Lidt råd og vejledning omkring en Suzuki R~
Fra : Thim Jørgensen

Dato : 16-05-02 00:23

Lidt baggrund:
Jeg er en 21 årig gut der i 3 år har kørt rundt på en GS-500. En ok Mc, der
har passet fint til mit behov, meeeen jeg synes snart tiden er inde til et
Mc-skifte og kunne godt tænke mig noget som kan lidt mere af det hele .
Dvs. en Mc til lidt rask landevejskørsel, men stadigvæk som det primære
transportmiddel

Den naturlige opgradering, i mine øjne, er en sv-650'er eller en noget ældre
CBR-600, Begge ville jeg tro kunne opfylde ovenstående behov. Brugtmarkedet
forekommer mig dog for begge modeller lidt højt (for højt) og jeg syntes Sv'
eren mangler en bundkåbe (kan dog købes). Derudover er jeg efter at siddet
på Suzukien, blevet lidt bekymret for sædehøjden på for denne type (805mm.).
Det er godt nok kun 15mm. over gs'eren (20mm for CBR'eren), men sv'eren har
et noget bredere sæde. Dette er sikkert ikke så stort problem for jer andre,
men nu er jeg kun 168 cm. (ifg. mit pas), og var noget højt oppe på
tåspidserne (ingen problemer på gs'eren).

Jeg har derfor pga. af brugtprisen og sædehøjden foreløbig slået de to
ovenstående modeller ud af hovedet og er begyndt at kigge på en Suzuki
rf600. Denne er ca. 10kkr. billigere end ovenstående og sædehøjden er også
lidt bedre egnet for pygmæer (775mm.), men den vejer desværre også noget
mere (195 kg.), hvilket giver anledning til følgende spg.:

Hvor meget kommer de ca. ekstra 20 kg. til at betyde, i forhold til den
meget letkørte gs500?

Det optimale er selvfølgelig en prøvetur, men lidt forhåndsviden skader vel
ikke!

Den annoncerede model var fra 94 og har gået ca. 45 kkm. Er der noget man
skal være specielt opmærksom på? Eller er den på højde med den så skamroste
CBR-600.

Økonomi: Jeg har en 5 årig uddannelse foran mig og den kommer jo nok til at
koste lidt mere at vedligeholde end Gs'eren, men hvor meget? (Jeg skruer
selv) Og er der nogle uforudsete udgifter!

Er der andre modeller / ting jeg bør overveje, eller skal jeg helt droppe
ideen og bare stille mig tilfreds med gs'eren!

Mvh. Thim
Som undskylder det lidt lange indlæg!

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 16-05-02 16:04

> Mvh. Thim
> Som undskylder det lidt lange indlæg!

Helt ok, det er ofte de bedste!
Jeg har ingen erfaring med RF600, jeg skriver derfor mere for at få dig til
evt igen at overveje CBR600. Sagen er jo at langt hovedparten af de 10000kr,
den er dyrere, vil komme ind igen ved gensalg. Når man så sammenholder det
med en formodentlig højere kvalitet på Honda'en, tror jeg såmænd
totaløkonomien på de to maskiner bliver næsten identisk.
Mvh
Anders Olesen, miljøskadet honda mand

Fra : Jakob Hansen

Dato : 16-05-02 18:15

"Thim Jørgensen" <thmjo@worldonline.dk> wrote in message
>Suzuki rf600 > CBR-600

Jeg havde tidligere en rf600, som jeg var godt tilfreds med - ingen
problemer. En af mine kammerater havde dog et problem med at tændrørene
brændte af rimelig tit, og det skulle efter sigende være generelt for rf600.
Hvis du kan li' formen, så er der jo også rf900, som har jeg ikke hørt har
det samme problem, se evt. om der kommer nogle rettelser til dette her i
gruppen, og den større motor ville gøre godt.

Ellers kan du jo bare købe min cbr900 som stadig er til salg

Jakob

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 16-05-02 20:14

"Jakob Hansen" <jbh@genieware.dk.spamoff> wrote in message
> [...]
> gruppen, og den større motor ville gøre godt.
>
> Ellers kan du jo bare købe min cbr900 som stadig er til salg

Tændrørsproblemet kan vist løses ved at skife til Denso i stedet for NGK.
Jeg har selv kørt RF600R et lille års tid og er meget godt tilfreds med
cyklen. Den har rigeligt med kræfter til mig og jeg synes det er en utrolig
letkørt cykel. Det jeg faldt for ved cyklen var egentlig i første omgang
dens udseende. Da jeg havde fået en prøvetur på den mente jeg bestemt ikke
det var noget for mig. Siddestillingen er noget mere race-agtig end på min
gamle GSX750 og det vænner man sig ikke til på ½ time. Men jeg må jo nok
tilstå her et år efter at det sagtens kan lade sig gøre. Jeg er 1,76 høj og
befinder mig fint på cyklen de første par hundrede kilometer, derefter
begynder siddestillingen at blive lidt hård ved kadaveret. Det vil muligvis
være til din fordel at du ikke er højere, men gør dig selv den tjeneste at
prøvekøre cyklen et sted, og sammenlign den med andre.

Casper
RF600R