Billeder
Fra : Tomasz

Dato : 15-05-02 17:46

Hej
Er det lovlig at sætte andres billeder på nettet uden at de ved noget om
det.
Eksempel. Jeg laver en side for et plejehjem. Der har jeg lavet en galleri
med beboers billeder. Nogle er gået bort, nogle er demente andre helt
friske.
Jeg har ikke spurgt dem eller familie om lov at vise billeder på internetet.
Nu er jeg i tvivl om jeg har handlet korrekt.
På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Tomasz Brodzikowski

Fra : petersen_michael

Dato : 15-05-02 19:01

Tomasz skrev i meddelelsen
<3ce290b3$0$97277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Nu er jeg i tvivl om jeg har handlet korrekt.

nu skriver du _andres bileder_

mener du billeder, som en anden end dig selv har taget ?

eller mener du billeder du har taget, af andre personer ?

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

§60
Bestilte portrætbilleder
Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Fremstillere af fotografiske billeder
§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har
eneret
til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at
gøre
det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er
forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Stk. 3. Bestemmelserne i § 2, stk. 2 og 3, §§ 3, 7, 9 og 11, § 12, stk.
1 og stk. 2, nr. 5, §§ 13-16, § 17, stk. 1, 3 og 5, § 18, stk. 1 og 2, §
19, stk. 1 og 2, §§ 20, 21 og 23, § 24, stk. 1 og 2, §§ 25, 27, 28, 30,
31, 33-35, § 36, stk. 3, §§ 39-47, 49-58 og §§ 60-62 finder tilsvarende
anvendelse på fotografiske billeder. Er et fotografisk billede genstand
for ophavsret efter § 1, kan denne også gøres gældende.

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Tomasz

Dato : 15-05-02 19:56

"petersen_michael" <petersen_michael@den-gyldne-måge.mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:3ce2a26e$0$55869$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> mener du billeder, som en anden end dig selv har taget ?
>
> eller mener du billeder du har taget, af andre personer ?

Tak for hurtig svar

Både ja og nej, der er billeder som blev taget på plejehjemmet eller på
udflugter organiseret derfra, billeder af taget af medarbejder.
Men som jeg kan se af det som du har skrevet skulle der ikke været noget
forhindring i at vise de billeder på internetet ?

Med venlig hilsen
Tomasz

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-02 22:19

Tomasz skrev:

>Men som jeg kan se af det som du har skrevet skulle der ikke været noget
>forhindring i at vise de billeder på internetet ?

Måske ikke, men jeg ville pille dem ned og kun vise dem jeg havde
fået lov til at lægge frem.

--
Bertel

Fra : petersen_michael

Dato : 16-05-02 14:18

Tomasz skrev i meddelelsen
<3ce2b453$0$97275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Men som jeg kan se af det som du har skrevet skulle der ikke været
>noget
>forhindring i at vise de billeder på internetet ?

jov der er noget galt !!

hvis du læser hele loven om ophavsret, vil du se
at du ingen ret har til at offentliggøre en fotografsværk
uden, at fotografen har overdraget dig ophavsretigheden

så med andre ord, du kan kun offentligt gøre noget der er dit

en anden detalje, de potræterede (de personer der er genkendelige
på billederne) skal give tilladelse til offentliggørelsen

Fra : Tomasz

Dato : 16-05-02 15:04

Tak
Billeder er pillet ned.