Skærme
Fijala 3554
Ny Viewsonic P95F - med problemer (19") .~
Fra : Niels Sørensen

Dato : 16-05-02 14:57

Efter mange gode råd fra denne gruppe endte jeg med at købe en 19" Viewsonic
P95F - tak for rådene!

Men, men.. jeg er dog *ikke* 100% tilfreds med købe lige nu pga. følgende:

1) Jeg købte den til dels fordi den kan tage så høje
opdateringsfrekevenser - nemlig 1280x1024 i 100 Hz.. Dette virker bare slet
ikke tilfredsstillende - når jeg kører 1280x1024@100Hz kommer der en meget
tydelig 1 cm bred skygge/forvrængning i venstre side af skærmen!

(Se evt. news:eHOE8.151$Em6.191663301@news.orangenet.dk hvor jeg har postet
et billede - det er taget med digitalkamera hvorfor skarpheden af skærmen
ikke er interessant, men skyggen i venstre side er reel nok!)
- Er dette almindeligt eller en fejl? (Standard-indstillingen ER trods alt
85Hz..) Er det lykkedes for nogen at indstille det væk?

2) Når jeg kører 1280x1024@85Hz kan jeg stadig ane skyggen i venstre side -
*meget lidt*, så måske er det kun indbildning pga. ovenstående..

3) Jeg synes egentlig ikke den er SÅ skarp.. Godtnok er jeg gået fra
1024x768 til 1280x1024 - men det var fra en 15"@72Hz til en 19"@85Hz - men
alligevel synes jeg ikke teksten er blevet skarpere - nærmere tværtimod!
Samtidig synes jeg det virker en smule til, at det mest er i den nederste
1/4 af skærmen, at fx teksten på ikoner m.m. er mest uskarp.. Igen ikke
noget *meget* stort - min kærste kan ikke få øje på det når der fx bruges
hvid desktop og sort tekst på hvid baggrund.. Hvis der derimod bruges et
billede (eller farve) som desktop og ikonernes tekst stadig skrives med sort
tekst på hvid baggrund er det dog meget tydeligere (og kæresten kan også se
det). Det ser desuden ud som om der er en skygge på en pixel bredde forneden
på ikonerne. Hvorfor der er forskel på om der baggrundfarve eller blot hvid
baggrund aner jeg ikke - måske blot noget optisk, der gør at man tydeligere
ser fejlen med farve på..

4) Jeg synes engang imellem, at jeg kan se nogle meget tynde (1 px)
lodrette, lysere streger (så det er altså ikke "Triniton-stregerne" jeg
taler om) på nogle faste steder på skærmen - dog meget utydeligt, - og
slevom jeg koncentrerer mig, er det dog ikke altid jeg kan finde dem igen.
Måske er jeg bare blev over-kritisk pga. ovenstående langt alvorligere
problemer..

1) og 3) er de langt alvorligste problemer for mig.. Jeg vil meget gerne
høre nærmere erfaringer om, hvad problemet er:
- Er det meget almindeligt? - Kan det hjælpe hvis man fedter en hel masse
med indstillingerne (=fjernes)? (Har allerede forsøgt lidt uden held..) Bør
jeg få den byttet? (KAN jeg overhovedet få den byttet på dette grundlag?).

Jeg takker mange gange på forhånd for alle svar på dette lange spørgsmål!
// Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-05-02 21:09

> [...]
> side er reel nok!) - Er dette almindeligt eller en fejl?
> (Standard-indstillingen ER trods alt 85Hz..) Er det lykkedes for

Jeg har også en P95f og har aldrig haft nogen bar i nogen side. Du skal
være opmærksom på om dit grafikkort kan levere den opløsning i den
frekvens - hvis det kan det, så lyder det til at der er noget galt med
skærmen. Jeg kører til dagligt 1600x1200 @ 85Hz og har ingen problemer
med skærmskygger eller skarphed. Mit grafikkort er et Asus Geforce 4 MX
440 med 64MB RAM. Men jeg har også prøvet med et ATI Rage IIC og et
Geforce3 Ti500.
Jeg bruger iøvrigt BNC forbindelse til skærmen i stedet for almindeligt
VGA kabel - det giver efter min mening et lidt skarpere billede - men
det kan være noget jeg bilder mig ind .

> 2) Når jeg kører 1280x1024@85Hz kan jeg stadig ane skyggen i
> venstre side - *meget lidt*, så måske er det kun indbildning pga.
> ovenstående..

Det lyder til at skærmen har en defekt, eller at dit grafikkort har en
defekt. Har du mulighed for at teste grafikkortet på en anden maskine
med en skærm der kan klare de opløsninger/frekvenser? I så fald kan du
finde ud af om der er noget galt. Hvis du sender skærmen ind uden de
kan finde nogen fejl, så skal man nemlig selv betale (vel også fair
nok hvis man spilder deres tid, men den er til gengæld rimelig dyr, så
den har man slet ikke lyst til at spilde)

> [...]
> baggrundfarve eller blot hvid baggrund aner jeg ikke - måske blot
> noget optisk, der gør at man tydeligere ser fejlen med farve på..

Har du været inde i skærmens "Focus" menu? Der kan man stille både
vertical og horisontal fokus - det kan muligvis klare det problem for
dig. Min skærm står bedst med 56 i Horizontal og 50 i Vertical -
standard er 50 for begge.

> [...]
> jeg kan finde dem igen. Måske er jeg bare blev over-kritisk pga.
> ovenstående langt alvorligere problemer..

Det kan være svage ridser i anti-reflekscoatingen. Prøv at kig på
skærmen fra siden så kan det være du kan se ridser i coatingen. Der
skal meget lidt til at lave ridser i skærmens coating - min kat har
lavet to lodrette ridser i min skærm.

> [...]
> masse med indstillingerne (=fjernes)? (Har allerede forsøgt lidt
> uden held..) Bør jeg få den byttet? (KAN jeg overhovedet få den

Jeg er ret sikker på at du kan få den byttet på det grundlag. Min
kammerat som også har en P95f (efter min anbefaling) fik en skærm hvor
billedet buede nedad i toppen af skærmen - der var en standard for hvor
meget billedet måtte bue, og hans buede 1mm mere og derfor kunne han få
den byttet. Hvis din skærm laver skygger i billedet ved 100Hz i
1280x1024 er jeg ret sikker på at du kan få den byttet idet det i hvert
fald ikke er meningen. Men tjek dit grafikkort først - inden du udråber
skærmen til at være synderen.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 17-05-02 16:29

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg bruger iøvrigt BNC forbindelse til skærmen i stedet for almindeligt
> VGA kabel - det giver efter min mening et lidt skarpere billede - men

Jeg har nu bestilt et BNC-kabel, i tilfælde af, at det måske kan være noget
med "afskærmning".. ? I hvert fald har du jo nok ret i, at det under alle
omstændighder ikke kan skade at bruge et bedre kabel.

> [...]
> nok hvis man spilder deres tid, men den er til gengæld rimelig dyr, så
> den har man slet ikke lyst til at spilde)

Desværre har jeg ikke mulighed for dette.
Jeg har forsøgt på min bærbare, men den kan jeg ikke rigtig få til at
opdatere billedet i højere end 60Hz - og det er først over 85Hz det bliver
tydeligt, så det besviste ikke rigtig noget..

> [...]
> vertical og horisontal fokus - det kan muligvis klare det problem for
> dig. Min skærm står bedst med 56 i Horizontal og 50 i Vertical -

Jeg vil forsøge at lege lidt mere med det - men problemet er måske
samtidigt, at det kun er i den nederste 1/4 af skærmen (eller max. den
nederste 1/2) - så hvis hele fokus ændres giver det vel problemer i den
øverste halvdel, som står fint nok p.t...

> [...]
> 1280x1024 er jeg ret sikker på at du kan få den byttet idet det i hvert
> fald ikke er meningen. Men tjek dit grafikkort først - inden du udråber

Mange tak for dine råd!

- Jeg vil nu forsøge at se om det ændrer noget med et BNC-kabel, - hvis
ikke vil jeg se om jeg kan låne et grafikkort et el. andet sted.. Og ellers
må den afsted til InfoCare..

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Allan Jensen

Dato : 18-05-02 09:36

[snip]

> [...]
> med "afskærmning".. ? I hvert fald har du jo nok ret i, at det under alle
> omstændighder ikke kan skade at bruge et bedre kabel.

God idé. Jeg har samme skærm, og har set billedet du har lavet. Jeg havde
noget lignende i de høje Hz, faktisk uanset opløsningen.
Satte et BNC-kabel på, og vupti. Så var det væk.

[snip]

> [...]
> nederste 1/2) - så hvis hele fokus ændres giver det vel problemer i den
> øverste halvdel, som står fint nok p.t...

Prøv dig lidt frem. Denne skærm har så mange indstillingsmuligheder, at du
kan gøre næsten alt ved billedet.

[snip]

> - Jeg vil nu forsøge at se om det ændrer noget med et BNC-kabel, - hvis
> ikke vil jeg se om jeg kan låne et grafikkort et el. andet sted.. Og
ellers
> må den afsted til InfoCare..

Jeg kører med et GeForce 2 Pro, men tester med et GeForce 4 4200 på tirsdag.

> Venlig hilsen
> Sørensen

Mvh.

Allan Jensen

Fra : zzenn

Dato : 20-05-02 09:00

>God idé. Jeg har samme skærm, og har set billedet du har lavet. Jeg havde
>noget lignende i de høje Hz, faktisk uanset opløsningen.
>Satte et BNC-kabel på, og vupti. Så var det væk.

Hvor meget har I måttet slippe for sådan et BNC kabel?

Og- bruger det samme type connector som alm. vga kabler?

--------------*
Remove "SPAMFREE" from address to write me.

Fra : Niels Sørensen

Dato : 20-05-02 10:03

"zzenn" <artiztSPAMFREE@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget har I måttet slippe for sådan et BNC kabel?
>
> Og- bruger det samme type connector som alm. vga kabler?

Inkl. porto giver jeg kr. 170,-. Det er fundet på edbpriser.dk.
Ja, efter mine oplysninger skulle det være samme udgang på grafikkortet du
bruger, som ved et alm. vga-kabel.

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-05-02 08:43

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> wrote in

> [...]
> være noget med "afskærmning".. ? I hvert fald har du jo nok ret i,
> at det under alle omstændighder ikke kan skade at bruge et bedre

Ok held og lykke med det.

Du skal dog være opmærksom på at Windows ikke længere kan autodetecte
din skærm når du får BNC kablet på. Men Viewsonic har nogle ini-filer
du kan bruge på deres hjemmeside så det ikke giver nogen problemer.

Hvis ikke du kan finde dem, kan jeg maile dem til dig. Deres driver er
egentlig en pakke med drivere til mange af deres skærme, jeg mener at
det er i den fil der slutter på "c" (der er a,b,c og d) at man finder
P95f meget langt nede i listen.

Sig lige til hvis du vil have filerne tilsendt.

med venlig hilsen
Flemming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 20-05-02 10:16

> [...]
> P95f meget langt nede i listen.
>
> Sig lige til hvis du vil have filerne tilsendt.

Tak skal du have! :)

Jeg får først kablet i morgen - så det bliver spændende at se hvor meget det
hjælper..

Jeg må så også prøve at holde min utilfredshed tilbage indtil da - nu synes
jeg pludselig også at billedet "rykker sig" med tiden - dvs. hvis jeg
indstiller billedet til at fylde skærmarealet helt ud, så synes jeg dagen
efter, at det har ændret sig, så der nu er et par pixel foroven, hvor
billedet ikke udnyttes fuldt ud (det buer lidt ned på midten også)...

Med venlig hilsen
Sørensen

Fra : Niels Sørensen

Dato : 21-05-02 15:43

> [...]
> efter, at det har ændret sig, så der nu er et par pixel foroven, hvor
> billedet ikke udnyttes fuldt ud (det buer lidt ned på midten også)...

Jeg har nu fået kablet - og der var absolut ingen effekt..

Lige for at få slået det helt fast: Der er ingen (Flemming?), der får
forvrængninger i billedet (eksempelvis en skygge i venstre side) når
opdateringsfrekvensen sættes *over* 85Hz i 1280x1024 - fx 1280x1024@100Hz??
- Hvis jeg lige får lsået det 100% fast bliver det vist til en bytter..

Jeg takker for hjælp endnu engang!
Med venlig hilsen
Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-05-02 00:05

> Jeg har nu fået kablet - og der var absolut ingen effekt..

Det var da en skam.

> [...]
> får forvrængninger i billedet (eksempelvis en skygge i venstre
> side) når opdateringsfrekvensen sættes *over* 85Hz i 1280x1024 -

Ingen forvrængning i hverken top,bund eller sider og heller ingen
skygger ved 100Hz i 1280x1024 - eller i andre opløsninger ved
85Hz/100Hz.

Jeg vil helt klart mene at det må være en bytter, tal med InfoCare om
det, de plejer at være rimeligt flinke at tale med.

Flemming