Sikkerhed mod pant i brugt bil?
Fra : TLL

Dato : 15-05-02 19:24

Jeg overvejer at købe brugt bil i prisklassen 200 - 250.000 kr., evt.
i ren kontant handel. Jeg har fået den opfattelse, at man kun hæfter
for gæld i en bil, hvis den er registreret (tinglyst) i "Bilbogen".
Er det korrekt?

Kan der tænkes andre situationer, hvor man alligevel kan komme i
klemme som ny ejer af en behæftet bil?

Hvordan sikrer man sig bedst muligt?

Er der en bestemt formulering, der med fordel kan anvendes i
købsaftalen?

Venlig hilsen
TLL

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-02 14:00

TLL <tll@jubiimail.dk> skrev:

[klip]

> Er det korrekt?

Du hæfter ikke for gælden. Bilen er stillet til sikkerhed for gælden. Dvs.
den, der har pant i bilen kan tage bilen tilbage.

> Kan der tænkes andre situationer, hvor man alligevel kan komme i
> klemme som ny ejer af en behæftet bil?

Ejendomsforbehold.

> Hvordan sikrer man sig bedst muligt?

Du ringer *altid* til bilbogen, der føres ved retten i Århus. Se mere om
bilkøb og salg her: http://www.stevns.net/dkfritidbil/ - under "gæld i
bilen"

> Er der en bestemt formulering, der med fordel kan anvendes i
> købsaftalen?

Næh. Få dog sælger til at *garantere* mod pant eller andre hæftelser i
bilen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TLL

Dato : 16-05-02 23:55

On Thu, 16 May 2002 15:00:28 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Du hæfter ikke for gælden. Bilen er stillet til sikkerhed for gælden. Dvs.
>den, der har pant i bilen kan tage bilen tilbage.
Ja, netop.

>Ejendomsforbehold.
Hvad betyder og indebærer det?

Venlig hilsen
TLL

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 06:47

TLL <tll@jubiimail.dk> skrev:

[klip]

> [...]

Næsten det samme som pant. Sælger tager et ejendomsforbehold i købsaftalen.
Hvis køber ikke betaler hele købesummen som aftalt, kan sælger taget bil
tilbage.

Køber har dog den fulde ejendomsret til genstanden, selv om begrebet kunne
tyde på noget andet.

Ejendomsforbehold i biler skal også bilbogen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-05-02 18:11

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Næh. Få dog sælger til at *garantere* mod pant eller andre hæftelser i
>bilen.

Jeg tror lige, vi skal have ordet "garantere" indsnævret lidt.

Stort set den eneste garanti, jeg ville kunne bruge til noget i
den forbindelse, ville være en bankgaranti.

Et stykke papir med ordlyd i retning af "Jeg garanterer, at der
ikke er pant i den bil, jeg har solgt." vil jeg derimod ikke
kunne bruge til ret meget - for den slags sager opstår jo som
regel, når sælger på samme tid har udvist ond tro og manglende
tilbagebetalingsevne.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 22:21

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Jeg tror lige, vi skal have ordet "garantere" indsnævret lidt.

En garanti er netop som du selv skriver: jeg garanterer eller jeg indestår.

Men du får da aldrig en bankgaranti ved en bilhandel - tror du for alvor
selv på den??

> [...]
> kunne bruge til ret meget - for den slags sager opstår jo som
> regel, når sælger på samme tid har udvist ond tro og manglende

Der har vi den igen: ond tro.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : N/A

Dato : 17-05-02 22:37

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 22:37

Reino Andersen <reino@get2net.dk> skrev:

[klip]

> På hvilken måde mener du, at man kan få sælger til at *garantere* mod pant
> eller andre hæftelser i bilen?

Man kan da får sælger til at afgive en garanti - et løfte. At den ikke er
ret meget værd, hvis han ingen penge har, er vi enige om.

Udfaldet følger også allerede af KBL § 59.

En garanti kan måske få sælger til at tænke sig om og kontrollere bilen en
gang til....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-05-02 07:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>En garanti er netop som du selv skriver: jeg garanterer eller jeg indestår.

Fint. Så skal vi bare have "jeg" indsnævret. Og så er vi tilbage
ved start.

>Men du får da aldrig en bankgaranti ved en bilhandel - tror du for alvor
>selv på den??

Naturligvis ikke. Min pointe var egentlig også, at det var
værdiløst at forlange en garanti, fordi den eneste form for
garanti, der kan bruges til noget som helst, ikke vil kunne fås.

For hvis du ikke betragter en restgældsgaranti udstedt af sælger
som mere eller mindre værdiløs, bør du måske overveje din
fremtidige bestilling.

--
Allan Olesen, Lunderskov.