XML database server til kommunikation med ~
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-05-02 16:43

Hej,

Jeg er igang med en større applikation, hvor jeg ønsker at køre en XML
database backend som database medie.

Nu er jeg på udkig efter en database server, som kommunikerer godt med
Java... (ja ved det er dårligt udtrykt, men gerne med f.eks. eksempler i
Java, eventuelt sources...).

Jeg har kigget på et par native XML db servere... blandt andet eXist.
Men har ikke erfaringer med nogle af disse...

Det skal gerne være freeware, eller meget billig shareware... da det
primært er til fritidsforbrug... indtil videre...

Håber der er nogle der kan hjælpe :)

mvh

Johan

Fra : Morten

Dato : 15-05-02 16:54

Hej.

> Nu er jeg på udkig efter en database server, som kommunikerer godt med
> Java... (ja ved det er dårligt udtrykt, men gerne med f.eks. eksempler i
> Java, eventuelt sources...).

Det gør de fleste.

> Jeg har kigget på et par native XML db servere... blandt andet eXist.
> Men har ikke erfaringer med nogle af disse...

De store:
http://www.x-hive.com/
http://www.exceloncorp.com/
http://www.softwareag.com/tamino/

> Det skal gerne være freeware, eller meget billig shareware... da det
> primært er til fritidsforbrug... indtil videre...

Ovenstående har developer editions. En lille gratis sag er
http://xml.apache.org/xindice/

Se yderligere http://www.xmldb.org/ for diverse NXD initiativer. Desuden
har Ronald Bourret (http://www.rpbourret.com/) en masse gode artikler,
links mm. Herunder en meget omfattende liste af native XML databaser:
http://www.rpbourret.com/xml/XMLDatabaseProds.htm

Mvh Morten

Fra : Thomas Due

Dato : 16-05-02 08:08

Nu er jeg ikke lige klar over hvad særligt der er ved en XML database i forhold til en SQL
database f.eks.

Men var Interbase 6 ikke en mulighed? Den er gratis der er en JDBC driver så den kan
anvendes med Java,
og den har et meget lille footprint i forhold til f.eks. Access og MS SQL Server.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Morten

Dato : 16-05-02 08:57

Thomas Due wrote:
> Nu er jeg ikke lige klar over hvad særligt der er ved en XML database i forhold til en SQL
> database f.eks.

Det er to forskellige typer databaser. I XML databaser repræsenteres
data som hierarkier, relationelle databaser som relationer. Ikke al
data egner sig til at blive presset ned i tabeller.

> Men var Interbase 6 ikke en mulighed? Den er gratis der er en JDBC driver så den kan
> anvendes med Java,
> og den har et meget lille footprint i forhold til f.eks. Access og MS SQL Server.

Interbase er en relationel database, JDBC er en SQL orienteret driver :)

Mvh Morten

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-05-02 09:27

> Det gør de fleste.

Ja, ved det var dårligt udtrykt... men måske visse var mere egnet end andre...

> De store:
> http://www.x-hive.com/
> http://www.exceloncorp.com/
> http://www.softwareag.com/tamino/

Jeg har selv været ved flere seminarer hos Software AG, og hørt om deres
tamino... og er ret imponeret.
Dog er dette i første omgang en gratis tjeneste, så jeg også kan bruge min
fritid til at fungere som nørd... Så prisen afholder mig lidt.. indtil
videre... selvom jeg ikke kender prisniveauet?

> Ovenstående har developer editions. En lille gratis sag er
> http://xml.apache.org/xindice/

Okay... fandt faktisk xindice den anden dag... og fik et hurtigt kig på den...
dog uden installation...
Har du nogen erfaringer? Stabilitet? Hastighed? De kommercielle vs.
freeware...

> [...]
> har Ronald Bourret (http://www.rpbourret.com/) en masse gode artikler,
> links mm. Herunder en meget omfattende liste af native XML databaser:

Tak... så har jeg igen fået lidt jeg kan gå videre med i håbet om at finde den
"perfekte" løsning...

mvh
Johan Holst Nielsen

Fra : Morten

Dato : 16-05-02 10:26

> [...]
> dog uden installation...
> Har du nogen erfaringer? Stabilitet? Hastighed? De kommercielle vs.

Jeg har kun brugt Tamino, X-Hive og Oracle's XMLTYPE. Jeg har aldrig
presset dem for performance, men jeg har snakket med X-Hive's CTO
og de kan smide imponerende store mængder data i den hurtigt. Han
erkender dog at til allround brug er det en faktor 2-10 langsommere
en Oracle (relationel).

eXcelon har jeg set demonstreret, den ser lækker ud - men igen, koster
den en hel del mere end Xindice :)

Tamino er berygtet for at være (for) dyr. Jeg har ikke brugt Xindice i
praksis. Den eneste grund til at jeg egt. interesserer mig for dem er,
at jeg er ved at lægge sidste hånd på et query language til XML
strukturer.

Mvh Morten

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-05-02 11:12

> [...]
> og de kan smide imponerende store mængder data i den hurtigt. Han
> erkender dog at til allround brug er det en faktor 2-10 langsommere

Nu kører jeg pt. en MySQL. Men strukturen i MySQL er dum til den slags data jeg
bruger pt.. Så netop derfor vil jeg gerne over i en XML db server. Men hastigheden
spiller selvfølgelig også ind. Har dog aldrig arbejdet med Oracle, men den har en
rimelig lang tid for at connecte før man kan execute en query! Eller tager jeg fejl?
;)
Men hvorledes er connection time på X-Hive osv.?
Især X-Hive ser interessant ud. Uden at presse for meget ud... kender du nogenlunde
prisniveauerne på disse servere? Bare sådan jeg var nogenlunde klar over det.

> eXcelon har jeg set demonstreret, den ser lækker ud - men igen, koster
> den en hel del mere end Xindice :)

Tror jeg vil starte med at lege lidt med Xindice...

Hmmm lyder interessant. :)

mvh
Johan Holst Nielsen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-05-02 11:12

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
> rimelig lang tid for at connecte før man kan execute en query! Eller tager jeg fejl?

Generelt er det at lave en connection til en database en meget dyr
operation. MySQL er undtagelsen der bekræfter reglen, for den er meget
hurtig til det.

Normal vil man gøre alt hvad man kan for at genbruge åbne forbindelser i
stedet for at lave nye hele tiden. Det kunne laves med en pool af
forbinelser, et max-antal samtidige brugere eller måske en helt tredje måde.

-dennis

Fra : Morten

Dato : 16-05-02 11:35

Johan Holst Nielsen wrote:

> Men hvorledes er connection time på X-Hive osv.?

Alt foregår gennem deres Java API. Man opretter en session og
kører gennem den, så den kan du blot gemme reference til. Dvs.
at du ikke skal reconnecte for hver query. Du kan jo evt. lave
en connection pool til X-Hive sessions objekter hvis du regner
med stort antal samtidige brugere.

> Især X-Hive ser interessant ud. Uden at presse for meget ud... kender du nogenlunde
> prisniveauerne på disse servere? Bare sådan jeg var nogenlunde klar over det.

HMm.. Jeg har aldrig spurgt dem. Men de refererer selv til
sales@x-hive.com.

> Tror jeg vil starte med at lege lidt med Xindice...

God fornøjelse :)

Morten

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-05-02 11:10

Morten wrote:
> [...]
> praksis. Den eneste grund til at jeg egt. interesserer mig for dem er,
> at jeg er ved at lægge sidste hånd på et query language til XML

Spændende. A'la XQuery?

-dennis

Fra : Morten

Dato : 16-05-02 11:30

Dennis Thrysøe wrote:

> Spændende. A'la XQuery?

Yep. Bortset fra at mit understøtter write operationer. Når det så er
sagt, skal det også siges, at det ikke er en brøkdel så kraftfuldt som
XQuery og at det kun er ment som et studie i query languages. Så det er
et simpelt sprog, uden algebra og mange af de andre ting der gør at
XQuery skalerer og kan optimeres. XQuery working group er trods alt den
største i W3C og har alle af de 'store' spillere med, så jeg kan slet
ikke begynde at sammenligne uden at føle mig .. meget.. meget lille :)

Ser man bort fra de ting, er mit CRUD-X ([krudt-kryds] :P - Create Read
Update Delete for XML) et ganske sjovt projekt. Jeg har lavet en
prototype query engine der har en document collection (desværre kun i
memory) af DOM instanser som man så kan execute mod. Det virker også
fint til configurationsfiler og remote XML dokumenter (via HTTP).

Mvh Morten