Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF Card reader erfaring..
Fra : G. Nielsen

Dato : 16-05-02 19:00

Jeg overvejer at købe en USB reader til Compact Flash kort, fra mit digital
kamera.
Er der nogen der ved om der er forskel på hastighed - evt. sammenlignings
test ?
Jeg overvejer Ritek 5in1
http://www.ritek.com.tw/ritek_e/download/multislots.htm
er der nogen der har erfaring med den ?
mvh. Gunnar

Fra : Ole

Dato : 17-05-02 08:47

Nei, det er liten forskjell på dem.

Ole

Fra : lars

Dato : 19-05-02 11:17

det eneste skulle da være
at det ville være bedre med usb 2.0 eller firewire tilslutning.
Dette vil gå noget hurtigere.

Specielt da der jo helt sikkert vil komme nogle meget store
CF kort til en billig penge i den nærmeste fremtid.

hilsen lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-02 18:48

On Sun, 19 May 2002 12:17:26 +0200,
lars <lmp@dae.dk> wrote:
> [...]
>
> Specielt da der jo helt sikkert vil komme nogle meget store
> CF kort til en billig penge i den nærmeste fremtid.

CF har en enormt langsom hastighed, og når ikke USB til sokkeholderne
så vidt jeg husker.

USB kan klare 12 Mbit = 1.5 Mbyte/sekund.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Ole Rosted

Dato : 19-05-02 22:22

On Sun, 19 May 2002 17:48:28 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

Hej,

>USB kan klare 12 Mbit = 1.5 Mbyte/sekund.

Læsning fra CF kort går nu rimeligt hurtigt IMO. Men det var
unægteligt interessant, at få USB kortlæserne til at fungere fejlfrit!

Hermed mener jeg, eliminering af problemerne med at få read'eren til
at acceptere kort, der tages ud -> genindsættes.
Jeg har spurgt her og der og alle vegne, men aldrig fået et brugbart
svar, hvis jeg da ikke skal regne: "der er vist noget med at USB
interface ikke er så gode til at genkende medier" for et svar.

Hvori består problemet rent FAKTISK??? - og hvordan elimineres det???
Min interesse for *interne* CF kortlæsere var affødt af ønsket om at
få et andet interface (= IKKE USB) og jeg var interesseret i interne
læsere med PIO 4 interface, som jeg gætter på er et eller andet
parallel interface. (Men muligvis ikke bedre egnet end USB -
vanskeligt at vurdere, da jeg ikke ved, hvori problemet består)

Jeg spurgte også engang: Når jeg kan tage floppy'er ud (og sætte dem
ind igen) i mit floppy-drev uden læseproblemer , hvorfor kan jeg så
ikke gøre det med et CF kort (som registreres i pc'en som et
"ikke-permanent drev". Sagt på en anden måde: Hvilket signal i
interfacet signalerer tilstedeværelse/ikke-tilstedeværelse af
medium'et? Tager jeg USB stikket ud og sætter det i, igen detekteres
læseren og kortet kan læses. At tage kortet ud og genindsætte det
skulle vel medføre det samme?

(Lad mig lige fastslå straks, at jeg IKKE regner udtagning/isætning af
stikket for en løsning) Hunden må ligge begravet et andet sted!!(??)
Det var kønt, om jeg - for at læse floppy'er - skulle afmontere
drev'et og tilslutte det igen.

vh. Ole Rosted

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-05-02 09:41

On Sun, 19 May 2002 23:21:32 +0200,
Ole Rosted <Ole.Rosted@get2net.dk> wrote:
> [...]
> parallel interface. (Men muligvis ikke bedre egnet end USB -
> vanskeligt at vurdere, da jeg ikke ved, hvori problemet består)

Et CF kort er principielt en ATA harddisk, og disse kan klare 10/20
Mbyte/s hvis det er via den gamle 16-bit PCMCIA standard man taler med
dem.

Så det du ønsker er vel et intern PCMCIA slot, og en 120 kr. CF adapter.

> [...]
> medium'et? Tager jeg USB stikket ud og sætter det i, igen detekteres
> læseren og kortet kan læses. At tage kortet ud og genindsætte det

Det der nok skal ske er, at driveren skal spørge USB enhenden med
jævne mellemrum om der er kort i. Eller ogaså skal der indbygges
mere intelligens i kortlæseren.

I Linux kan jeg unloade og reloade driveren for at detektere nye kort.

I Windows burde du kunne stoppe enheden, skifte kort og starte
enheden igen.

> [...]
> stikket for en løsning) Hunden må ligge begravet et andet sted!!(??)
> Det var kønt, om jeg - for at læse floppy'er - skulle afmontere

En CF disk er principielt en floppy disk, men problemet er at Windows
ikke altid ved tilgang checker serienummeret på disken.

På Linux opfører den sig som en SCSI disk, og man skal unloade/reloade
driveren når man skifter, idet diskinfo ellers a cached.

Fra : Ole Rosted

Dato : 21-05-02 21:39

On Mon, 20 May 2002 08:41:21 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

Hej,

Tak for et godt og omhyggeligt svar!

[snip]

>Så det du ønsker er vel et intern PCMCIA slot, og en 120 kr. CF adapter.

Øeehh... måske, jeg ved ikke rigtigt hvad det er. Jeg troede - indtil
jeg læste dit svar - at PCMCIA var noget til laptops. Da jeg ikke kan
forestille mig, at du anbefaler sådan en løsning uden at ane, om jeg
har en laptop, må det åbenbart være noget andet.
Og en *adapter* til 120,- kr ??? Jeg er på Herrens mark!!
Kunne du evt. uddybe oplysningerne?

>Det der nok skal ske er, at driveren skal spørge USB enhenden med
>jævne mellemrum om der er kort i.

Rigtigst var det vel, at indsætning af disken genererer et interrupt,
som får pc'en til at re-initialisere driver listen.

>Eller også skal der indbygges mere intelligens i kortlæseren.

Intelligensen skal nok ikke placeres i kortlæseren (?) Et signal og
lidt mere intelligens i USB interface't skulle vel kunne klare det,
men dette er formodentlig uopnåeligt med de forhåndenværende
remedier.

Jeg har iøvrigt også problemer med min USB printer (EPSON PHOTO 890)
Er printeren ikke tændt, når jeg booter computeren, kan ingen af de
programmer, jeg udskriver fra, "finde" printeren.

Er det højt besungne USB interface i virkeligheden noget uanvendeligt
lort??

>I Windows burde du kunne stoppe enheden, skifte kort og starte
>enheden igen.

Det har jeg prøvet - i enhedshåndtering - uden success.

Jeg hører *meget* gerne yderligere om din PCMCIA/adapter løsning

vh. Ole Rosted

Fra : Peter Sørensen

Dato : 22-05-02 22:56

In article <inaleusaclpjdivj1db7ksmt3tmlbfima6@4ax.com>,
Ole.Rosted@get2net.dk says...

> [...]
> lidt mere intelligens i USB interface't skulle vel kunne klare det,
> men dette er formodentlig uopnåeligt med de forhåndenværende
Nope, USB interfacet er ikke problemet, det skal ikke kende
nogetsomhelst til flash kort eller andet grej der tilsluttes, den
"viden" ligger i protokollen. USB interfacet er bare en "hurtig RS232" +
lidt PNP så enhederne kan fortælle hvem de er også er det op til hosten
at loade den rigtige driver der kender enheden. Driveren + firmwaren i
devicen skal så håndtere resten.
Din kortlæser er sikkert en "generic storage class" device som genkendes
af Windows uden at du skal installere en speciel driver? - man har
sikkert glemt at understøtte muligheden for at detektere medie removal,
enten i "generic storage class" eller din kortlæsers hardware/firmware.

> [...]
> programmer, jeg udskriver fra, "finde" printeren.
>
> Er det højt besungne USB interface i virkeligheden noget uanvendeligt
Næææ, men Windows implementation er ikke heelt efter standarden,
derudover er drivere til Windows hardware ofte noget crap IMHO.

> Det har jeg prøvet - i enhedshåndtering - uden success.

Det er vist lidt for omstændigt...

Har du prøvet at højre klikke på drev bogstavet (i explore) og vælge
eject?

Det virker med min kortlæser (PQI travelflash), gør man det inden man
tager kortet ud, mister man ikke data - men måske er det menu punkt ikke
tilstede med din kortlæser?

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com