en Amerikansk kogebog fra 1929. Der er opskrifter på
Fudge-Glasur, som du vil kune lave ved at smelte din fudge med en smule mælk
i en gryde, tage det af varmen og piske det til det er fast nok til at kunne
spredes ud på en kage.

Ellers lyder ideen med at putte den i is da ikke så tosset. Eller at smelte
den med noget vædske (kaffe, fløde) og hælde den over isen som en sauce.
bAfhængig af hvilken smag den har, selvfølgelig.

MVH

Peter

Fra : WebWoman

Dato : 17-05-02 11:49

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mælk
> i en gryde, tage det af varmen og piske det til det er fast nok til at

Ikke dårligt!

Det er fugde med chokolade og nødder, jeg har, så det kan snildt bruges som
glasur på en god kage *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : S. B. [8000]

Dato : 17-05-02 13:47

Hvad pokker er fudge?

Søren

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-02 14:13

"S. B. [8000]" <sfb(slettes)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad pokker er fudge?

Det er nærmest en slags blød karamel. Modsat karamel bruger man rent sukker
(ikkeglucosesirup) hvilket gør, at den bliver lidt grynet i det (af
sukkerkrystaller).

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-02 15:29

Peter Westh skrev:

> Det er nærmest en slags blød karamel.

Hedder det ikke "smørkarameller" hos slikmutter?

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 17-05-02 22:07

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+591d28b1-f1f4-4687-8800-034e1f8425b6@news.szn.dk...

> Hedder det ikke "smørkarameller" hos slikmutter?

Dunno. Der er ikke specielt meget smør i fudge, de er relativt magre i
forhold til f.eks. flødekarameller.

/Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-05-02 05:32

Peter Westh skrev:

> Dunno. Der er ikke specielt meget smør i fudge, de er relativt
> magre i forhold til f.eks. flødekarameller.

Jeg ved det heller ikke. Men jeg har smagt fudge i Sydafrika, og det
smagte nærmest som smørkarameller fra slikmutter. Jeg mener at de
fortalte at der indgik "condensed milk¹" og sukker i opskriften.

Hm, jeg grep'ede lige efter "fudge" i mit opskriftsindex: 139 hits!

// Klaus

¹) Eller osse var det "evaporated milk".

Fra : Peter Westh

Dato : 19-05-02 16:28

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+3bc213aa-1426-4d74-8f5d-b5417d87e49a@news.szn.dk...
> Jeg ved det heller ikke. Men jeg har smagt fudge i Sydafrika, og det

I virkeligheden tror jeg, at "fudge" er en meget bred betegnelse. Skærekager
bliver indimellem kaldt "fudge cake", og ordbogen oversætter det med "blød
chokoladekage"...

/Peter