Andet multimedie
bentjuul 3670
Ikoner - rettigheder?
Fra : merlin

Dato : 15-05-02 17:58

Hej,

Jeg har tit haft brug for at benytte mig af diverse ikoner som fx dem der er
standart i Windows, men osse andre OS's.
Men det er mest dem fra Windows jeg bekymrer mig om. Jeg tænker på ikoner
for "filer", "mapper", "papirkurv", "denne computer" osv samt dem der bruges
i toolbars i fx. word ("fed", "understreget" osv).
Hvordan er det med rettighederne til dem?
Må jeg benytte mig af denne grafik i mine egene programmer/web sites?
Må jeg fx. tage et screenshot af et ikon, smide det en tur gennem photoshop
og gemme min egen modificerede version af det som png og benytte på mit
website?
Må jeg bruge dem kommercielt?

Thomas

Klip det bort der ikke svares på,
og svar under det der citeres
http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Arcane Mysteria

Dato : 15-05-02 21:04

"merlin" <merlin@merlin.sprex.dk> wrote in message

hej

umiddelbart nej, men spørg ovre i news://dk.videnskab.jura. du kan
garanteret finde svaret i gruppens OSS som der vist er et link til under
gruppens
fundats.

...//Arcane

....som ikke har noget imod bundcitering

Fra : Tim Sørensen

Dato : 15-05-02 22:00

"Arcane Mysteria" <arcane@digitalessex.com> wrote
> "merlin" <merlin@merlin.sprex.dk> wrote in message
>
> hej
>
> umiddelbart nej, men spørg ovre i news://dk.videnskab.jura. du kan

Dette ER dk.videnskab.jura

--
Mvh....Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-05-02 22:13

Wed, 15 May 2002 22:59:34 +0200, skrev "Tim Sørensen"
<dondata@vip.cybercity.dk>:

>Dette ER dk.videnskab.jura

Og den er også X-postet til news:dk.edb.grafik uden fut til den
mest relevante gruppe, så der er sat fut til jura nu.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-05-02 08:36

> [...]
photoshop
> og gemme min egen modificerede version af det som png og benytte på mit

Nej, nej og nej.

Rettighederne til ikonerne indehaves af Microsoft*, og du må ikke benytte
dem uden tilladelse fra dem.
Det er muligt, at Microsoft har særlige udvikler aftaler, hvor man kan
anvende Microsofts ikoner mv. i egne produktioner/programmer, men det må du
nok gå til dem for at få oplyst. Som udgangspunkt skal der være en specifik
tilladelse, førend du ma anvende dem offentligt, hvad enten der er
kommercielt eller privat.

/Per

* Det er mit gæt, at det er Microsoft, der har rettighedernme, reelt kan det
godt være en anden. Det betyder bare ikke så meget for dine muligheder for
at anvende dem.

Fra : merlin

Dato : 16-05-02 11:48

> [...]
det
> godt være en anden. Det betyder bare ikke så meget for dine muligheder for

Ok, hvis det er M$ der har rettighederne til dem, hvor meget skal man så
ændre for at det ikke længere er Microsoft?
Jeg mener hvis jeg tar et MS ikon for en mappe fx. og maler den en anden
farve og gør den mindre og laver om på formen af billedet, så er det vel
ikke længere dem der har ophavsretten(?) Men hvor meget skal ændres?

Desuden undrer det mig at man kan tale om ophavsret til et ikon da der er
begrænsede muligheder for hvor mange kombinationer af pixels der kan være i
fx et 16x16 ikon i 16 farver (bare som et eksempel). Der må være 16^3
muligheder, altså 4096 forskellige ikoner af denne type. Kan det virkelig
passe at der ikke er andre der må bruge nogle af disse. I så fald kunne man
jo i teorien bare skynde sig at lave et program der laver et billede for
alle mulige kombinationer af et givent format og så kræve at have
ophavsretten på dem alle(?)
Det lyder lidt forrykt i mine ører.

Mvh
Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-05-02 13:22

> [...]
> farve og gør den mindre og laver om på formen af billedet, så er det vel
> ikke længere dem der har ophavsretten(?) Men hvor meget skal ændres?

Med en anden form, en anden størrelse og en anden farve, så skulle du være
dækket ind
Men hvor meget der reelt skal laves om, for at man kan tale om at du har
lavet et nyt værk, er et vurderingsspørgsmål, som der ikke kan gives nogle
generelle retningslinjer for.
Man anvender begrebet værkshøjde, det vil sige at der skal være tale om en
form for selvstændig bearbejdning.

> [...]
> jo i teorien bare skynde sig at lave et program der laver et billede for
> alle mulige kombinationer af et givent format og så kræve at have

Som nævnt ovenfor, skal der være tale om en form for selvstændig
bearbejdning for at der kan blive tale om en ophavsretlig beskyttelse. I den
situation du beskriver vil det i virkeligheden være programmet, der vil være
beskyttet, og ikke 'outputtet'.

/Per

Fra : Martin Buhelt

Dato : 16-05-02 13:28

> [...]
> jo i teorien bare skynde sig at lave et program der laver et billede for
> alle mulige kombinationer af et givent format og så kræve at have

Ja - men det er fordi at din beregning ikke er korrekt! Din beregning
angiver mulighederne for en ikon bestående af 3 punkter.

Ikonen har 16x16 punkter - dvs. 256 punkter i alt. Det betyder, at der for
16 farvede ikoner er 16^256 (1,8*10^308) kombinbationsmuligheder! Der er med
andre ord masser af muligheder for at finde en ikon som ingen har set før

/Martin

Fra : merlin

Dato : 16-05-02 15:43

> [...]
med
> andre ord masser af muligheder for at finde en ikon som ingen har set før

ahh oki
matematik er ikk lige min stærke side :)

Fra : P.N.

Dato : 17-05-02 21:08

Uanset korrekte juridiske betragtninger omkring ophavsret og værkshøjde, så
er praksis vist en anden. Kendsgerningen er, at Microsoft i høj grad
affinder sig med at deres ikoner bliver kopieret. Ja ikonerne danner jo
næsten standard. Der er så utroligt mange programmer af amatører,
halvprofessionelle og professionelle der - kommercielle eller ej - har
snuppet deres ikoner (og ikon ideer) fra bl.a. Microsoft... og de hører ikke
noget for det.

Men prøv at spørge Microsoft - og send gerne svaret herinde...

De vil helt sikkert svare dig på spørgsmålet i f.eks.:
microsoft.public.dk.design.gallery
microsoft.public.design.gallery

eller få andres kommentarer i:
alt.design.graphic

Fra : merlin

Dato : 17-05-02 21:35

> Men prøv at spørge Microsoft - og send gerne svaret herinde...

Det vil jeg gøre!

> De vil helt sikkert svare dig på spørgsmålet i f.eks.:
> microsoft.public.dk.design.gallery
> microsoft.public.design.gallery

Jeg har bare ét problem.
Hvilken news server ska jeg bruge for at komme til disse grupper?
Lige nu bruger jeg TDCs og der kan jeg ikke finde disse grupper(?)
Har MS selv en news server jeg skal bruge eller?

> eller få andres kommentarer i:
> alt.design.graphic

Tjaeh noget i stil med det har jeg gjort.
Jeg cross-postede til dk.edb.grafik, men det syntes folk var totalt
irrelavant i den gruppe og brød sig slet ikke om at jeg cross-postede.

Fra : P.N.

Dato : 17-05-02 21:51

Har fulgt alt.design.graphics over længere tid - og den passer nok bedre til
spørgsmålet end dk.edb.grafik

> Hvilken news server ska jeg bruge for at komme til disse grupper?

Utroligt at TDC ikke tilbyder dem. Mon ikke du kan sende via. Google
Groups.. Hvis du ikke finder en løsning, kan jeg godt stille spørgsmålet for
dig.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-02 22:52

Fri, 17 May 2002 22:50:45 +0200, skrev "P.N."
<fake_mail@nej.dk>:

>Utroligt at TDC ikke tilbyder dem

Fordi det er sjældent, at vendorgrupper bliver opdateret
ordentligt fra udbyderens side, så på andre newsservere vil der
være mange huller.

Man kan frit bruge MS egen newsserver, news.microsoft.com.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-05-02 01:09

"P.N." <fake_mail@nej.dk> wrote in

> Utroligt at TDC ikke tilbyder dem. Mon ikke du kan sende via.
> Google Groups.. Hvis du ikke finder en løsning, kan jeg godt
> stille spørgsmålet for dig.

De har sikkert samme problem som f.eks. Tiscali - Microsoft vil
*ikke* udveksle news...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-05-02 01:08

> Har MS selv en news server jeg skal bruge eller?

msnews.microsoft.com (nej, de kan ikke engang holde sig fra en så
simpel "tradition" som at kalde newsserveren for news)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-02 01:25

Sat, 18 May 2002 00:08:07 GMT, skrev Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk>:

>msnews.microsoft.com (nej, de kan ikke engang holde sig fra en så
>simpel "tradition" som at kalde newsserveren for news)

news.microsoft.com virker nu ganske udmærket.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-05-02 12:57

"P.N." wrote:

> Uanset korrekte juridiske betragtninger omkring ophavsret og værkshøjde, så
> er praksis vist en anden. Kendsgerningen er, at Microsoft i høj grad
> affinder sig med at deres ikoner bliver kopieret.

En del ikoner er til rådighed i Microsofts udviklingsværktøjer, og ses derfor
i programmer udviklet med disse værktøjer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : merlin

Dato : 18-05-02 13:28

> En del ikoner er til rådighed i Microsofts udviklingsværktøjer, og ses
derfor
> i programmer udviklet med disse værktøjer.

ja, men betyder det så at de er til fri afbenyttelse i enhver sammenhæng?
eller er det kun hvis man bruger det udviklingsværktøj man må bruge dem?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-05-02 13:42

merlin wrote:

> derfor
>
> ja, men betyder det så at de er til fri afbenyttelse i enhver sammenhæng?

Nej - kun hvis Microsoft (MS) specifikt tillader det. Min kommentar gik mere
på, at man godt kunne se MS' ikoner i andre programmer, selv om de ikke
generelt tillod alle at bruge dem frit.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-05-02 09:43

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev:

> De har sikkert samme problem som f.eks. Tiscali - Microsoft vil
> *ikke* udveksle news...

Der ligger masser af microsoft.public.* nyhedsgrupper på
Forskningsnettets newsserver.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-02 00:03

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Der ligger masser af microsoft.public.* nyhedsgrupper på
> Forskningsnettets newsserver.

Der er vist også nogle på Tiscali's, men de er ikke komplette med
indholdet og de indlæg man evt. skriver er der ingen garanti for
kommer frem...
- det kan sæfølig være forsknings-serveren har specielle vilkår
netop fordi den står på forskningsnettet

Fra : P.N.

Dato : 19-05-02 14:10