Eleminering af olieforurening
Fra : M@rk

Dato : 14-05-02 22:11

Hej alle,

jeg har en "ven" som har fået et lille problem - olieforurening!
Grundet sløvsind hos de undersøgende myndigheder, så er vedkommende
selv tvunget ud i, at løse problemet .....................

Vi er kommet til at snakke om, om man kan eleminere en sådan
forurening via elektroder eller der kun er de 2 gammelkendte metoder:

   a) Opgravning og deponering.
   b) Forsegling.

Hvad siger gruppen?

/Mark

PS
Dette er _ikke_ et spørgsmål om, hvordan man nemmest slipper af med
det - det handler om, om der er andre/nyere/nemmere metoder, at gøre
det "korrekt" på .......................................... blot for,
at foregribe eventuelle misforståelser

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-02 12:02

> jeg har en "ven" som har fået et lille problem - olieforurening!

Det afhænger af olien. Hvis det er dieselolie, så kan man så græs og lade
det gro. Hvert år checker man så lige hvor meget forureningen er gået ned.
Kan sagtens bruges på store mængder jord, den vendes blot som en
kompostbunke og gødes med almindelig gødning. Det er dog ikke sikkert af
myndighederne er helt vilde med den løsning, men den kan anvendes, hvor der
ikke ellers ville blive gjort noget.
Smøreolie og benzin er noget skrammel, og skal graves af og bortkøres til
behandlingssted.

Mvh Maria

Fra : M@rk

Dato : 15-05-02 12:19

Wed, 15 May 2002 13:01:50 +0200, berigede "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det afhænger af olien. Hvis det er dieselolie, så kan man så græs og lade
>det gro.

Det er dieselolie!

Problemet er imidlertid, at det er ca. 25m2 der er forurenet - ca. 1
tons skal fjernes og resten udgør, i følge eksperterne, "ikke noget
problem" - min "ven" har det bare ikke særligt godt med, at grunden er
forurenet ....................

I det område, hvor forureningen ikke udgør et "problem", der har han
beplantning og lignende som vokser ganske pænt - tanken om de
resterende 129 tons forurenet jord, huer ham bare ikke voldsomt .....
og dette uagtet, om det måtte være et "problem" eller ej

> Hvert år checker man så lige hvor meget forureningen er gået ned.

Hvordan checker man dette?

Skal man ikke have nogen ud, som koster spidsen af en jetjager?

/Mark

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-02 14:57

> Det er dieselolie!

Godt!

> [...]
> resterende 129 tons forurenet jord, huer ham bare ikke voldsomt .....
> og dette uagtet, om det måtte være et "problem" eller ej

Det er et problem, men vedbliver ikke at være det, kan det være en trøst?
Der findes i naturen masser af bakterier, der bekæmper og nedbryder
dieselolie. Gød den eksisterende beplantning og sørg for at den ikke
tørster. Om 3-4 år tages et par prøver som sendes til test for olien. Jeg
kan ikke priserne mere, men mon ikke de kan oplyses, hvis han ringer først?
Der skal jo kun checkes for diesel, husk det.

> Hvordan checker man dette?
>
> Skal man ikke have nogen ud, som koster spidsen af en jetjager?

Næ, han kan da selv udtage prøverne. De kan godt nok ikke bruges som bevis
for at få fjernet anmærkningen fra tinglysningen, men de kan bruges som
indikator for hvor langt han er i processen. Når prøverne er "rene" så
melder han det til kommunen, og ser hvad der sker. De vil højst sandsynligt
forlange et pr prøveboringer, og dem kan han få for under 50.000 - det er
godt nok mange penge, men det er jo også mange penge at have en forurenet
grund.

Mvh Maria

Fra : ....

Dato : 16-05-02 10:16

Jeg har ikke rigtigt forstand på det, men fordi jeg på et tidspunkt kiggede
på en ejendom hvor noget af jorden lugtede mistænkeligt, interesserede jeg
mig dengang en del for det.

Jeg talte dengang i telefon med en fyr fra en virksomhed der rensede jord,
han ville nu ikke fortælle hvordan, men han påstod at det faktisk var ret
simpelt at rense det.
Senere har jeg spekuleret på hvordan man renser det, og er kommet til den
konklution at man jo bare kan blande det med rigeligt vand. Derved vil olien
flyde ovenpå, og kan skummes af.
Men om om ide'en holder, det ved jeg ikke. Nogen andre der ved det ?

Mvh
Thomas

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YnzhPDfst0VA1y0N6a+3y8NwrPsV@4ax.com...

Fra : M@rk

Dato : 16-05-02 11:16

Thu, 16 May 2002 11:16:14 +0200, berigede "...."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg talte dengang i telefon med en fyr fra en virksomhed der rensede jord,

Hvordan finder man et sådan firma?

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Søren Solhøj

Dato : 16-05-02 11:36

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Thu, 16 May 2002 11:16:14 +0200, berigede "...."
> <nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Hvordan finder man et sådan firma?
>

> /Mark

På google kommer der 441 hint når man skriver "jordrensning" i søgefeltet.
Mon ikke et eller 2 er et link til en virksomhed der udfører noget sådant.
http://www.google.com/dk?hl=da&q=jordrensning&btnG=Google-s%F8gning&lr=
Søren

Fra : M@rk

Dato : 16-05-02 17:11

Thu, 16 May 2002 12:35:45 +0200, berigede "Søren Solhøj"
<solhoej_nyhed@besked.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>På google kommer der 441 hint når man skriver "jordrensning" i søgefeltet.

Sør'me om ikke du har ret - jeg var bare lidt i tvivl om, hvad noget
sådan hed ......... men nu fandt jeg ud af det, dejligt, tak

/Mark