Gammelt benzin?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 07-02-01 09:09

Jeg har en dunk 1 år gammel blyfri oktan 95 benzin, som jeg ikke fik brugt
op til græsslåmaskinen sidste år, og derfor lige så godt kan få brugt til
græsslåmaskinen og motorsaven (med lidt olie blandet i)....

.....hvis altså benzinen ikke er for gammel og kan ødelægge maskinerne!

Er der nogen der ved eller har erfaring for for hvornår benzin er for
gammelt?

Eller har gode råd, erfaringer, tips&tricks at dele ud af......?

--
Mvh. Finn

Fra : Jens Johansen

Dato : 07-02-01 09:42

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gammelt?
>
> Eller har gode råd, erfaringer, tips&tricks at dele ud af......?

Benzin kan faktisk godt blive for gammelt. Især hvis det opbevares varmt i
en utæt dunk. De flygtige dele af benzinen fordamper og motoren vil ikke
starte. Hvis du plæneklipperen er fyldt med benzin, vil du højst sandsynlig
opleve at den ikke kan starte om foråret. Det skyldes at tanken på en
plæneklipper ikke er tæt. Men har du en dunk stående fra efteråret, kan du
godt bruge den foråret efter.

Men det kan ikke anbefales at gemme i benzinen i længere tid (over 1 år).
Det kan skabe nogle forbindelse i benzinen, der er skadelig for din motor.

Personligt vil jeg ikke bruge gammelt benzin. Prisen for benzinen er for
lille i forhold til den risiko man løber, ved at bruge det. Sørg for at få
det opbrugt om efteråret.

Op så lige den løftede pejefinger: gammelt ubrugt benzin og øvrige
kemikalier skal afleveres til destruktion. IKKE blot hældes ud i naturen.

Mvh
Jens

Fra : Anders Rahbek Jensen

Dato : 07-02-01 11:52

Jeg har stået for græsklipningen i ca. 8 år og i den tid har jeg altid brugt
benzin fra året før, indtil dunkene er tomme. Tanken på plæneklipperen vil
dog altid være under 1/4 fuld, da det er en stor græsplæne og jeg altid
tanker op før jeg klipper græs. Jeg har aldrig oplevet at den ikke kunne
starte eller haft reparationer på motoren.

Det er bare mine erfaringer!!

Hilsen Anders