Hjemmearbejde og edb afskrivninger
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-05-02 07:41

Hvis man er hyret af en virksomhed til smide papirdokumenter på nettet,
og arbejdet åbner mulighed for at udføre det hjemmefra, er der så nogen
skattemæssige afskrivningsmuligheder for den ansatte, hvis man påtænker
køb af hardware?

Hardwaren må betragtes som værende en "kritisk" forudsætning for at
udføre arbejdet forsvarligt hjemmefra.

(min gamle monitor fra 1996 er *ikke* god for øjnene til længerevarigt
arbejde...)

Eller ligger de skattemæssige afskrivninger udelukkende hos
virksomheden?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-05-02 08:09

In <3ce202b8$0$2773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> writes:

> [...]
>og arbejdet åbner mulighed for at udføre det hjemmefra, er der så nogen
>skattemæssige afskrivningsmuligheder for den ansatte, hvis man påtænker

Er du ansat eller selvstaendig med CVR-nummer etc. ?
Jeg vil anbefale dig at blive selvstaendig og faa et moms-nummer etc.,da
du saa kan traekke udgifterne til at erhverve indtaegten fra.

Ellers skal du vel bare bede firmaet om at stille udstyr til din raadighed
i den periode, hvor du skal arbejde.

/Martin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-05-02 08:32

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev følgende:

> Er du ansat eller selvstaendig med CVR-nummer etc. ?

Alm. lønmodtager.

> Jeg vil anbefale dig at blive selvstaendig og faa et moms-nummer
> etc.,da du saa kan traekke udgifterne til at erhverve indtaegten fra.

Hmm... ved ikke om den pågældende virksomhed er med på dette til trods
for at det ikke umiddelbart ville betyde noget for dem.

> Ellers skal du vel bare bede firmaet om at stille udstyr til din
> raadighed i den periode, hvor du skal arbejde.

I situationen nok utænkeligt.

Men altså ingen skattemæssige afskrivningsmuligheder for private?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-02 09:48

Fischer & Døssing wrote:

> Men altså ingen skattemæssige afskrivningsmuligheder for private?

Du kan kun fratrække den dokumenterede erhvervsmæssige del, dvs. bruger
du også skærm eller andet udstyr privat, kan du kun fratrække en del af
prisen. Du skal følge de almindelige afskrivningsregler, og så er der
desuden en bundgrænse på 4.600 kroner. Så det skal altså være en
temmelig dyr skærm, før du kan få skattefar til at bidrage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-05-02 09:17

Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk> skrev følgende:

> Du kan kun fratrække den dokumenterede erhvervsmæssige del, dvs.
> bruger du også skærm eller andet udstyr privat, kan du kun fratrække
> en del af prisen.

Af interesse:
Hvordan dokumenterer man den erhvervsmæssige procentdel i.f.t. den
private benyttelse?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-02 10:46

Fischer & Døssing wrote:

> Af interesse:
> Hvordan dokumenterer man den erhvervsmæssige procentdel i.f.t. den
> private benyttelse?

Det kan kun blive et gæt fra min side, og det virker da også umiddelbart
som om, der er en masse elastik i reglerne. Mon ikke man starter med at
arbejdsgiveren afgiver en erklæring om, hvor mange timer medarbejderen
bruger ugentligt/månedligt foran udstyret. Man må så prøve at overbevise
skattevæsenet om hvor lidt/meget, man bruger computeren privat.

Det kan være, du kan finde mere præcise oplysninger på:
http://www.skm.dk/pub1/hjemmepc

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-05-02 10:11

Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk> skrev følgende:

Fra tidligere kan jeg huske man diskuterede adsl linier i denne
forbindelse.
Stringent set så benytter jeg jo en mængde af hardware for bare at komme
på nettet, hvilket jeg jo skal/kan i forbindelse med dette arbejde.
Hvordan hulen begynder man at vurdere dette?

Har T&S udgivet nogle pjecer? (jaaaaaaa.... jeg elsker pjecer!! :)

> Det kan være, du kan finde mere præcise oplysninger på:
> http://www.skm.dk/pub1/hjemmepc

Den er meget fokuseret på arbejdsgiver betalte pc'ere.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-02 13:00

Fischer & Døssing wrote:

> Stringent set så benytter jeg jo en mængde af hardware for bare at komme
> på nettet, hvilket jeg jo skal/kan i forbindelse med dette arbejde.
> Hvordan hulen begynder man at vurdere dette?

Som tidligere skrevet, du skal benytte ekstremt dyrt udstyr for at kunne
få et fradrag. Computeren skal afskrives over en årrække, og der en
bundgrænse på 4.600 per år. Så hvis din private andel af computeren
vurderes til at være 50 procent, skal du betale et stykke over 30.000
kroner for at kunne fratrække så meget som én krone.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-05-02 12:14

> [...]

> computeren vurderes til at være 50 procent, skal du betale et stykke
> over 30.000 kroner for at kunne fratrække så meget som én krone.

Realistisk vil det nok være 75-85 pct. erhvervsbrug, hvis man vurderer
det i tids-øjemed.
Det er stort set arbejde hjemmefra det hele.

PA ADSL er omkring de 5.000 årligt.
TDC tlf. abonnement?? (det kræves jo for at komme på nettet)
Skærm ... hmm... vel 3.500-4.000
Nyt hardware?! uha... dyrt ...

Jeg var som foreslået inde på T&S, men det var arbejdsgiverbetalte pc
vejledninger.

Jeg er ikke blevet meget klogere desangående, men opgiver

Fra : Rasmus

Dato : 15-05-02 10:37

Se eventuelt også www.toldogskat.dk Der findes gode vejledninger til de
fleste situationer. Læt læselige.

Rasmus

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:31

Du har ikke afskrivningsmulighed som selvstændig.

Du har måske fradrag for driftsudgifter (grænsne er omkring 90+00--har
ikke lige talles her.)

der e rfordele og ulemper i begge situationer.

pp