Lys i handskerum!
Fra : S.G

Dato : 14-05-02 22:17

Jeg har ved Thansen fundet et par bolte med lys i. Sådan et sæt vil jeg
montere i mit handskerum på rf´eren.
Mit spørgsmål er så om en sådan fætter må kobles lige på mc batteriet (med
en kontakt på så den ikke tapper batteriet)? Det jeg tænker på det er om den
mon kan holde til det, da det jo er en del mapere i sådan et batteri
Pæren er 12V, og jeg er ikke meget for at klippe i ledningsnettet.

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 14-05-02 22:31

"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> wrote in message
> [...]
> mon kan holde til det, da det jo er en del mapere i sådan et batteri
> Pæren er 12V, og jeg er ikke meget for at klippe i ledningsnettet.

Når du sætter en almindelig pære i en lampe derhjemme kobler du den jo
(stort set) direkte på hele det danske forsyningsnet, og det kan den jo
sagtens holde til
Så for at besvare dit spørgsmål, så kan pæren ikke mærke forskel på om
kilden kan levere 10A eller 10000A, så længe den kan levere det
tilstrækkelige uden at spændingen falder.
Mvh
Anders Olesen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 14-05-02 22:36

> [...]
> mon kan holde til det, da det jo er en del mapere i sådan et batteri
> Pæren er 12V, og jeg er ikke meget for at klippe i ledningsnettet.

Glemte lige noget:
Det er MEGET vigtigt, at hvis du laver en hjemmefusket tilslutning til
batteriet, at du er helt sikker på at +12V lederen aldrig kommer til at
berøre noget stelførende. Det kan tage livet at dit batteri på nul komma
fem, og give dig en ordentlig forskrækkelse. Det er også derfor, at
terminalerne til montering på batteriet ofte er lavet således, at stel er
kort og uisoleret(den kan man næsten ikke lave ulykker med), mens +12V er
lang og meget godt isoleret, så man ikke så nemt berører stel under
montering.
Mvh
Anders Olesen

Fra : oxford

Dato : 15-05-02 15:46

> [...]
> mon kan holde til det, da det jo er en del mapere i sådan et batteri
> Pæren er 12V, og jeg er ikke meget for at klippe i ledningsnettet.

Du kunne evt. sætte en dørkontakt fra en bil eller lign mellem ledn. fra +
og op til pæren.
Så tænder lyset ligeså snart du åbner til handskerummet. Sæt evt. også en
sikring i kredsløbet, hvis du vil tage lige fra batteriet.

Mvh. Flemming

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-05-02 16:30

> Mit spørgsmål er så om en sådan fætter må kobles lige på mc batteriet (med
> en kontakt på så den ikke tapper batteriet)?

Ja, men sæt lige en sikring på ledningen så tæt på batteriet som praktisk
muligt. Ellers så brug en strømtyv til at "tappe" strøm et sted efter mc'ens
std. sikringer.

/A