Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle lysbilleder til computer????
Fra : woody

Dato : 15-05-02 21:08

Kan det lade sig gøre at lave diapositiver om til noget jeg kan se og
printe ud fra min computer????

Hvad kræver det????

Mvh Woody

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-05-02 21:51

On Wed, 15 May 2002 22:07:36 +0200, woody <patjens@adr.dk> wrote:

>Kan det lade sig gøre at lave diapositiver om til noget jeg kan se og
>printe ud fra min computer????

Ja

>Hvad kræver det????

En dias-scanner og en farveprinter (hvis det er farvedias).

Du kan evt springe printeren over og få en fotohandler til at lave
prints for dig - og jeg vil egentlig også tro, at nogle fotohandlere
tilbyder dias-scanning. Men det er sikkert billigere at gøre det selv,
hvis du har mange dias og ikke forlanger topproff. kvalitet.

Lars

Fra : Klaus Madsen

Dato : 15-05-02 21:52

Hej Woody

Ja, det kan sagtens lade sig gøre, og der er endda flere muligheder.

Den som jeg syntes er nemmest og hurtigst, er et digital kamera med en
special forsats som er lavet til formålet. Det ligner et objektiv, men ude i
enden er der en åbning hvori du kan indføre dine dias, derefter skal du
rette kameraet mod en passende lyskilde, hvorefter du så kan affotografere
dine dias, så er de lige klar til computeren.

Den anden løsning, som de fleste sikkert vil sige er den bedste og mest
rigtige, er en decideret negativ/dias scanner, Det er en noget dyrere
løsning, så der skal du nok have rigtig mange dias, før det kan betale sig.
Der er dog butikker der lejer den slags ud.

En tredie løsning, som nok er den dårligste. Man kan i dag købe
flatbed-scannere (scanner til scanning af papirbilleder) med en special
anordning så du også kan scanne negativer og dias, Men de resultater jeg har
set, har ikke været specielt gode. Desuden kræver det ret høje opløsninger,
hvis du bare skal kunne printe ud i nogenlunde brugbar størrelse, og det er
de færreste billige scannere der er i stand til det.

Håber det var nogenlunde brugbart.

Mvh. Klaus
Webdesign, DtP & undervisning
www.grafreaks.dk

Fra : Per F Andersen

Dato : 17-05-02 13:12

> [...]
sig.
> Der er dog butikker der lejer den slags ud.

Et digitalkamera med en sådan adapter koster vel 8.000 - 12.000 kr ville jeg
gætte på, specielt hvis den skal have 4 Megapixels eller mere er der nogle
der kan delagtiggøre os med erfaringer med sådanne diasadaptere? Det vil
række til A4print, men ikke A3 i fuld opløsning. Det er sikkert nemmere og
hurtigere end en fotoscanner
En fotoscanner kan fås for ca. 4000 og opefter og giver en noget bedre
opløsning.

Så spørgsmålet er dels hvilke kvalitetskrav, der stilles, dels om woody
alligevel ahvde tænkt sig at købe et digikamera

mvh

Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 17-05-02 16:27

Denne løsning er næsten for nem:
Diaprojektor og digitalkamera
Vi billedet på et stykke god rigtig god supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker)
Fotografer det billed der kommer
Det bliver pænt rigtigt pænt
Samlet pris ca 40 kr excl kamera og projektor
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : woody

Dato : 17-05-02 19:54

Tak for de forslag jeg fik på løsningen af mit spørgsmål. Jeg har
helt sikkert ikke råd til at købe en scanner eller et camer med
adapter på. Jeg har imidlertid et Olympus Camedia 2000 Z 2,1
megapixel, mon man kan få en løs adapter til det og hvor gætter I på
det vil ligge i prisleje?? Er det en slags linse man sætter foran
cameraet og så tager billeder af diapositiverne??????
mvh Woody

Fra : Lars Månsson

Dato : 18-05-02 10:58

"woody" <patjens@adr.dk> skrev i en meddelelse news:t3kaeu8kqp56arqdtsocpi8iirh250g9q1@4ax.com...

> [...]
> megapixel, mon man kan få en løs adapter til det og hvor gætter I på
> det vil ligge i prisleje?? Er det en slags linse man sætter foran

se her http://www.cyberphoto.se/

Olympus CLA-1 Adapter för anslutning av konverter på Camedia 295 kr
Olympus Flash Film Scanner 1950 kr

husk det er i svenske kr.

hilsen
-Lars-