Tråd- eller skægalger? De skal væk!
Fra : Martin

Dato : 15-05-02 18:36

Jeg er hårdt angrebet af en grim alge. Den hænger som op til 3 cm
lange tråde fra spidsen af bladene på mine planter og på de
bredbladede planter vokser den et lille stykke ind på bladene. I
starten voksede den kun på de brede blade, men nu har den bredt sig
til min vandpest.

Når man ser den på afstand ser den gråsort ud, men en nærmere
undersøgelse afslører, at de er mørkegrønne.

Mine Siamese Algae Eater tager dem ikke. De er ellers glade nok for
andre (kortere) typer alger på bladene, som de gerne guffer.

Hvad kan jeg gøre? Jeg har prøvet at rive dem af bladene, men så flår
jeg bladene i stykker.

Jeg overvejer at slukke for 2 af mine 4 36 watts rør eller at
indstille min CO2-gødning, men frygter at det vil få min ellers
dejligt frodige plantevækst til at stagnere i min 430 liters kumme.

I sidste ende må jeg måske slå alt ihjel med noget kemi....(suk).

Håb og hilsen

Martin

Fra : Martin

Dato : 17-05-02 19:12

Jeg fandt nogle tips til håndtering af trådalger på Jan Bøghs
hjemmeside.

Her er Ole Larsen bl.a. citeret for at sige, at en kraftig syrning af
vandet kan gøre kål på trådalgerne.

Men hvor kraftig er kraftig i denne forbindelse?

Mine vandværdier er via CO2-gødning og Osmosevand over længere tid
bragt ned på KH 5,5 og PH 6,5.

Hvor meget længere ned skal jeg for at få bugt med trådalgen?

Mvh.

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 16-05-02 20:33

"Martin" <akvaristen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> bragt ned på KH 5,5 og PH 6,5.
>
> Hvor meget længere ned skal jeg for at få bugt med trådalgen?

Ak ja, man skal sgu passe på med hvad man siger.
Men ok.
Jeg står inde for at jeg tror at trådalger (=en grønalge) kan bekæmpes m.
lavere pH.
Når det ikke lykkes for dig, tror jeg du har andet end trådalge. Og har jeg
ret, ved jeg ikke hvad du skal gøre
( din pH ar lav nok ).
Den alm. opfattelse - se på Tropica - er at overskud af kvælstof, evt.
fosfat er årsagen, men det tager nok lang tid
at "kvæle" dem.
Og så den "hellige" udgave: Alger er en naturlig del af "biotopen", og tager
de ikke overhånd, er de vel ok ?
Ole

Fra : Martin

Dato : 18-05-02 13:11

> Den alm. opfattelse - se på Tropica - er at overskud af kvælstof, evt.
> fosfat er årsagen

Ok. Der var da noget at tage fat i.

Hvordan undersøger jeg mit vand for kvælstof og/eller fosfat-overskud?
Og kan jeg på nogen let, billig og smart måde filtrere det overskydne
bort?

> Og så den "hellige" udgave: Alger er en naturlig del af "biotopen", og tager
> de ikke overhånd, er de vel ok ?

Jeg er bestemt ikke uenig med dig her. Jeg lever fint med korthårde
algetyper. De gør efter min mening akvariet mere naturligt at se på,
og mine SAE skal jo også have noget at leve af.

Men den trådalge jeg er ramt af ligner nærmest kønsbehåring på bladene
og det er (i denne sammenhæng i hvert fald) lidt for ulækkert til
mig....

Hej fra

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 17-05-02 21:41

> Ok. Der var da noget at tage fat i.
>
> Hvordan undersøger jeg mit vand for kvælstof og/eller fosfat-overskud?
> Og kan jeg på nogen let, billig og smart måde filtrere det overskydne
> bort?

Nej, der er måder, men de er ikke billige, lette eller smarte (ionbytning).
Fosfat kan du fælde med
jernvitriol og jerngøde samtidigt, meeeeen - det forsvinder jo ikke ved
fældning.... så du hænger på vandskifte.
Der er testsæt for blablabla., men min erfaring gør at jeg ikke gider bruge
penge på dem - de er for upræcise
og ikkefintfølende nok IMHO, når vi taler alger.

> [...]
>
> Men den trådalge jeg er ramt af ligner nærmest kønsbehåring på bladene
> og det er (i denne sammenhæng i hvert fald) lidt for ulækkert til

Din humor tiltaler mig.
Sidder algerne KUN på kanter og spidser gør dine
SAE deres job, men de tager det ikke der, de steder - du må fjerne de
angrebne blade.

> Hej fra
>
> Martin
Ole

Fra : ole larsen

Dato : 16-05-02 20:36

PS er der typografiske fejl i foransendte mess. hører jeg gerne.
Ny (brugt) computer m. W. xp prof. og det kan jo være jeg ikke har fået sat
op rigtigt.

Ole