overvågning via GPS af en medarbejder - lo~
Fra : Morten Larsen

Dato : 15-05-02 11:18

Hej

Jeg er på mit arbejde, blevet bedt om at montere
et GPS-sporingssystem for en chef at et firma, i en
af hans konsulentbiler. Jeg har fået besked om at den skal
monteres helt skjult, og at den chauffør der kører i bilen
til dagligt absolut ikke må få noget at vide om det !

Det lyder for mig som om at han vil vide hvor medarbejderen
befinder sig.

Chefen kan med sin mobiltlf. kalde systemet op, som straks
sender en sms tilbage med kordinater. De kan så via
en hjemmeside bruges til at se på et kort, der viser bilens position.

Lovligt ?

---

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-02 11:27

Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev:

[klip]

> Lovligt ?

Nej - arbejdstageren/den ansatte skal oplyses om det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-05-02 11:27

In article <abtcvu$70t$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev:
>
> [klip]

> Nej - arbejdstageren/den ansatte skal oplyses om det.

Er det juridisk set mekanikerens opgave/problem/... ??
Jeg mener, kan mekanikeren? komme i vanskeligheder hvis han
bare monterer den i bilen ?

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-02 11:31

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

[klip]

> Er det juridisk set mekanikerens opgave/problem/... ??

Nej.

> Jeg mener, kan mekanikeren? komme i vanskeligheder hvis han
> bare monterer den i bilen ?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-05-02 13:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> [klip]

> Nej.

Sikker? Medvirker mekanikeren ikke til en lovovertrædelse?

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-02 14:03

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Sikker? Medvirker mekanikeren ikke til en lovovertrædelse?

Jeg tror næppe, at fremgangsmåden er strafbar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gert Philipsen

Dato : 15-05-02 21:54

> Sikker? Medvirker mekanikeren ikke til en lovovertrædelse?

Hvilken?
Det er vel helt lovligt at montere GPS i bilen.

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-02 11:29

On Wed, 15 May 2002 12:27:07 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev:
>
>[klip]

>Nej - arbejdstageren/den ansatte skal oplyses om det.
Kan vi lige få en henvisning til en lov/bekendg. Tak.

/Hans
************************
http://www.audi-club.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-02 11:37

Hans Kjaergaard <hans.k.kjaergaard@dxd.ericsson.se> skrev:

[klip]

> Kan vi lige få en henvisning til en lov/bekendg. Tak.

Ikke fra mig - beklager

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : arthurdent44@hotmail~

Dato : 15-05-02 15:50

> Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev:
>
> [klip]

> Nej - arbejdstageren/den ansatte skal oplyses om det.

Sikker? Hvis det nu er arbejdsgiverens bil, hvad så?

/Lars

Fra : Christian Lyng

Dato : 15-05-02 16:05

> Chefen kan med sin mobiltlf. kalde systemet op, som straks
> sender en sms tilbage med kordinater. De kan så via
> en hjemmeside bruges til at se på et kort, der viser bilens position.

Hvad for en hjemmeside er det?

Chr.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 15-05-02 19:16

"Christian Lyng" <christian@SPAMchristian-lyng.net> skrev i en meddelelse

> Hvad for en hjemmeside er det?

Ja jeg vil også gerne vide, hvilken hjemmeside det der... hvad koster
systemet, navn, link osv

På forhånd tak.

Fra : Christian

Dato : 15-05-02 20:52

Hej
Det er noget som hedder Dantrack - www.dantrack.dk

Kan købes i bla. SonofonButikkerne og koster ca. 10.000 kr incl.
montering.....

Skidesmart
Mvh
Christian

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce2a61c$0$10893$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-05-02 12:56

In article <3ce27918$1@news.wineasy.se>,
Christian Lyng claimed the following:

Jeg vil tro at http://www.esri.com/ kan hjælpe - det er dem som Krak f.eks. også
køber informationer af for at lave kort og ruteplaner på www.krak.dk.

--
Anders Vind Ebbesen
Når man skal score i dag, skal man ikke komme med blomster, men med en 128MB

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-05-02 16:26

> Jeg vil tro at http://www.esri.com/ kan hjælpe - det er dem som Krak
f.eks. også
> køber informationer af for at lave kort og ruteplaner på www.krak.dk.
>
> --

den der er tale om her hedder www.dantrack.com

Morten

---

Fra : kc

Dato : 18-05-02 19:26

I det omfang overvågningen er inden for personoplysningslovens område (LOV
Nr. 280 af 25/04/2001), så skal medarbejderen informeres på forhånd jfr. §
28 i samme lov (dog visse undtagelser jfr. § 30!). Umiddelbart lyder det som
om, overvågningen er omfattet af loven, idet overvågningen synes at foregå
elektronisk og vedrører en/flere bestemte personer (knytter sig til bestemte
personer). Så vidt jeg umiddelbart kan konstatere, vil overvågningen i
øvrigt kunne ske efter lovens § 6, stk. 1, nr. 7 (det er samme bestemmelse,
der i vidt omfang tillader kontrol af emails på arbejdspladsen).

I øvrigt vil skjult overvågning typisk være i strid med arbejdsretlige
regler, medmindre arbejdsgiveren har en begrundet mistanke, og
arbejdsgiveren kan således blive pålagt en bod! Begrundet mistanke kan fx.
forekomme, hvis der er opstået alvorlig tvivl om de indrapporteringer
konsulenten har givet arbejdsgiveren.

KC

Fra : Peter G C

Dato : 18-05-02 21:17

kc <a@a.dk> skrev:

> I det omfang overvågningen er inden for personoplysningslovens område (LOV
> Nr. 280 af 25/04/2001),

Jeg kan ikke finde den lov. Kan jeg få et link?

> [...]
> arbejdsgiveren kan således blive pålagt en bod! Begrundet mistanke kan fx.
> forekomme, hvis der er opstået alvorlig tvivl om de indrapporteringer

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : kc

Dato : 19-05-02 06:50

Søg blot på retsinfo med søgeordene "lov om behandling af
personoplysninger"...

KC

Fra : Peter G C

Dato : 19-05-02 09:57

kc <a@a.dk> skrev:

> Søg blot på retsinfo med søgeordene "lov om behandling af
> personoplysninger"...

Så fandt vi den rigtige lov frem:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0042930.htm - den hedder LOV nr 429
af 31/05/2000 Lov om behandling af personoplysninger

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-02 22:05

On Sat, 18 May 2002 20:25:46 +0200,
kc <a@a.dk> wrote:
> [...]
> øvrigt kunne ske efter lovens § 6, stk. 1, nr. 7 (det er samme bestemmelse,
> der i vidt omfang tillader kontrol af emails på arbejdspladsen).

Det er ikke medarbejderen der overvåges, men firmaets køretøj.
Virksomheden kan ikke se hvem der fører køretøjet (men kan se
hvem der burde føre det). Når medarbejderen stopper/tager pauser
evt. afleverer varer, så kan arbejdsgiver ikke overvåge personen.

En fartskive kan bruges til det samme som en GPS, såfremt man kender
lokationen på et givet tidspunkt. Analyse vil kunne finde de steder
personen drejer. Det er lidt besværligt, men absolut muligt.

Så igen er det formålet med handlinen der tæller.

> [...]
> arbejdsgiveren kan således blive pålagt en bod! Begrundet mistanke kan fx.
> forekomme, hvis der er opstået alvorlig tvivl om de indrapporteringer

Igen, spørgsmålet er, om det er køretøjet eller arbejdstager
der overvåges. Arbejdstager kan også løse sit job i f.eks.
egen bil.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : kc

Dato : 19-05-02 07:16

> [...]
> personen drejer. Det er lidt besværligt, men absolut muligt.
>
> Så igen er det formålet med handlinen der tæller.

Du er forkert på den!
Det afgørende er blot, om virksomheden kan sammenkæde oplysningen med en
bestemt person (her skal alle hjælpemidler tages i betragtning!), således at
oplysningen kan henføres til bestemte personer. Såfremt flere benytter samme
køretøj - og det ikke via arbejdsrappporter eller lignende kan ses, hvem der
er føreren på bestemte tidspunkter - gælder persondataloven derimod ikke.

> Igen, spørgsmålet er, om det er køretøjet eller arbejdstager
> der overvåges. Arbejdstager kan også løse sit job i f.eks.
> egen bil.

Jeg synes, du bevæger dig uden for emnet for spørgsmålet - se overskriften
:"overvågning via GPS af medarbejder - lovligt?". Som overskriften antyder
er formålet her jo netop overvågning af medarbejderen, og her er det i
princippet ligegyldigt om dette teknisk sker på den ene eller anden måde.

KC