Skolevejledning - HJÆLP
Fra : Momsemor

Dato : 14-05-02 21:22

Jeg ved ikke, om jeg henvender mig til den rigtige nyhedsgruppe, men jeg
prøver!!!!

Min steddatter har søgt ind på Teknisk Skole efter 9. klasse på
kommunikationslinien, og har idag derfor været til samtale på teknisk skole.
Beskeden til hende lød: Du skal først have en HTX.
Klart kort og præcist: Det er en besked som er til at forstå.
Problemet var derefter, at hendes mor ringede til skolevejlederen på hendes
skole, og fik beskeden: Det vidste jeg egentlig godt, men ....
Problemet NU er: Hun skulle have søgt HTX den 15. marts 2002 med den
koordinerede tilmelding, og står nu uden en garanti for at kunne komme
videre efter 9. klasse. (Fordi hun ikke har fået ordentlig information).

Hvad kan vi gøre nu?
Er det ikke en skolevejleders pligt at give en fyldestgørende rådgivning?

Venlig hilsen Momsemor

Fra : BN

Dato : 15-05-02 02:26

Til næste gang, post den under dk.undervisning.

Men selv om der er frist d.15, så kan måske godt lade sig gøre. Det afhænger
lidt af hvor i landet i du bor. Bor man i en større by, er det en ulempe. På
de mindre skoler mangler man nemlig elever, så man er meget fleksible mht.
ansøgningen, så lang tid karakter osv. er i orden.
Så jeg ville nok nok tage kontakt til de mindre tekniske skoler i det område
i bor, og hør ad !! Og forklar det med manglende vejledning. Det vil være
dette, som er indgangsbilleten. For selv om fristen hedder 15 marts, er der
elever der vender hjem fra udlandsophold. Elever der fortryder osv. Spørg
efter uddanelses- lederen/chefen, IKKE studievejlederen.

Du ligger skylden over på studievejlederen, men der har været åbent hus
arrangementerne hos bla. teknisk skole og handelsskoler osv. Disse er ofte i
slutningen af januar, som så din steddatter med forældre skulle have
deltaget i. Disse arrangementer har været annonceret i dagspressen, og
eleverne rundt om i Danmark bør have fået information om hvad man skal efter
skoletiden. Så !!!

Nu skriver du at hun går i 9 klasse. Så er prisen måske at hun måske må tage
10 klasse hvis ovenstående ikke lykkes. 10 kl. blandt venner samt at et
ekstra år, er med til at gøre en mere moden, så spildt er det aldrig. Højst
træls !!
Er hun skoletræt og har ikke lyst til endnu et år, så er løsningen heller
ikke HTX.

Lidt malurt i bægeret. Jeg har en lille mistanke om at vejlederen ude på
teknisk skole, måske heller har været objektiv i sin vejledning. Jeg mener
ikke at der findes nogen uddannelser der har som krav at man SKAL have læst
HTX , men derimod er der krav om at man har bestemte fag på et bestemt
niveau. Hvilket man ofte kan vælge som valgfag på andre gymnasielle
uddannelser. Hvis hun bliver nødt til at tage 10 kl. og ikke har lyst til
spilde et år, så kan hun måske (jeg understreger) måske, redde det år hjem
ved at tage en HF og så vælge de fag der er påkrævet. Vil ofte være fysik og
matetematik på højt niveau. Ikke at HTX nok vil være det bedste valg, men
dette er ikke ensbetydende med at det er den eneste mulighed.

Så regnestykket hedder (måske)
9 kl. + 3 år på HTX = 3 år.
9 kl. + 10 kl. + HF (2 år) = 3 år.

BR BN
HHX underviser

Momsemor <momse@mor.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce171c1$0$78782$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tommy Rump Andersen

Dato : 13-06-02 14:42

Hvad hedder det helt præcist det hun skal begynde på ?
Altså uddannelsens navn ?

MVH Tommy