Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af krystaller
Fra : Kirsten Nobel

Dato : 15-05-02 13:24

Kære fritidsfotofolk;
Jeg skal lave en hjemmeside for et firma som handler med sten og krystaller
og har i den forbindelse lavet nogle foto. Jeg har fotograferet med mit
Nicon spejlreflekskamera og fået dem fremkaldt digitalt hos fotohandleren,
men uha- de er elendige. Jeg har ikke før fotograferet så små emner (2-5cm)
og er nu meget i tvivl om, hvordan jeg kan gøre det bedre. Er der nogen der
der har nogle gode råd ville jeg blive meget begejstret.
Mine "elendige" foto kan ses på:
http://www.it-centret.dk/kursist/mm4/krystalbilleder
Med venlig Hilsen
Kirsten Nobel

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 15-05-02 14:10

"Kirsten Nobel" <admin@nobels.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der
> der har nogle gode råd ville jeg blive meget begejstret.

Du mangler i den grad kontrast i dine billeder. Brug mere
lys, gerne indirekte flashlys. Du kan også prøve at sætte
krystallerne i vinduet (dog ikke i direkte sollys) med et
mørkt, gerne sort stykke tæppe som baggrund.

Generelt ville jeg bruge mørk baggrund for at fremhæve
krystallerne.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 15-05-02 15:25

Enig, baggrunden er ikke god, da den falder sammen med farven på
krystallerne. Brug f.eks. mørkt fløjl måske i mørk lilla, sort, mørk rød
eller mørk grøn.

--
Henrik Hougaard
fam.hougaard@nospam.stofanet.dk

Fra : Mikael

Dato : 15-05-02 15:53

> [...]
> Kære fritidsfotofolk;
> Jeg skal lave en hjemmeside for et firma som handler med sten og
Brug et stykke sort fløjl eller velour som underlag. Brug en kraftig lampe
ca. 45 grader fra den ene side. Lige overfor lampen, tæt ved krystallet,
sætter du et stykke hvidt pap som reflektor. Eksperimenter lidt med
afstanden mellem lampen og krystallet. Lad der være helt mørkt i rummet,
ellers kan du ikke bedømme hvordan lyset falder. Fotografer lige ovenfra
eller en i en let vinkel, BRUG STATIV. Hvis du bruger diasfilm, lav et par
skud over og under lysmålingen.

Mikael