Privat handel...
Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 15-05-02 20:51

Hej,

Jeg vil gerne have mailet de gældende regler, når man snakker om
"tilbage-garanti",
ligesom butikkerne oftest giver 8 dages fuld returret, om det gælder privat
handel?
Der er tale om en computer uden skærm, til 1000 kr.

Hvis nogen ville gøre dette (maile reglerne til mig), ville jeg blive meget
glad!

P.S: Jeg er sælger, så det er ikke fordi jeg er utilfreds køber :)

//Troels

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-05-02 21:00

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> skrev:

> Jeg vil gerne have mailet de gældende regler, når man snakker om
> "tilbage-garanti",
> ligesom butikkerne oftest giver 8 dages fuld returret, om det
> gælder privat handel?

Det gør det ikke.
Det er Forbrugeraftaleloven, der giver forbrugere 14 dages returret ved
fjernsalg. Dette gælder ikke for salg mellem to privatpersoner.

§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne
aftaler.
Stk. 2. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.

og

§ 12 a. Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale om løbende
levering af varer bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren opfylde de
betingelser, der er anført i stk. 3, 1. og 2. pkt., henholdsvis stk. 5,
1. og 2. pkt., senest 14 dage efter det seneste af følgende
tidspunkter:

1) Den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den
første levering i hænde, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med § 11
a, stk. 1, 2 og 4, jf. dog stk. 2.

> Hvis nogen ville gøre dette (maile reglerne til mig), ville jeg
> blive meget glad!

Jeg har den holdning, at når man spørger i en nyhedsgruppe, så får man
også svar i en nyhedsgruppe ellers ville debatten hurtigt ophøre.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 15-05-02 21:28

Hvor kan jeg læse om returret ved privat handel?

Der er ikke indgået aftale om returret ved handelen
(Jeg er som sagt sælger),
er loven så "på min side"?

//Troels

Fra : Peden

Dato : 15-05-02 22:05

> Der er ikke indgået aftale om returret ved handelen
> (Jeg er som sagt sælger),
> er loven så "på min side"?
Ja, "tingen" er købt som beset.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-02 22:24

Peden skrev:

>Ja, "tingen" er købt som beset.

Nej, det udtryk har stort set ingen betydning, ikke en gang i en
skriftlig kontrakt.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-05-02 23:12

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Nej, det udtryk har stort set ingen betydning,

Korrekt. Argumentet er noget vrøvl, men resultatet er godt nok: Der er
ingen generel returret, hvis vi som normalt opfatter en "returret" som
en ubetinget ret for køber til at lade købet gå tilbage bare fordi han
har lyst til det.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 15-05-02 22:33

> Nej, det udtryk har stort set ingen betydning, ikke en gang i en
> skriftlig kontrakt.

Men er loven stadig på "min" side?

//Troels

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-02 14:02

Peden <peden@anarki.dk> skrev:

[klip]

> Ja, "tingen" er købt som beset.

Det kan du godt glemme alt om.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-02 14:01

..: [d33p blu3] :. <puttitat@adslhome.dk> skrev:

> Hvor kan jeg læse om returret ved privat handel?

Der er ingen returret ved handel mellem to private. Det har Morten jo
skrevet én gang.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 16-05-02 16:53

> Der er ingen returret ved handel mellem to private. Det har Morten jo
> skrevet én gang.

Ville gerne have et link, så jeg kunne give den brokkende køber noget
at se på, så jeg slipper for at han bliver ved med at true med at melde
mig pga. flg. ting:

1. Garantien (returret!)
2. Momsreg.

Jeg mener da først at man skal momsreg. når man har indtægt over 10k kr.
/år.?

//Troels

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-02 17:04

Scripsit ".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk>

> Ville gerne have et link, så jeg kunne give den brokkende køber noget
> at se på,

Hvis du vil have et konkret råd, bliver du nødt til at stille et
konkret spørgsmål (dvs beskrive helt nøjagtigt hvad din situation er
og hvad du og din modpart vil).

--
Henning Makholm "Man vælger jo selv sine forbilleder."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-02 17:35

..: [d33p blu3] :. skrev:

>Ville gerne have et link, så jeg kunne give den brokkende køber noget
>at se på, så jeg slipper for at han bliver ved med at true med at melde
>mig pga. flg. ting:

Svar ham at det må han inderligt gerne.

--
Bertel

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 16-05-02 18:31

> Svar ham at det må han inderligt gerne.

Hvad må han inderligt gerne?

Melde mig for noget der slet ikke er aftalt, og slet ikke
inkluderet i loven?

//Troels

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-02 20:54

..: [d33p blu3] :. <puttitat@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> Melde mig for noget der slet ikke er aftalt, og slet ikke
> inkluderet i loven?

Ja - og anmelde til hvem? En sådan anmeldelse giver slet ingen mening, og
det er derfor Bertel opfordret til det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-02 20:56

..: [d33p blu3] :. skrev:

>Melde mig for noget der slet ikke er aftalt, og slet ikke
>inkluderet i loven?

Ja. Han bliver til grin hvis han prøver.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-02 20:54

> [...]

> Ville gerne have et link, så jeg kunne give den brokkende køber noget
> at se på, så jeg slipper for at han bliver ved med at true med at melde

Det er køber der skal komme med reglerne, hvis han vil noget!

Ellers kan du og køber læse mere om det her:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm - det handler godt nok
om biler, men reglerne er ens for alle køb.

> 1. Garantien (returret!)
> 2. Momsreg.
>
> Jeg mener da først at man skal momsreg. når man har indtægt over 10k kr.
> /år.?

20.000 kr. Men det skal køber ikke bekymre sig om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Tim Sørensen

Dato : 15-05-02 22:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Jeg har den holdning, at når man spørger i en nyhedsgruppe, så får man
> også svar i en nyhedsgruppe ellers ville debatten hurtigt ophøre.

Det er også 100% korrekt.

Jeg syntes ikke engang at man kan være
bekendt at spørge om dette.

Mine 25 øre :)

--
Mvh....Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 15-05-02 22:09

> Jeg har den holdning, at når man spørger i en nyhedsgruppe, så får man
> også svar i en nyhedsgruppe ellers ville debatten hurtigt ophøre.

Det er også helt okay, jeg har jo fået et godt svar fra dig alligevel
det er
bare ikke altid at selv denne dtext server virker så godt (STORE
forsinkelser)

//Troels

Fra : Henning

Dato : 15-05-02 21:13

On Wed, 15 May 2002 21:50:44 +0200, ".: [d33p blu3] :."
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>"tilbage-garanti",
>ligesom butikkerne oftest giver 8 dages fuld returret, om det gælder privat

Du har ikke krav på returret, det er en service butikken tilbyder,
(bortset fra postordrefirmaer).
Læs mere på http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm evt. tilføjet den nye
købelov http://www.dhs.dk/db_filer/kobelov/kobelov.htm Ingen steder er
der nævnt "fortrydelsesret".