Stiklinger af klematis
Fra : Susanne

Dato : 14-05-02 19:16

Hej Gruppe

Jeg vil gerne lave stiklinger af en klematis,jeg har i min have, som
blomstrer netop nu. Hvornår er det bedst at gøre dette? Evt. andre gode
råd til fremgangsmåden?

Og i øvrigt: når vi nu er ved planteformering. Er det muligt at tage
stiklinger eller på anden måde lave sine egne bøgehækplanter fra en
eksisterende bøgehæk?

Mvh.

susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-02 20:57

On Tue, 14 May 2002 20:15:40 +0200, Susanne <pomtee@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil gerne lave stiklinger af en klematis,jeg har i min have, som
>blomstrer netop nu. Hvornår er det bedst at gøre dette? Evt. andre gode
>råd til fremgangsmåden?

Klematis er noget sjask at tage stiklinger af
De forårsblomsternde skovranker (Clematis montana) har jeg haft pænt
held med at få rod på, men få dem til at overleve første vinter kan jeg
ikke.

Er det storblomstrede/sommerblomstrende clematis du vil forsøge med, så
er det endnu mere besværligt at få dem gennem første vinter. En
spirekasse med varme (undervarme) vil være en meget stor hjælp.

Men måske er det lettere at kroge en gren ned, altså bøje en ranke mod
jorden og ligge lidt jord eller en sten over og så håbe den slår rod.

>Og i øvrigt: når vi nu er ved planteformering. Er det muligt at tage
>stiklinger eller på anden måde lave sine egne bøgehækplanter fra en
>eksisterende bøgehæk?

Jeg har aldrig hørt om stiklinger af bøg. Almindelige bøgeplanter som
dem der bruges til hæk, de er sået, de mere specielle bøg, f.eks.
blodbøg, de bliver podet - hvilket i følge en kammerat er meget svært.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-05-02 22:32

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev > Jeg har aldrig hørt om
> [...]
> dem der bruges til hæk, de er sået, de mere specielle bøg, f.eks.
> blodbøg, de bliver podet - hvilket i følge en kammerat er meget svært.

Ikke fordi det har betydning i denne sammenhæng, men der findes også
naturlige frøsåede blodbøg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-02 07:27

On Tue, 14 May 2002 23:32:08 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>stiklinger af bøg. Almindelige bøgeplanter som
>>
>Ikke fordi det har betydning i denne sammenhæng, men der findes også
>naturlige frøsåede blodbøg.

Ja det gør der... når man sår de almindelige bøg så er der... jeg tror
det er omkring 1% eller 1 promille som bliver røde. De frøsåede røde bøg
kaldes nogle gange for rødbøg. Den rigtige blodbøg er meget mørkere end
de frøsåede normalt er.

En hæk af rødbøg kunne egentlig være ret flot.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 15-05-02 17:22

Bldobøgen sætter også selv mange nye blodbøge fra frø. Mine forældres træ
giver ca. 50/50 røde og grønne hvert år, ca. 100 nye planter om året.

Anja

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-02 19:24

On Wed, 15 May 2002 18:22:05 +0200, "Anja Plouman Johansen"
<anj@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Bldobøgen sætter også selv mange nye blodbøge fra frø. Mine forældres træ
>giver ca. 50/50 røde og grønne hvert år, ca. 100 nye planter om året.

Bliver de 50% røde så ligeså røde som modertræet?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 16-05-02 13:52

> Bliver de 50% røde så ligeså røde som modertræet?
>
> --

Ja, når de når op i en pæn størrelse gør de. Men det tager et par år og det
er de færreste af dem der for lov at stå mere en 2 - 3 år. Ellers ville hele
haven jo forvandle sig til en skov...

mvh Anja