/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Træ fra østen...til brænde
Fra : Nobody


Dato : 15-05-02 18:33

Er der nogen der har prøvet at få et læs gran/fyr-træ
fra østen....
Jeg har hørt man kan købe ..sådan et læs,rimeligt billigt
Det skal bruges til brænde!!

Er der nogen der kender vognmænd der arbejder i det..
så mail mig..

Jeg takker!!

mail to: bjarnehansen7@hotmail.com




 
 
Mads Lie Jensen (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 15-05-02 20:50

On Wed, 15 May 2002 19:33:14 +0200, "Nobody" <nobody@nobody.com> wrote:

>Er der nogen der har prøvet at få et læs gran/fyr-træ
>fra østen....
>Jeg har hørt man kan købe ..sådan et læs,rimeligt billigt
> Det skal bruges til brænde!!
>
>Er der nogen der kender vognmænd der arbejder i det..
>så mail mig..

Østen og østen... heroppe er der ind imellem annonce i avisen om at der
kommer et par togvogne med brænde fra polen som kan købes særdeles
billigt - hvis man selv sørger for afhentning på stationen så vidt jeg
husker.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Malmolin & Velschow (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Malmolin & Velschow


Dato : 15-05-02 21:24

Hmmmm.... jeg har da hørt, at træ fra østen typisk er vokset særdeles
hurtigt (kan ses på årringene, som har stor indbyrdes afstand) pga. det
normalt varme, fugtige og næringsrige klima derude. Dette giver mig bekendt
en væsentligt lavere styrke end for træ fra vores breddegrader. Jeg kan
derfor forestille mig, at massefylden (og dermed brændværdien per rummeter)
er tilsvarende lavere end for træ der er vokset op herhjemme?? Derfor
risikerer du måske at købe katten i (brænde)sækken??! Grantræ har jo i
forvejen et relativt lavt brændværdi-index (ca. 64-67 sammenlignet med
eg/bøg). Selvom vi selv har fyret med fyrretræ i den forgangne sæson, så
glæder jeg mig da til at putte 15 rm god dansk bøg i ovnen næste sæson.. så
skal der ikke lægges nyt træ i ovnen hele tiden

Blot en hypotese (som jeg da gerne vil have be- eller afkræftet, hvis nogen
kender sandheden! )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk
"Nobody" <nobody@nobody.com> skrev i en meddelelse
news:abu93j$2118$1@news.cybercity.dk...
> Er der nogen der har prøvet at få et læs gran/fyr-træ
> fra østen....
> Jeg har hørt man kan købe ..sådan et læs,rimeligt billigt
> Det skal bruges til brænde!!
>
> Er der nogen der kender vognmænd der arbejder i det..
> så mail mig..
>
> Jeg takker!!
>
> mail to: bjarnehansen7@hotmail.com
>
>
>



Nobody (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Nobody


Dato : 16-05-02 05:01

Ja....det er rigtigt at træet måske er lidt ringere...
Det kommer jo helt an på hvad man skal bruge træet til..
jeg kan jo se...at det du bruger træet til er ren hobby...i
brændeovnen,siden du kun bruger 15 rm.

Jeg har et træ-fyr stående i kælderen som varmer hele huset op 160 kvm incl
kælder,hvor vi har 22 gr hele tiden,alt varm vand plus gulvvarme i bryggeres
og badeværelse....til alt det bruger vi 40 rm gran om året,incl 5 rm
Elm..som vi bruger til brændeovnen,

I mit forhold,,,hvor jeg kører med en akumuleringsbeholder på 1000
liter....gælder det om at få varmet vandet op så hurtigt som muligt,i
modsætning til en brændeovn,dvs i mit tilfælde er gran/fyr langt det bedste.
Jeg fyrer ca 4 timer hver dag...om vinteren,hvor der bare skal høvles noget
træ igennem...så holder den temperaturen til næste dag....til jeg kommer
hjem,dvs kun en gang fyren om dagen....genialt!!!
Så om jeg skal smide 5 trillebørfulde gran på...eller 4 trillebørfulde bøg
på...er for mig undordnet...bare det er billigt....jeg vil ikke give 300-400
for løvtræ...der ikke udvikler den samme hurtige varme..som gran.

Hvis man skal have billig varme....som de fleste nok gerne vil have....
er det nok pisse-ligegyldigt hvad brændværdi-indexen er.
Det er et spørgsmål...om at komme ud,og finde noget billigt træ,f.eks fyr
fra Polen i 7 mtr længde til 75 kr rm..
og så igang med knofedtet....så kan jeg fyre for ca
( 50*75 )=3750,- hvis jeg bruger 50 rm( overdrevet )
eller løvtræ
(30*250)=7500,-hvis jeg bruger 30 rm( underdrevet )..
Eller endnu bedre...tag ud at fælde det selv...ved venner og bekendte og få
det gratis.....

Du kan jo prøve at regne på hvad varmeudvikling.forskellen er på gran og
bøg.....
til det skal du jo nok bruge...nogen vand-indholds procenter fra træet...men
jeg sender dig gerne
et stykke gran,som du kan måle på....det lader jo til,at du har "en del
forstand på det "...
siden du slynger rundt med forskellige indekse...uden at spørge hvad brændet
skal bruges til.

Du skrev""Blot en hypotese (som jeg da gerne vil have be- eller afkræftet,
hvis nogen
> kender sandheden! )""

Det samme gælder her!!



"Malmolin & Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:abug9m$2bc$1@sunsite.dk...
> Hmmmm.... jeg har da hørt, at træ fra østen typisk er vokset særdeles
> hurtigt (kan ses på årringene, som har stor indbyrdes afstand) pga. det
> normalt varme, fugtige og næringsrige klima derude. Dette giver mig
bekendt
> en væsentligt lavere styrke end for træ fra vores breddegrader. Jeg kan
> derfor forestille mig, at massefylden (og dermed brændværdien per
rummeter)
> er tilsvarende lavere end for træ der er vokset op herhjemme?? Derfor
> risikerer du måske at købe katten i (brænde)sækken??! Grantræ har jo i
> forvejen et relativt lavt brændværdi-index (ca. 64-67 sammenlignet med
> eg/bøg). Selvom vi selv har fyret med fyrretræ i den forgangne sæson, så
> glæder jeg mig da til at putte 15 rm god dansk bøg i ovnen næste sæson..

> skal der ikke lægges nyt træ i ovnen hele tiden
>
> Blot en hypotese (som jeg da gerne vil have be- eller afkræftet, hvis
nogen
> kender sandheden! )
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow (Lynge)
> dr-bo@post2.tele.dk
> "Nobody" <nobody@nobody.com> skrev i en meddelelse
> news:abu93j$2118$1@news.cybercity.dk...
> > Er der nogen der har prøvet at få et læs gran/fyr-træ
> > fra østen....
> > Jeg har hørt man kan købe ..sådan et læs,rimeligt billigt
> > Det skal bruges til brænde!!
> >
> > Er der nogen der kender vognmænd der arbejder i det..
> > så mail mig..
> >
> > Jeg takker!!
> >
> > mail to: bjarnehansen7@hotmail.com
> >
> >
> >
>
>



Allan Olesen (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 16-05-02 18:16

"Nobody" <nobody@nobody.com> wrote:

>jeg kan jo se...at det du bruger træet til er ren hobby...i
>brændeovnen,siden du kun bruger 15 rm.

Hvorfor i alverden dog det?

Jeg varmer mine 153 m² op med en brændeovn i stuen. Alle husets
radiatorer har været slukkede siden lillejuleaften 1998.
Naturgassen tager sig kun af brugsvand og gulvvarme i
badeværelserne. Mit forbrug af træ er 5-6 rummeter gran om året.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Nobody (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Nobody


Dato : 16-05-02 19:17

Tilfreds....???

Lyder helt usandsynligt????
Med 5-6 rm pr år....til 153 kvm

Eller hvad...er der andre der bruger så lidt også???

PS:Du ved godt hvad 1 rm...svarer til ikke????



Allan Olesen (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 16-05-02 21:34

"Nobody" <nobody@nobody.com> wrote:

>Tilfreds....???

Egentlig ikke. Lidt citat hjælper til at fange tråden igen, uden
at skulle bladre baglæns i gamle indlæg for at se, hvad der
svares på.

>Lyder helt usandsynligt????

At jeg kan gøre det, trækker jo sandsynligheden lidt op, synes du
ikke?

>PS:Du ved godt hvad 1 rm...svarer til ikke????

Kan du da forestille dig en definition på rummeter, der er så
fejlagtig, at jeg kommer i nærheden af dit forbrug? Selv ikke
hvis jeg forvekslede kubikmeter og rummeter, ville det kunne lade
sig gøre.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Per H (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 17-05-02 05:42

On Thu, 16 May 2002 20:16:51 +0200, "Nobody" <nobody@nobody.com>
skrev:

jeg bruger max 10 rm blandet træ.
bøg gran
som regl fra nedrivninger.
til 100 m2
Der er varme på hele døjnet.

Ps. tonen er ved at være lidt hadsk herinde!!!?:-/




>Tilfreds....???
>
>Lyder helt usandsynligt????
>Med 5-6 rm pr år....til 153 kvm
>
>Eller hvad...er der andre der bruger så lidt også???
>
>PS:Du ved godt hvad 1 rm...svarer til ikke????
>

Vh Per
ICQ 8212837

Bo Velschow (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 16-05-02 21:30

> Hvis man skal have billig varme....som de fleste nok gerne vil have....
> er det nok pisse-ligegyldigt hvad brændværdi-indexen er.

Nej, helt pisseligegyldigt er det ikke; specielt ikke, hvis man 1) ikke vil
smide brænde i sin brændeovn hele tiden, 2) gerne vil "fyre over", og 3) har
begrænset plads til oplagring. I så fald spiller det en stor rolle (hvilket
også er årsagen til, at mange vælger eg og bøg trods en evt. større udgift).
Da du jo jvf. din kommentar åbenbart selv kun bruger din brændeovn til
"hobbybrug" med dine 5 rm per år, har du nok ikke den store erfaring at øse
af i den henseende...

> et stykke gran,som du kan måle på....det lader jo til,at du har "en del
> forstand på det "...
> siden du slynger rundt med forskellige indekse...uden at spørge hvad
brændet
> skal bruges til.
>
Tjah.. en del forstand har jeg vel, da jeg fandt de forskellige indeks på
nettet. Når spørgeren ikke selv fortæller, hvad brændet skal bruges til,
bliver man jo nødt til at gøre sig nogle antagelser om anvendelsen. Jeg har
indtryk af, at de fleste, der drøfter emnet "brænde" i denne nyhedsgruppe,
bruger brændet i deres brændeovn. Jeg skal nok lade være med at besvære dig
en anden gang med at slynge rundt med ting, som jeg har "en del forstand
på". Undskyld.. )


Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk



hshlab (17-05-2002)
Kommentar
Fra : hshlab


Dato : 17-05-02 10:11


"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:ac14tj$rsf$1@sunsite.dk...
Hmmmm.... jeg har da hørt, at træ fra østen typisk er vokset særdeles
hurtigt (kan ses på årringene, som har stor indbyrdes afstand) pga. det
normalt varme, fugtige og næringsrige klima derude. Dette giver mig bekendt
en væsentligt lavere styrke end for træ fra vores breddegrader. Jeg kan
derfor forestille mig, at massefylden (og dermed brændværdien per rummeter)
er tilsvarende lavere end for træ der er vokset op herhjemme?? Derfor
risikerer du måske at købe katten i (brænde)sækken??! Grantræ har jo i
forvejen et relativt lavt brændværdi-index (ca. 64-67 sammenlignet med
eg/bøg).

-Fuldstændigt korrekt formuleret!

Det værste ved det hele er, at det ikke bare er manden med brændeovnen, der
har fundet "fidusen". Også møbelproducenten er begyndt at handle råtræ i
østen. Om ikke andet så presser konkurrencen ham til det. Her er det så
fyrretræ vi taler om. Men betingelserne, og den dårlige kvalitet er
identiske.

Mvh Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste