Hvor længe kan jeg undgå syn!!!!
Fra : Sune Schrøder

Dato : 15-05-02 16:05

Hej
Jeg har en bil, som skal til syn senest den 1. juli ifølge det brev, som jeg
har fået fra Statens Bilinspektion.
Jeg ved allerede på forhånd, at bilen er for dyr til at reparere, så den kan
gå fejlfrit gennem syn .

Mit spørgsmål er så:
Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at hente mine
nummerplader?

På forhånd Tak

--
Med Venlig Hilsen
Sune Schrøder Jensen

E-Mail: Champdk@mail1.stofanet.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-05-02 16:40

On 15.05.2002 17:04, in article
3ce278c3$0$3796$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, "Sune Schrøder"
<Champdk@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at hente mine
> nummerplader?

I praksis er det vist ret længe, men det er nok ikke noget du kan få et
officielt svar på. Sandsynligvis ringer politiet til dig først og opfordrer
dig til at aflevere dem. Gør du ikke det, vanker der nok en bøde.

Efter fristen for dit syn kan de komme uanmeldt og hente pladerne. Hvis du
bliver standset i bilen får du en bøde og de tager pladerne med det samme.
Så skal du selv sørge for at få fragtet bilen til skrot. I modsat fald har
politiet hjemmel i færdselsloven til at få det gjort for din regning.

> Jeg ved allerede på forhånd, at bilen er for dyr til at reparere, så den kan
> gå fejlfrit gennem syn .

Det betyder jo faktisk at den er farlig at køre i - så skulle du ikke bare
aflevere de plader ?

/kristian

P.s. Sådan som jeg opfatter denne gruppe, så er meningen ikke at vi skal
hjælpe hinanden med at begå ulovligheder - tværtimod !

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-05-02 20:44

"Kristian Storgaard" skrev:

> [...]
> Så skal du selv sørge for at få fragtet bilen til skrot. I modsat fald har
> politiet hjemmel i færdselsloven til at få det gjort for din regning.

Man får ingen bøde.

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-05-02 12:40

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Kristian Storgaard" skrev:
[klip]
samme.
[klip]
> Man får ingen bøde.
>
> --
> Reino

Skal vi lige have den på plads:

Uddrag af færdselsloven

§ 78. Et registreret eller godkendt køretøj kan kræves fremstillet til
eftersyn af, om det opfylder bestemmelserne i loven eller de bestemmelser,
der er udfærdiget i medfør af loven.
Stk 2. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om periodisk syn af vare-
og lastkøretøjer, af personbiler, af udrykningskøretøjer samt af
motorkøretøjer, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer,
udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel.
Stk 3. Et køretøj skal fremstilles og godkendes ved syn efter tilsigelse.
Stk 4. Fremstilles et køretøj ikke efter tilsigelse, kan dets nummerplader
inddrages.

§ 118. Med bøde straffes den, der:
1) overtræder [...] § 78, stk 3, [...]

/kristian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-05-02 16:47

Sune Schrøder wrote:

> Mit spørgsmål er så:
> Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at
> hente mine nummerplader?

Hvis du *ved* at bilen ikke kan synes så er det vel fordi der noget som
ikke er sikkert i trafikken!

Vend dit spørgsmål om: hvor længe tør du udsætte dig selv OG MIG for det
????

Mit råd og min opfordring: lad dog være med at køre videre i den
allerede idag!

P.S. hvorfor pokker spørger du i flere grupper???

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-05-02 17:12

> Mit spørgsmål er så:
> Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at hente
mine
> nummerplader?

Kunne man ikke risikere at hvis man var impliceret i et uheld, og man fik
skylden at forsikringen ikke ville dække?......

mvh
Rasmus

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 15-05-02 18:00

"Rasmus Nielsen" <elpollodiablo@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne man ikke risikere at hvis man var impliceret i et uheld, og man fik
> skylden at forsikringen ikke ville dække?......

At bilen ikke har været til syn er ikke i sig selv ansvarspådragende i
forhold til et evt. regresansvar.
Det er også en udbredt misforståelse at et syn er en garanti for at bilen er
iorden.

PH

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-05-02 18:35

"Peter Hansson [8520]" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> forhold til et evt. regresansvar.
> Det er også en udbredt misforståelse at et syn er en garanti for at bilen

Jeg er godt klar over at et syn ikke er nogen garanti for at bilen er
iorden, men jeg ville da mene at det var fair nok at forsikringsselskabet
ikke ville dække, det er jo en helt bevist handling at nogen kører rundt i
bilen uden syn, som jo er lovpligtigt at få foretaget....

mvh
Rasmus

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 15-05-02 20:36

> [...]
> ikke ville dække, det er jo en helt bevist handling at nogen kører rundt i
> bilen uden syn, som jo er lovpligtigt at få foretaget....

Måske. Men der altså langt fra "fair" til den grove uagtsomhed som FAL taler
om. Tror nok det er §24!! eller der omkring.

PH

Fra : alice_trauelsen

Dato : 15-05-02 17:25

Hej
Vi skulle have vores bil til syn i juni og har fået at vide vi kan
"trække" den til september.
Håber det kan hjælpe
Mange hilsner
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-05-02 18:49

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> wrote in message
> Hej
> Vi skulle have vores bil til syn i juni og har fået at vide vi kan
> "trække" den til september.
> Håber det kan hjælpe
> Mange hilsner
> Alice

Du kan ikke "trække" et syn, hvis ikke bilen er synet inden den dato der er
angivet i brevet fra SBI, er det ulovligt at køre i den, og politiet klipper
sandsynligvis pladerne hvis de stopper dig....(det koster vist 500kr i bøde
+ 1200kr til nye plader)

SBI kan dog ikke nægte at syne en bil ved periodesyn, selvom datoen for
sidste frist er overskredet

mvh
Rasmus

Fra : Nick

Dato : 15-05-02 17:51

"Sune Schrøder" <Champdk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er så:
> Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at hente
mine
> nummerplader?

Hvorfor spørger du i flere grupper?

Nå, men du har 70 dage før Politiet bliver bedt om at hente pladerne.

/Nick

Fra : Arcane Mysteria

Dato : 15-05-02 20:47

"Sune Schrøder" <Champdk@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

[klip - trække syn ud]

hej

da jeg i dec. sidste år skulle have synet min bil manglede jeg stadig
at få pladesvejst nogle dele, så jeg gik bare ind på www.sbi.dk og gav
mig selv en ny tid. jeg gjorde dette to gange i alt og var først til
syn sidst i februar i år.
om du kan give dig selv en ny tid et år efter skal jeg ikke kunne sige,
men du kan da prøve.

i øvrigt vil jeg lige hurtigt indskyde til dem der opfatter det
obligatoriske
syn som sikkerhedsfremmende/præserverende...well det er en forkert
antagelse
eftersom eftersynet kan "snydes" på mange måder.
man kommer meget langt med "sort", cement og hønsetråd (og det er
brugt!).

...//arcane

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-05-02 22:52

On Wed, 15 May 2002 17:04:34 +0200,
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så:
> Hvor længe kan jeg køre inden politiet reagerer og kommer for at hente mine

Det varierer. Havde en bekendt der altid parkerede i en anden gade for
at undgå at politiet umiddelbart skulle kunne finde hans plader.

Så kom der indbrud i bilen, bilalrmen gik, naboer ringede til politiet,
og politiet nappede pladerne.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.