edb - afskrivninger
Fra : Pia

Dato : 16-05-02 09:45

Findes der et godt forum hvor man kan spørge om den slags, eller kan I
bruges :) ? Min bekendt og jeg som begge er selvstændige men ikke samme
firmaform har opfattet det lidt forskelligt, og jeg vil gerne være helt
sikker.

Og nej, 2001 var et dårligt år, overskuddet har ikke plads til en revisor
(jeg har faktisk en men jeg forstår ikke hvad han siger)

:Pia

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 16-05-02 21:31

"Pia" skrev:

> Findes der et godt forum hvor man kan spørge om den slags, eller kan I
> bruges :) ?

Spørg løs.

> Min bekendt og jeg som begge er selvstændige men ikke samme
> firmaform har opfattet det lidt forskelligt, og jeg vil gerne være helt
> sikker.

Ikke samme firmaform? Hvad mener du?

> (jeg har faktisk en men jeg forstår ikke hvad han siger)

Så skift ham ud.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Hvorfor står du ude i regnen svigermor?
- så gå dog hjem.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-05-02 22:22

Pia wrote:

> Findes der et godt forum hvor man kan spørge om den slags, eller kan I
> bruges :) ?

Prøv os

> Min bekendt og jeg som begge er selvstændige men ikke samme
> firmaform har opfattet det lidt forskelligt, og jeg vil gerne være helt
> sikker.

Der er ingen forskel på afskrivninger.

> (jeg har faktisk en men jeg forstår ikke hvad han siger)

Skift ham m/k, hurtigst muligt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Pia

Dato : 17-05-02 07:45

Ja, jeg vil gerne finde en revisor jeg kan snakke med, men jeg er jo lidt
sent ude i år (der kom et huskøb og en bryllupsrejse i vejen)

Min bekendt har sit eget ApS, som sammen med 2 andre enkeltmands ApS ejer et
I/S. Han har samme revisor, det er ham som har anbefalet vedkommende.

Jeg har bare et personligt enkeltmandsfirma eller hvad det nu hedder.

Der er 2 problemer:

1. revisor sagde tidligere på året at jeg bare skulle trække al moms på min
telefon og ADSL fra, og så skulle han nok vise mig, hvor man satte 3000 til
fri telefon når vi lavede regnskabet. Forskellen er bare, at det kun gælder
for lønmodtagere, fandt jeg ud af i går, da jeg selv skulle finde ud af,
hvor de 3000 skulle stå. Og fandt en længere smøre som jeg ikke helt
forstod. Min bekendt er jo lønmodtager i sit eget ApS.

2. Jeg har forstået det sådan, at hvis man har småanskaffelser indenfor edb
og de samlet overstiger 9800,- på et år så kan de ikke straksafskrives fordi
de KAN sidde sammen også selvom de er købt med 6 måneders mellemrum og ikke
er samlet. Min bekendt siger at de har købt dimser her og der og
straksafskrevet for omkring 20.000 sidste år, og at det er det enkelte køb
som ikke må overskride 9800. Fordi selvom et grafikkort ikke kan noget selv,
så kan det jo flyttes rundt og er ikke afhængig af de andre dele han købte
det år.

I mit tilfælde drejer det sig om en filmscanner, altså egentlig fotoudstyr,
men den er jo koblet på min gamle (privatejede) PC for at kunne noget.
Omkring 6000. Senere købt ny PC, som bruges til noget helt andet, ligeledes
omkring 6-7000.

Revisoren er statsautoriseret og burde jo vide noget jeg ikke ved, men han
sidder bare og morer sig over alle ens fejl istedet for at informere. Så er
man lige vidt næste år. Og jeg er lige ved at tro, han vil være dyrere end
det han kan spare mig for i skat ved et mere effektivt regnskab, for jeg
tjente virkelig ikke meget i 2001.

:Pia

Fri telefon for erhvervsdrivende:
fri telefon for samtaler
(excl. moms):
2001 1.910 kr
hertil tillægges den faste afgift
+ moms (af de 1910? eller hvad? afgiften? begge? doh?)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-02 19:12

Pia wrote:

> Ja, jeg vil gerne finde en revisor jeg kan snakke med, men jeg er jo lidt
> sent ude i år (der kom et huskøb og en bryllupsrejse i vejen)

Uhm, ved ikke hvad jeg skal svare, men du skal slet ikke have en revisor,
-men en rådgiver, du forstår, og som forstår dig.

> Min bekendt har sit eget ApS, som sammen med 2 andre enkeltmands ApS ejer et
> I/S. Han har samme revisor, det er ham som har anbefalet vedkommende.
>
> Jeg har bare et personligt enkeltmandsfirma eller hvad det nu hedder.

Negativ kommentar, det ser mest ud af pengemaskine for revisor
Andre må korrekse mig, men ellers er det vist kun AP Møllers ønske om
ikke at offentliggøre regnskaber, der har skabt den konstruktion

> [...]
> hvor de 3000 skulle stå. Og fandt en længere smøre som jeg ikke helt
> forstod. Min bekendt er jo lønmodtager i sit eget ApS.

Jeg ta'r kommentaren her, og ikke hvor du senere meget rigtigt har set den
seneste udvikling.
Med ovenstående kontering, skal du indtægtsføre 3.000 inclusiv moms på
privat, og modregne beløb ex moms på udgift til tlf.
Og, som rådgiver, er de 1910 kr, der er angivet i retningslinier og
ligningsvejledning, en *prøvesag* fra skattemyndighederne, der hverken er
hjemlet ved lov eller andet, *blot* en fortolkning af den oprindelige lov,
der angav af "lønmodtagere" skulle beskattes med de 3.000, og så er der fri
fangst på selvstændige
Men der er ingen afgørelser på området, så vi forsætter med lønmodtagersats.

> [...]
> Omkring 6000. Senere købt ny PC, som bruges til noget helt andet, ligeledes

Det drejer sig igen om en konkret vurdering, der senere kan vurderes i
forhold til omkostningerne ved at klage på skattemyndighedernes vurdering,
men har du fået fradrag for anvendelsen af din gamle PC i firmaet ?
Overførsel af private aktiver til erhverv ?
Men der er p.t. ingen konkret retstilstand på området, vi bruger fradrag
for vedligehold, -har du kun en arbejdsplads hele tiden, er alt tilkøb
vedligehold af den arbejdsplads.

> Revisoren er statsautoriseret

Uhm, næ, ingen kommentarer.

Fra : Pia

Dato : 17-05-02 20:05

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> men har du fået fradrag for anvendelsen af din gamle PC i firmaet ?
> Overførsel af private aktiver til erhverv ?

Tak for meget fine kommentarer. Nej, jeg har ikke fået fradrag for noget af
det udstyr jeg købte inden jeg blev selvstændig, eller overført noget af
det. Det er første gang jeg køber noget større.

> Men der er p.t. ingen konkret retstilstand på området, vi bruger fradrag
> for vedligehold, -har du kun en arbejdsplads hele tiden, er alt tilkøb
> vedligehold af den arbejdsplads.

Og vedligehold kan altid straksafskrives? PC nr. 2 var ikke en hel PC, men
rent faktisk opgraderinger af en anden privat PC (jeg bruger 4...)

:Pia

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 22:47

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Negativ kommentar, det ser mest ud af pengemaskine for revisor
> Andre må korrekse mig, men ellers er det vist kun AP Møllers ønske om
> ikke at offentliggøre regnskaber, der har skabt den konstruktion

Kan vi ikke lige få en forklaring

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-05-02 03:33

Peter G C wrote:

> Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:
>
> [klip]

> Kan vi ikke lige få en forklaring

Du kan starte med en hjemmeopgave

Hvilke aktier skal du købe for at få AP Møller aktier ?

Fra : Peter G C

Dato : 18-05-02 15:57

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Du kan starte med en hjemmeopgave
>
> Hvilke aktier skal du købe for at få AP Møller aktier ?

Jeg ved godt, at AP Møller koncernen består af de to store
dampskibsselskaber, som så er snøret sammen i et I/S.

Det var nok mere din bemærkning om I/S'et som sådan jeg ikke helt forstod.
Du skrev:

ikke at offentliggøre regnskaber, der har skabt den konstruktion <<

- I/S er den første selskabskonstruktion nogen sinde. På verdensplan

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-05-02 15:48

Peter G C wrote:

> [...]

> ikke at offentliggøre regnskaber, der har skabt den konstruktion <<
>
> - I/S er den første selskabskonstruktion nogen sinde. På verdensplan

Ja, og der er ingen formelle regnskabskrav til I/S regnskaber,
hvilket i mange år blev brugt til at begrænse de offentliggjorte
"koncern" regnskaber.
Selvom deltagerne består af A/S'r, hvor der er meget specificerede
oplysningskrav.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 19-05-02 00:10

>Negativ kommentar, det ser mest ud af pengemaskine for revisor
>Andre må korrekse mig, men ellers er det vist kun AP Møllers ønske om
>ikke at offentliggøre regnskaber, der har skabt den konstruktion

Nej det har du nu ikke ret i Erik.

Vi har da flere eksempler på, at 2 firmaer som er selskaber finder ud af noget sammen og derfor i I/S laver et nyt produkt. Der er intet mærkeligt i det. Når produktet så viser sig at kunne udvikles laver man normalt et nyt selskab, som så er datterselskab for de 2 moderselskaber. Det kan vel ikke være anderledes, når ejerne er selskaber, og heldigvis sker der meget udvikling firmaer imellem, som kan udnytte hinandens viden og produktion, og det må nødvendigvis blive enten et I/S eller et datterselskab - hvad skulle det ellers blive?

Mvh. JørgenE

Fra : Peter G C

Dato : 19-05-02 09:39

Jørgen E. Madsen <elsted@madsen.mail.dk> skrev:

[klip]

> Nej det har du nu ikke ret i Erik.

Så var jeg ikke den eneste, der undrede mig.

> [...]
> produktion, og det må nødvendigvis blive enten et I/S eller et
> datterselskab - hvad skulle det ellers blive?

Ja - mulighederne er mange, hvis man aftaler det. Men aftaler man intet er
det et I/S (et personselskab).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Pia

Dato : 17-05-02 07:52

P.S. grunden til at jeg gerne vil straksafskrive er ikke så meget for snyd
og flere penge, men så har jeg måske en chance for selv at stille et
regnskab op jeg kan forstå og aflevere til kommunen 1/7.

:Pia

Fra : Poulerne

Dato : 19-05-02 22:30

Tak Erik for dine fine indlæg :)

Omkring det med afskrivningerne på driftsmidlerne (pc`erne mv.). Blev det
antydet at hvis man kunne flytte den konkrete anskaffelse fra det ene
driftsmiddel til det andet, var det omfattet af muligheden for at
straksafskrive det i indenværende regnskabsår.

Jeg mener at kravet er at aktivet skal kunne virke selvstændigt eller blive
afskrevet sammen med det aktiv som det skal arbejde sammen med for at virke
?

P.S. Jeg er helt enig i at mærsk bruger et interresantselskabs konstruktion,
for at undgå at udlevere informationer vedr. driften af de 2 selskabers
aktiviteter til konkurrenterne !

MEN der kan nu også være andre "legitime" årsager til at bruge
konstruktionen såsom udnyttelse af skattemæssige underskud og fleksibilitet
i udbetaling af overskud for at nævne nogle !

Mvh. Poul Oddershede