Blanding og agurk går agurk
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-05-02 22:21

Hvem kan forklare mig lidt om hvor stærk hvergangsgødning skal være, og om
det er samme forhold i kapillærkasser? Jeg vil blande ud fra kunstgødning
23-3-7, gerne et koncentrat som så fortyndes ala 1 dl i 10 liter vand.

Og så er den potente agurk gået agurk. Nu begynder sideskuddenes sideskud at
vokse. Hvad gør jeg med dem? Potent det er den. Hvor der normalt kommer 1
agurk i et bladhjørne har jeg været oppe på 4 flere steder. Har så fjernet
de tre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-02 11:15

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> agurk i et bladhjørne har jeg været oppe på 4 flere steder. Har så fjernet

Har nu selv smugkigget på en dunk af guldprisvæsken. Jeg kunne ikke rigtig
fatte hvordan man kom frem til 2 promille. Det var selvfølgelig fortyndingen
af selve væsken, som altså i sig selv indeholder 4 % N, der skulle være to
promille. Jeg kommer så frem til at jeg skal opløse ca. 870 g 23-3-7 i fem
liter. Det bliver så 3-5 kr. i stedet for 70, idet jeg regner vandet til 0
kr. Hvis det skal blive en blanding mere lig 'den rigtige' skal jeg have fat
i en gødning med noget mere kali. Men er plantesækjord ikke spækket med
kali?

Og så er jeg blevet anbefalet at beholde 1 blad på agurkens sideskud til
sideskuddene. Spiste iøvrigt den første agurk i går. Avlen er foregået på
den måde, at jeg ved en fejl blev lokket til at så ca. 1. april. Da den ikke
kunne være i vindueskarmen længere kom den ud i et (for) lille elvarmet telt
i drivhuset sammen med tomaterne, med 17 grader som minimum. Derudover var
der en akvarievarmer i kapillærkassens vand der holder vandet ca. 25 grader
varmt. Den kører så endnu, længe efter teltet er blevet fjernet. Teltet var
nødsikret mod overophedning ved at en snor fra automatisk vinduesopluk trak
en plastikæske væk fra et hul i taget af teltet. Ellers ville der blive over
40 grader i solskin. Ikke for at prale på nogen måde, men så gav det altså
også en lille bitte portion jordbær med fløde fra drivhusplanterne Det
havde jeg ikke forestillet mig da jeg valgte at have jordbær i hus, at det
skulle blive så tidligt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen