Overvejer køb af den nye iMac (stor udgave~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-05-02 18:22

Hej derude

Jeg har en Performer 6400 / 200 MHz / 2,4 Gb / 104 Mb / OS 9.1, ekstern
One HD 40Gb, One brænder og en Canon S630 printer.
Bruger PhotoShop 5.0, PageMaker 6.5, Cubase 3.5.2 (har 4.1), Toast
4.1.3, Jam 2.6.2 og diverse andre mindre tekst- og internetprogrammer
m.m..
Cubase kræver for øvrigt autorisation via 1,4 Mb disk - et sådan drev
har iMac-en ikke. Hvad så ?.

USB, FireWire og SCSI forbindelser. Er på STOFA-net.

Er som sådan meget tilfreds (kører fantastisk stabilt - og jeg er tryg
ved min komminikation med maskiner).

Ønsket om en ny iMac er vel mere "at måtte have - fordi!". Det er sgu
design.

Jeg er langt fra superbruger - men en helt novice mener jeg ikke jeg er.

Vil det i hovedtræk være et godt køb ?. Kan jeg få glæde af det udstyr
jeg har, eller får jeg ALT i den nye ?.

Ikke for teknisk - blot overordnet pro et contra.

Har fulgt lidt med i debatten om iMac-en her. Men mangen en tråd blev
meget teknisk (og til dels useriøs efter min mening).

På forhånd mange tak.

Michael C.

Fra : Jesper

Dato : 16-05-02 19:17

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> m.m..
> Cubase kræver for øvrigt autorisation via 1,4 Mb disk - et sådan drev

Enten skal du have et eksternt diskettedrev, du kan købe et til USB,
ellers skal du lave et DiskCopy image af disketten og så mounte på
iMac'en (ikke sikkert det duer)

> USB, FireWire og SCSI forbindelser. Er på STOFA-net.

SCSI er et problemos på iMac, så skal du nok ha' en rigtig G4 mac og
installere et PCI SCSI kort. Der findes et produkt der hedder uSCSI der
er en USB til SCSI converter, kræver software installation og fungerer
af r... til. Der er USB og Firewire på iMac'en.

> [...]
> jeg har, eller får jeg ALT i den nye ?.
>
> Ikke for teknisk - blot overordnet pro et contra.

Hvis din nuværende opsætning på en 6400 fungerer fint og du ikke har
problemer med det, så skal du være forsigtig med at opgradere. Med en
skærmkonverter kan du udmærket køre en Apple skærm på en G4 Mac, som i
dit tilfælde er mere realistisk, hvis du altså skal opgradere!

iMac har en skærmopløsning på 1024 x 768, det er itte møj!

--
Jesper. Email: pinebox [ a ] myreabox [ * ] com
"He who is wise should never engage the weak for any length of time"

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-05-02 00:10

Jesper <look.in.sig@email.invalid> wrote:

> iMac har en skærmopløsning på 1024 x 768, det er itte møj!

Det er jo som man ser på det. (joke!).
Ved årsskiftet gik jeg fra (sølle) 800x600 på en blærbar (vel) 12" activ
matrix til 1152x768 på en anden blærbar.
Den lille skærm var virkelig god m.h.t. skarphed, men udstrækningen var
naturligvis lille (især med alle de hjemmesider, der er stillet til at
fylde hele skærmen under den forudsætning at _ alle_ mennesker har
mindst 1024x768) ;-(
Skærmen er fantastisk til almindeligt arbejde m tekstbehandling,
regneark, databaser .... men lille i udstrækning.
Jeg nyder det større areal i 1152x768 og vil da ikke gå tilbage.

Men at fremhæve, at 1024x768 ikke er meget .... er vist noget
stærkt? Svarer det galopperende opløsningsræs ikke lidt til versionitis
i OS (m.v.) ?

Hvad bliver næste ønske? 24" (bærbar?!:)) i opløsning fantasixfantasi?
1024x768 er vel i dag standarden (selvom mange sidder med ældre skærme
med lavere opløsning ... jeg har selv en 17" trinitron skærm med en
lavere opløsning på en af vores stationære, men den bliver ikke sat på
lager eller kasseret. Det er en super-god skærm)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-05-02 03:48

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Men at fremhæve, at 1024x768 ikke er meget .... er vist noget
> stærkt? Svarer det galopperende opløsningsræs ikke lidt til versionitis
> i OS (m.v.) ?

Måske. Fordelen ved en stor opløsning (imodsætning til et stort
skærmareal) er at du kan lave bedre grafik, og mindre gnidrede
bogstaver. Specielt med den nye teknik der udglatter pixels
(antialiasing) er det vigtigt.

> Hvad bliver næste ønske? 24" (bærbar?!:)) i opløsning fantasixfantasi?

Hvad er der galt i at kunne ønske sig at en skærm på størrelse med et
A4-ark kan vise en A4-side i Acrobat Reader og at man faktisk kan læse
hvad der står?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-05-02 21:41

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> skærmareal) er at du kan lave bedre grafik, og mindre gnidrede
> bogstaver. Specielt med den nye teknik der udglatter pixels

Tak, Th., det har du sikkert meget ret i. Jeg aner ikke ret meget om
arbejde med digital grafik.

> Hvad er der galt i at kunne ønske sig at en skærm på størrelse med et
> A4-ark kan vise en A4-side i Acrobat Reader og at man faktisk kan læse
> hvad der står?

Dér har du en vigtig pointe. Jeg er enig med dig i, at det kunne være
rart at se _hele_ A4 siden, når man skriver. Eller når man læser.

Undskyld min måske utidige ophidselse, men jeg har det altså svært med
'ræset' (ikke bare økonomisk men også mentalt)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 01:15

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Tak, Th., det har du sikkert meget ret i. Jeg aner ikke ret meget om
> arbejde med digital grafik.

Med stort set hvad somhelst. Jeg glor på en skærm hele dagen - derfor
er det vigtigt at kvaliteten af det man ser på er så høj som mulig.
Jeg er personligt ret ligeglad med størrelsen, men opløsningen er
vigtig.

> [...]
>
> Undskyld min måske utidige ophidselse, men jeg har det altså svært med
> 'ræset' (ikke bare økonomisk men også mentalt)

Hvorfor købte du ny computer sidste gang?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 20:35

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvorfor købte du ny computer sidste gang?

Fordi den gamle PB 1400 ikke havde alle de muligheder med netværk (intet
ethernet) - den ny har bedre processor (og kan køre X!) - den nye er
lettere i vægt (det betyder faktisk en del, når man høvler rundt med PB
i tide og utide) - den ny er tæskeflot (!)

Det med skærmen er et parameter, der ligge lidt længere nede på skalaen,
men, jo, jeg har altid valgt at bruge ekstrapenge på den bedst mulige
skærm (og har ikke fortrudt det). Og, jo, det er herligt med den højere
opløsning og den større brugerflade.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 01:41

> [...]
> lettere i vægt (det betyder faktisk en del, når man høvler rundt med PB
> i tide og utide) - den ny er tæskeflot (!)

Så du kunne egentligt have klaret dig med et netkort?

Så må du vist tage at bestemme dig til hvad din holdninge _egentligt_ er

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-05-02 14:22

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Så du kunne egentligt have klaret dig med et netkort?

Undersøgte mulighederne, faktisk. Der er tilsyneladende ikke nogen
indbygningsmulighed, og et PCMCIA kort blev jeg frarådet her i gruppen
(de skulle ikke være særligt gode). Et netkort havde nu nnok også kun
forlænget maskinens arbejdsliv med et år eller så ....

> Så må du vist tage at bestemme dig til hvad din holdninge _egentligt_ er

Ja, da, den er 'dårlig'

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-05-02 19:24

> [...]

> Bruger PhotoShop 5.0, PageMaker 6.5, Cubase 3.5.2 (har 4.1), Toast
> 4.1.3, Jam 2.6.2 og diverse andre mindre tekst- og internetprogrammer

Du kan køre dine gamle programmer i Classic, men før eller siden bliver
du træt af det og skal ud og investere i OS X native programmer.

> Cubase kræver for øvrigt autorisation via 1,4 Mb disk - et sådan drev
> har iMac-en ikke. Hvad så ?.

Kan det klares ved at bruge et diskimage?
Ellers er det vel endnu muligt at få et eksternt floppy-drev til at
sætte på en USB-port.

> [...]
> ved min komminikation med maskiner).
>
> Ønsket om en ny iMac er vel mere "at måtte have - fordi!". Det er sgu

Kender det. Det "kostede" mig selv 20.000, men det er det værd

> Jeg er langt fra superbruger - men en helt novice mener jeg ikke jeg er.
>
> Vil det i hovedtræk være et godt køb ?. Kan jeg få glæde af det udstyr
> jeg har, eller får jeg ALT i den nye ?.

Du kan ikke bruge dine gamle SCSI- og ADB-enheder, og da 6400'eren er
fra før USB/Firewire gælder det vel alle dine eksterne enheder?
Til gengæld får du jo både stor HD og intern brænder.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 21:03

> [...]

> Jeg har en Performer 6400 / 200 MHz / 2,4 Gb / 104 Mb / OS 9.1, ekstern
> One HD 40Gb, One brænder og en Canon S630 printer.

Er dit eksterne udstyr SCSI udstyr? *

> USB, FireWire og SCSI forbindelser.

Øh, hcad mener du? HAR du dem eller forventer at få med iMac?

> Ønsket om en ny iMac er vel mere "at måtte have - fordi!". Det er sgu
> design.
>
> Jeg er langt fra superbruger - men en helt novice mener jeg ikke jeg er.
>
> Vil det i hovedtræk være et godt køb ?.

Alt er relativt, men du signalerer jo klart, at du vil glæde dig over
designet. Det er der al mulig grund til. Så er det vel et godt køb?

> Kan jeg få glæde af det udstyr
> jeg har, eller får jeg ALT i den nye ?.

Jeg var lidt i samme sted ved årsskiftet, da jeg anskaffede en ny PB.
Det var lidt ærgerligt at skulle skrotte alt det gamle udstyr, og det
var uoverkommeligt at skulle anskaffe ny printer, ny scanner, ny brænder
etc.
Løste det ved at sætte min gamle Mac op som server og lave et lille
lokalt netværk. Så nu er den gamla Mac maskinen, der scanner og brænder,
printeren er i netværket.
Banker filer fra PB'en over netværket til gamle Mac, som så brænder
backup. Det _er_ usmart og lidt langsommeligt, men det virker - og det
har udskudt anskaffelsen af de mange ny eksterne enheder.
Din Performa kan da sikkert sættes op som server, hvis den da har
Ethernet (det véd jeg ikke, kender ikke så godt Performa-serien)

> Har fulgt lidt med i debatten om iMac-en her. Men mangen en tråd blev
> meget teknisk (og til dels useriøs efter min mening).

Jo, vel er der flere herinde, der har stor teknisk indsigt - endda meget
stor! - og det er herligt, at de gider oplyse os andre uvidende. Det kan
sagtens blive alt for teknisk til, at jeg forstår det. Men jeg prøver at
lære noget af de gode mennesker.

Useriøst er det i hvert fald ikke imho

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-05-02 21:15

> Er dit eksterne udstyr SCSI udstyr? *

SCSI / USB / FireWire (der er kort i maskinen) så der er ikke hindringer
der.

> Useriøst er det i hvert fald ikke imho

Ikke det tekniske - men bemærkningerne der nærmer sig det personlige.
Det jeg kalder useriøst er da derudover under ingen omstændigheder uden
humor.

mvh
Michael C.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 23:02

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> SCSI / USB / FireWire (der er kort i maskinen) så der er ikke hindringer
> der.

Nu bliver jeg for alvor nysgerrig. Et eller flere kort? I hvilken
maskine? Da vel ikke din Performa, hva'?
Er der sådan ét monsterkort i den nye iMac (der så kan anvende SCSI
udstyr)?

Håber, at du gider oplyse mig (tilfredsstille min nysgerrighed)

> Ikke det tekniske - men bemærkningerne der nærmer sig det personlige.
> Det jeg kalder useriøst er da derudover under ingen omstændigheder uden
> humor.

OK, mener du (i virkeligheden) de OT bemærkninger der ryger ind over
NG'en?

De teknisk begavede og villige svarere, som jeg henviste til, skal da
have lov til at 'fyre' noget af. Synes jeg.
Men der er andre der mener, at OT bemærkninger er helt ude af trit med
gruppen. Det er der flere tråde om.

Sådan _er_ den her gruppe altså bare. Meget personlig, så personlig som
man kan komme på et virtuelt plan. Det synes jeg er OK.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-05-02 14:09

> Nu bliver jeg for alvor nysgerrig. Et eller flere kort? I hvilken
> maskine? Da vel ikke din Performa, hva'?
> Er der sådan ét monsterkort i den nye iMac (der så kan anvende SCSI
> udstyr)?

Det var ikke tydeligt skrevet af mig.
Der er i min Performa der et et netkort (til STOFA-net) og et kort med 2
stk. USB og 2 stk. Firewire stik. Performaen selv har SCSI, så ialt er
udstyret vel godt flektibelt.
Det med et netværk synes at være en tilgængelig mulighed.

> Håber, at du gider oplyse mig (tilfredsstille min nysgerrighed)

Naturligvis

Jeg ser i min tekst, at min korrekturlæsning ikke har været god.
Der skulle stå
....en tråd blev meget LIDT teknisk....

Det er når det tekniske helt forsvinder, jeg synes man skal stoppe.
Måske kommer der senere på tråden gode tekniske oplysninger, men da er
jeg stået af.

> OK, mener du (i virkeligheden) de OT bemærkninger der ryger ind over
> NG'en?

De er helt OK når det er ind over.

> De teknisk begavede og villige svarere, som jeg henviste til, skal da
> have lov til at 'fyre' noget af. Synes jeg.

Helt enig - og der er mange meget begavede og villige svarer - ingen
tvivl om det.

mvh
Michael C.

Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 16-05-02 23:11

> Cubase kræver for øvrigt autorisation via 1,4 Mb disk - et sådan drev
> har iMac-en ikke. Hvad så ?.

Hej Michael

Jeg mener ikke version 5 af Cubase skal bruge et diskette-drev.
Steinberg har også en ny udgave af Cubase på vej: Cubase SX
Den virker native i OSX.
Dens audio-engine byger på Nuendo's audio-engine, og den gør brug af OSX's
forbedrede audio og midi håndtering.
Check Steinbergs hjemmeside:
http://www.steinberg.net/

Men til noget lidt mere alvorligt.
Flatpanel iMac'en har ikke nogen lyd-indgang, og du kan ikke sætte et
PCI-lydkort i den. Det betyder ikke noget, hvis du kun bruger MIDI, da der
findes masser af USB-MIDI-interfaces.
Hvis du vil have lyd ind i den, så skal du altså købe en lyd-adaptor til
enten USB eller FireWire.
Der er heller ikke nogen almindelig højtaler-udgang, kun en udgang til
Apples egne højtalere, og så en hovedtelefonudg.

Hvis du begynder at tænke på en ny PowerMac G4 istedet for, så er det
faktisk den samme historie med lyd ind- og udgange, dog får du i sådan en
maskine mulighed for at sætte et PCI-lydkort i.

Et godt sted at søge Mac/Cubase info er:
http://www.iobsolete.ca/thehangar/
Tilmeld dig Yahoo-gruppen via ovenstående link, der vil du kunne få mere
omfattende svar end jeg kan give dig.

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-05-02 14:09

> [...]
> Der er heller ikke nogen almindelig højtaler-udgang, kun en udgang til
> Apples egne højtalere, og så en hovedtelefonudg.

Se det var en helt anden problemstilling jeg overhovedet ikke har
skænket en tanke - og nu bliver jeg da noget i tvil om, om jeg skal gøre
noget lige nu, eller hvad jeg så skal gøre.
Det er audio jeg arbejder med.

Tak for henvisningerne.

mvh
Michael C.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-05-02 11:41

Michael Corfitsen skrev:

> Cubase kræver for øvrigt autorisation via 1,4 Mb disk - et sådan drev
> har iMac-en ikke. Hvad så ?.
Jeg er ret sikker på, at version 4.1, som du har, (og som jeg selv
bruger) kan installeres uden diskette. Men man skal bruge en eller anden
kode, som man får, der hvor man har købt Cubase eller hos importøren.

Jeg havde godt nok et værre hyr med at få disse koder, da jeg ville
installere Cubase på min PowerBook (uden diskettedrev), og det endte
faktisk med, at jeg fik fat i et diskettedrev i stedet for vente på de
¤%&/ forhandlere.

> Ønsket om en ny iMac er vel mere "at måtte have - fordi!". Det er sgu
> design.
Jaeh. Men er skærmen stor nok til dig? Og så er der problemet med lyd
ind.

Har du overvejet en eMac? Hvis du altså har mulighed for det? Du får
flere pixels på skærmen og lyd ind ...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 19-05-02 08:33

> Har du overvejet en eMac? Hvis du altså har mulighed for det? Du får
> flere pixels på skærmen og lyd ind ...

Jeg er ikke helt med og jeg tør næsten ikke spørge. En eMac, hvad er det
for en Mac-type.

mvh
Michael C.

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-05-02 08:40

In article
<1fcfbrs.w6ezme1p7jgawN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk>, Michael

http://www.apple.com/education/emac/

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-05-02 08:41

In article

<http://www.apple.com/dk/education/emac/> en iMac 2 med CRT skærm

Fra : jakob

Dato : 19-05-02 10:30

> <http://www.apple.com/dk/education/emac/> en iMac 2 med CRT skærm

Jeg kunne ikke lige finde prisen, er der nogen der ved hvad sådan en
fætter koster ???

Hygge

Jakob

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-05-02 10:46

jakob wrote:

> Jeg kunne ikke lige finde prisen, er der nogen der ved hvad sådan en
> fætter koster ???

http://webshop.officeline.dk/wo/WebObjects/WebStore.woa/1/wo/5ua9puKIfxl
iUIwDjiKZp0/2.0.8.1.8.1
http://webshop.officeline.dk/wo/WebObjects/WebStore.woa/1/wo/5ua9puKIfxl