Pavedømmet kommer igen?
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-05-02 07:40

Er det Dokumention for at Økumenisk kirke arbejder kun i Pavens interesse
for at få pavedømmet op at stå igen???

Jeg forstår meningen af Det Hellige Andet Økumeniske Vatikankoncils særlige
opgaver således. Jesus Legeme, Kirken er blevet splittet gennem tiden til
at indeholde mange kirke retninger, men har fældeskabet om den samme
"trosbekendelse".

Nu er det så blevet den Økumeniske kirkes opgave at hente alle
kirkeretninger tilbage til Paven, Genoprette Pavedømmet ved at manupolere
med evangeliet så den passer ind i hver kirkeretning, Men udgangen (målet)
med denne manupolation er af nedbryde skældende mellem kirkerne og skabe
enighed i en fældes evangelium. (

F.eks Alpha-kursuset har denne egenskab, den kan accepteres af alle kirker,
men målet er den samme for alle kirker, nemligt at opnå stører fældesskab i
"kirken ". Her tror jeg forfateren til Alpha tænker på stører fældeskabet i
den Økumeniske kirke

www.katolsk.dk/verdenskirken/vatican_2/oekomeni.htm#Anchor-Kapite-243

og så tryk på " indledning "

Paul, biskop, Guds tjeneres tjener,
sammen med koncilsfædrene
til evig erindring

Dekretet "Unitatis redintegratio"
om økumeni

INDLEDNING

1.At fremme genoprettelsen af enheden mellem alle kristne er en af Det
Hellige Andet Økumeniske Vatikankoncils særlige opgaver. Kirken er nemlig
grundlagt af Kristus Herren som den ene og eneste, og dog fremstiller flere
kristne fælleskaber sig for menneskene som Jesu Kristi sande arv. De
erklærer ganske vist alle, at de er Herrens disciple, men de har forskellige
anskuelser og vandrer ad forskellige veje, som om Kristus selv var delt1.
Denne deling er unægtelig både i åbenbar modstrid med Kristi vilje og til
forargelse for verden, og den skader en så hellig sag som evangeliets
forkyndelse for al skabningen.

Men tidernes Herre, som med visdom og tålmodighed forfølger sin nådefulde
plan med os syndere, har i nyere tid hos de kristne vakt en stadig dybere
smerte over og en tiltagende længsel efter den tabte enhed.

Overalt har overordentlig mange mennesker ladet sig bevæge af denne nåde, og
også blandt vore adskilte brødre er der gennem Helligåndens nådefulde virke
opstået en dag for dag mere omfattende bevægelse, som tager sigte på at
genoprette alle kristnes enhed. Denne enhedsbevægelse, som bliver kaldt
økumenisk, forener dem, som påkalder den treenige Gud og bekender Jesus som
Herre og Frelser, forenede ikke blot enkeltvis hver for sig, men også i
samfund, hvor de har hørt evangeliet, og som de hver for sig kalder deres og
Guds kirke. Og dog sukker næsten alle, om end på forskellig måde, efter den
ene og synlige Guds kirke, som er virkelig universel, og som er sendt til
hele verden, for at verden skal omvende sig til evangeliet og således blive
frelst til Guds ære.

Alt dette ser dette koncil på med glæde, og derfor vil det ud fra et
inderligt ønske om at genoprette enheden mellem alle Kristi disciple, når
det har fremsat sin lære om Kirken, fremlægge de midler, veje og måder for
alle katolikker, hvormed de kan svare på dette guddommelige kald og nåde.

--
Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-05-02 13:27

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Er det Dokumention for at Økumenisk kirke arbejder kun i Pavens interesse
> for at få pavedømmet op at stå igen???

Over mit lig!

Og sådan tror jeg nu gudskelov at de fleste Lutheranere har det.

Vi kan snakke høfligt sammen, javel, men der bliver ikke noget af dyrke ham
den gamle idiot dernede som "Jesu Kristi Stedfortræder"...Så er vi enmlig
tilbage, hvor Luther begyndte...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-05-02 14:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Over mit lig!

Får du øje på, hvad der i virkligheden foregår mellem den Lutherske kirke og
Vartikanet bliver det bliver sikkert også aktuelt?

> Og sådan tror jeg nu gudskelov at de fleste Lutheranere har det.

Lutheraner er da kun i Pavens øjne en flok katoliker der i deres vilfarelse
er ulydig til sandheden, Men tilhøre som han Jesu kristi kirke og de skal
tilbage til sandheden for at genoprette Jesus Legeme

Splittelse mellem kristne er til forargelse

Adskillelsen i forskellige kirker og kirkesamfund er i virkeligheden et helt
andet og langt mindre betydningsfuldt emne. Her må man konstatere, at
historiske og ofte rent verdslige konflikter har splittet Kristi kirke og
defineret os som adskilte grupper af kristne. Denne splittelse er dybt
forkert og som f.eks. Andet Vatikankoncil udtrykker det smertelig og til
forargelse for verden. Gennem opretholdelse af skel mellem kristne
modarbejder vi tegnværdien i den sakramentale kirkes enhed, og vi pådrager
os derigennem alle en skyld, vi må bede om Guds tilgivelse for.

Tilbage står, at den katolske kirke forstår sig selv som en kontinuert,
synlig organisering af den sakramentale Kristi kirke. Den vil ikke på nogen
måde anfægte andre kristnes ligeværd som kristne, men netop fordi Kristi
kirke er ét kan man ikke i sakramental forstand acceptere at der eksisterer
andre ligestillede kirker. Vi er alle ét, og hvad der måtte skille os er på
et helt andet niveau end selve denne kerne i vores forståelse af, hvad
Kristi kirke er.

> Vi kan snakke høfligt sammen, javel, men der bliver ikke noget af dyrke
ham
> den gamle idiot dernede som "Jesu Kristi Stedfortræder"...Så er vi enmlig
> tilbage, hvor Luther begyndte...

Der er da folkekirkepræster nok der gerne vil sælge deres Oldemor for at få
støre samarbejde med Rom.
Økumeni

Med økumeni menes sædvanligvis det samarbejde, der findes mellem forskellige
kristne kirkesamfund. På dansk oversættes ordet ofte til "mellemkirkelig".

Ordet økumeni stammer fra et græsk ord "oikumene", der betyder den beboede
verden, og derfor bruges ordet undertiden også om kirkens ansvar i verden.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-05-02 16:42

> [...]
og
> Vartikanet bliver det bliver sikkert også aktuelt?

Jeg er begyndt at kunne forstå protestanternes skepsis over for projektet.
Det er simpelt hen et forsøg på at få os "fortabte får" tilbage under
Paven...Her gik jeg naivt og troede på at det ikke var tilfældet

Snip!

> ham
>
> Der er da folkekirkepræster nok der gerne vil sælge deres Oldemor for at

> støre samarbejde med Rom.
> Økumeni

Det har jeg svært ved at se. Præsterne kender om noget Luther gennem deres
udannelse og ved at det ifølge Grundloven er Luthersk-evangelisk Kristendom
(og ikke katolicisme) der er Folkekirkens retning.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-05-02 17:13

> [...]
> Det er simpelt hen et forsøg på at få os "fortabte får" tilbage under
> Paven...Her gik jeg naivt og troede på at det ikke var tilfældet

Ja! Jeg er glad du kan se hvad Økumeni er!

> [...]
Kristendom
> (og ikke katolicisme) der er Folkekirkens retning.

Det er nok fordi det mest kommer snigende ind i kirkerne uden at presentere
sig først. Og så er der mange ligegyldige der gør det fordi der prædikes er
stører fældesskab og det lyder godt for øret! For vi brænder vel alle
inderst inde for et stører fældesskab og derfor er vi skrøbelige og lettere
at lokke med.

Jeg er ved af søge efter de 12 kirkeleder der møder herhjemme hvert år, for
at aftale forretningsgangen i det Økumeniske fældesskab her i Danmark. Så
snart det er fundet lægger jeg det ind på tråden.