Højglans polering af aluminium?
Fra : Gundersen

Dato : 16-05-02 19:23

Hejsa

Er der nogle nem måde til det?
Hvordan skal man gøre det/start?
Hvad hvis emnet er larkeret/malet?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-02 20:38

On Thu, 16 May 2002 20:22:45 +0200, Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk>
wrote:

Hej Emil.

>Er der nogle nem måde til det?

Nej

>Hvordan skal man gøre det/start?

Tag en slibemaskine og spænd en kludeskive på i stedet for de
sædvanlige slibesten.
Start maskinen tag polervoksen og pres den kortvarigt og hårdt mod
skiven.
Tag det du skal polere og start på et passende sted.
Når du polerer så bliver emnet langsomt varmere og varmere.
Faktisk er den bedste temperatur at polere ved der hvor du lige
nøjagtig ikke mere kan holde varmen ud.
Handsker er et must
Forresten "tror" jeg du skal dække alt i værkstedet af med plastic før
du begynder.
Eller endnu bedre - brug naboens værksted.
Polering er en møgbeskidt sag
Meget mildt sagt.

>Hvad hvis emnet er larkeret/malet?

Tjaeh, så skal lakken/malingen af først.
Jeg polerede noget der var sandblæst, og for at lette jobbet lidt fik
det en tur med "pudsemusen" iført først sandpapir #120, og derefter
#180.
Det blev faktisk godt og jeg formoder man kan fjerne lakken på samme
måde.
Måske er der nogen der har et bedre bud?

>Mvh Emil

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Gundersen

Dato : 16-05-02 20:57

Hejsa

> Nej

Tænkte det nok..... =(

> Polering er en møgbeskidt sag
> Meget mildt sagt.

Hmm.... Så kan det godt være at jeg ikke skal gå i gang med fælgene!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 16-05-02 21:18

Virker denne behandling mon også på en forgaffel, hvor der er kommet en
slags "aluminiums pest"?

Jeg ved ikke om det er stenslag eller noget andet (det ser ikke sådan ud),
men forsiden på min forgaffel har fået nogle grimme pletter, der minder om
indtørrede og forvaskede fulgeklatter, som bare ikke kan komme af ved vask
og en omgang "knofedt". Skal man polere for at slippe af med den slags
pletter, eller kan man benytte et "vidundermiddel" a´la lampeolie?

Nogen der ved hvorfor disse pletter opstår? Er det p.g.a. dårlige
materialer, eller kan man gøre noget aktivt for derved at undgå pletterne?

PS: Har prøvet med lampeolie, men det virker naturligvis ikke, da der ikke
er tale om opløselige pletter

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

-------------------------------------

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 16-05-02 21:18

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 16-05-02 21:18

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-05-02 12:56

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard(fjern dette)@hotmail.com>
skrev i en meddelelse news:ac26j0$pgv$1@sunsite.dk...

> Nogen der ved hvorfor disse pletter opstår? Er det p.g.a. dårlige
> materialer, eller kan man gøre noget aktivt for derved at undgå pletterne?

Det lyder som om din forgaffel er lakeret med klarlak, og der er kommet
korrosion under lakken - det er ikke ualmindeligt på japanske cykler. Det
eneste der rigtig hjælper er af med lakken, polere (evt. højglans) og så
enten ofre lidt tid på at holde alu'en, eller lakere igen.

Rittig

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 17-05-02 19:19

OK det vil jeg prøve!
Ja, det ser ud som om aluen er lakeret.
Tak for svaret

Fra : Henning

Dato : 16-05-02 23:37

> Er der nogle nem måde til det?
> Hvordan skal man gøre det/start?

Jeg har kun læst om det i forbindelse med (rustfrit) stål, men fodret med "electro polishing alumin", kom der noget interessant læsning op gennem google.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning