Danske tegn
Fra : Sørensen

Dato : 15-05-02 06:36

Hej
Indholdet i et felt på databasen er :

Søslange

Når det kommer ud på en web-side via httpServletResponse's PrintWriter ses
det som :

S?slange.

Jeg har studeret text.format, Locale osv. Kan nogen hjælpe ?

på forhånd tak for hjælpen
Sørensen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-05-02 07:12

Hvilken database er det. Hvad er indholdet af det du får tilbage fra
databasen?

F.eks. gør Oracle præcis som du nævner, når den er konfigureret med et
forkert tegnsæt.

-dennis

Fra : Sørensen

Dato : 20-05-02 08:37

Hej. Tak for svaret så langt.

Databasen er mySql med driveren "mm.mysql".
Når man kigger via databaseværktøjet "phpMyAdmin 2.2.3" så kan man skrive og
læse æ. ø og å uden problemer. Fejlen sker ved
Resultset.getString. Her kommer Sørensen til at hedde S?rensen.
(Så jeg var på vildspor).

Måske du eller andre kan hjælpe med hvad jeg skal sige til vores
system-mand:
* kan det være konfigurering af database med dansk tegnsæt,
* eller måske af "driveren". Man får jo fat i den via "classforname()", men
kan man her kalde en metode til at forklare den at vi snakker dansk ?

På for tak for hjælpen (selv om dette spørgsmål måske ikke direkte er java).
Sørensen

Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CE1FC35.6050300@netnord.dk...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-05-02 07:26

Sørensen wrote:
> [...]
> læse æ. ø og å uden problemer. Fejlen sker ved
> Resultset.getString. Her kommer Sørensen til at hedde S?rensen.

Ja, så ankommer det tilsyneladende forkert fra databasen.

> Måske du eller andre kan hjælpe med hvad jeg skal sige til vores
> system-mand:
> * kan det være konfigurering af database med dansk tegnsæt,

Ja.

> * eller måske af "driveren". Man får jo fat i den via "classforname()", men
> kan man her kalde en metode til at forklare den at vi snakker dansk ?

Det tror jeg ikke. Jeg har engang brugt mm.mysql med success, og jeg
mindes ikke at have valgt nogen sprog-indstillinger.

-dennis