Xserver
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-05-02 19:34

Nå, Henrik nu får du formodentlig lidt igen på aktie-portfolioen

http://maccentral.macworld.com/news/0205/14.server.php

anr

"Jesus must be spinning in his grave."
-Barney Gumble

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-05-02 20:25

In article <1fc6x2l.13i3kcv14jmxdqN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> http://maccentral.macworld.com/news/0205/14.server.php

Den er IMHO mere lækker end iMac/G4. Se den lige:
http://www.apple.com/xserve/design.html

Apple har taget Centris 610 kassen, givet den nogle fede dioder fra BeBoxen
og et PowerBook Titanium look. Så har de sat VGA stik i den (halløjsa!) og
man kan endog vælge at få den med et ATI 8500 kort (hvilket vel er 6-700%
hurtigere end GeForce 2MX). Alt det og DDR RAM.

Den kunne være sej som arbejdsstation

//Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:09

In article <moof.nospamforme-F12189.21282814052002@news.easynews.com>,
Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> Apple har taget Centris 610 kassen,

Overhovedet ikke: <http://www.apple.com/xserve/storage.html>
Desuden ville en kasse der er 44.7 cm bred og 71.1 cm nok ikke være
ideel til skrivebordet.

> Den kunne være sej som arbejdsstation

Der er da plads til den i mit klædeskab

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-05-02 21:20

In article <newsspam4-E3FF2C.22092714052002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:

> Overhovedet ikke: <http://www.apple.com/xserve/storage.html>
> Desuden ville en kasse der er 44.7 cm bred og 71.1 cm nok ikke være
> ideel til skrivebordet.

Det ved jeg nu ikke. Der er da masser af plads til at den kan
hænge lodret under skrivebordet. Jeg ved ikke med dit skrivebord,
men mit er 75 cm oven over, og 72 cm under bordpladen. Men det
er nu ikke derfor du ikke vil bruge den her maskine som workstation...

Det er fordi den helt sikkert larmer. En rack server er jo ikke
optimeret til ikke at larme, så der er sikkert godt med blæser
støj og harddisk støj.

Hvis Apple nu havde udnyttet at the X window system, X, er
default grafiske (hvis ikke den eneste) brugerflade til
unix, så havde du kunne køre alle dine programmer, og evt.
andre brugers samtidig på sådan en rack server, og så smidt
billedet op på hver jeres lille apple station (X-terminal/sunray/...)
hen over netværket.

JonB

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:29

In article <slrnae2sbt.dha.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Det ved jeg nu ikke. Der er da masser af plads til at den kan
> hænge lodret under skrivebordet. Jeg ved ikke med dit skrivebord,
> men mit er 75 cm oven over, og 72 cm under bordpladen.

Så er mit større - ævbæv.

> Men det er nu ikke derfor du ikke vil bruge den her maskine som
> workstation...

Det ville jeg da gerne, men jeg ville putte den ind i et skab.

> Det er fordi den helt sikkert larmer. En rack server er jo ikke
> optimeret til ikke at larme, så der er sikkert godt med blæser
> støj og harddisk støj.

Hæ, de rackservere vi har på arbejdet har lidt Boeing over sig før
temperaturstyringen bliver installeret. 7 små blæsere der kører på fulde
omdrejninger giver lyd fra sig.

Netboot?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-05-02 21:44

In article <newsspam4-E42488.22290014052002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:

> Så er mit større - ævbæv.

Okay, det jeg har der hjemme kan hæve/sænkes fra 60? til 150 ;-D

> Det ville jeg da gerne, men jeg ville putte den ind i et skab.

Bliver det ikke for varmt ??

> Hæ, de rackservere vi har på arbejdet har lidt Boeing over sig før
> temperaturstyringen bliver installeret. 7 små blæsere der kører på fulde
> omdrejninger giver lyd fra sig.

Ja, og der bliver varmt.

> Netboot?

Nja, det er lidt noget andet, og så dog alligevel. the X window
system, X, har en protokol hvor det er lige meget om programmet
køres lokalt på maskinen, på den anden side af jorden. Der er
selvf. en lille hastighedsforskel, meeen det virker, og bare der
er båndbredde nok, så er det også brugbart. Opstart tager lidt
tid, men man kan arbejde med det.

Pga. af X virker hen over netværk, så existerer der små computer
uden harddisk, og stort set uden cpu og ram, der i bund og grund
er et netkort og et grafik kort. Enten kan en X server hentes
over lokalnettet, eller også er der en lille eeprom der indeholder
X serveren. På din rack server, kører du så nogle programmer der
viser billede på din X-terminal. Det gør at X-terminalen kan være
lille og meget stille.

Sun har lavet deres sunray's endnu dummere. Der køres X serveren
ikke i den lille terminal, men på suns store servere. Alt grafik
smides så i bitmap? hen over netværket og vises på skærmen.
Fordelen her er at du kan få et smart card til. Ved indsættelse
kender den dit bruger navn, og når du fjerner det, så stopper
din session. Indsætter du kortet på ny, genoptages din session
der hvor du slap, nøjagtig der hvor du slap. Pointen er at du kan
have en lille kasse der ikke larmer og ikke varmer + en skærm,
og så har du en arbejdsplads. Så putter du de store maskiner i
et rack med masser af køling, og lydisoleret. Den anden fordel er
at du ikke behøver en hel maskine til hver bruger, da langt de
fleste ikke bruger hele cpuen, eller hvis nogen gør kan de have
2 eller flere maskiner til deres rådighed uden at de fylder under
bordet.

JonB

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:56

In article <slrnae2tpb.efi.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Okay, det jeg har der hjemme kan hæve/sænkes fra 60? til 150 ;-D

Det kan mit også, men konen bliver rød i hovedet efter et stykke tid.

> Bliver det ikke for varmt ??

De er jo beregnet til at blive puttet i et skab.

> [...]
> selvf. en lille hastighedsforskel, meeen det virker, og bare der
> er båndbredde nok, så er det også brugbart. Opstart tager lidt

Den største fordel med den slags systemer, er emm manglen på
vedligeholdelse og licensstyring.

> Sun har lavet deres sunray's endnu dummere.
<Snip>

Ganske opfindsomt.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-05-02 18:10

> Hæ, de rackservere vi har på arbejdet har lidt Boeing over sig før
> temperaturstyringen bliver installeret. 7 små blæsere der kører på fulde
> omdrejninger giver lyd fra sig.

Jeg har de sidste par dage stået foran nogle cluster servere, det stod
godt nok ikke Boeing på metalgitter skabdørene, men Compaq. Jeg er
tilgengæld sikker på, at de blæsere ville være i stand til at starte
mindste en Boeing 373.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 19:12

In article <1fcahsf.nqm0zp11d2qyqN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Jeg har de sidste par dage stået foran nogle cluster servere, det stod
> godt nok ikke Boeing på metalgitter skabdørene, men Compaq.

Det står der skægt nok også på vores servere.

> Jeg er tilgengæld sikker på, at de blæsere ville være i stand til at
> starte mindste en Boeing 373.

Det er voldsomt er det.

Fra : Jesper

Dato : 16-05-02 19:19

> Det er voldsomt er det.

Måske har Apple tænkt på at der aldrig bliver støvet af i serverrum og
at blæseren derfor skal være kraftig nok til at blæse støvet ud af
xserveren
--
Jesper. Email: pinebox [ a ] myreabox [ * ] com
"He who is wise should never engage the weak for any length of time"

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 19:52

In article <1fcalq9.1eyida6quutp6N%look.in.sig@email.invalid>,
look.in.sig@email.invalid (Jesper) wrote:

> Måske har Apple tænkt på at der aldrig bliver støvet af i serverrum og
> at blæseren derfor skal være kraftig nok til at blæse støvet ud af
> xserveren

Der er ikke støv i serverrum. Sådan et klimaanlæg er udemærket til at
holde den slags ude.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-05-02 20:29

> Der er ikke støv i serverrum. Sådan et klimaanlæg er udemærket til at
> holde den slags ude.

Rent klimamæssigt er de også ret effektive til at holde mig væk, min
chef ville det dog anderledes

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-02 20:43

look.in.sig@email.invalid (Jesper) writes:

> Måske har Apple tænkt på at der aldrig bliver støvet af i serverrum og
> at blæseren derfor skal være kraftig nok til at blæse støvet ud af
> xserveren

Har I nogensinde kigget ind i en gammel server der har stået et sted med bare minimalt med støv?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-05-02 21:02

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Boeing 373

Errhhh det skulle nu være en 737, den anden her er topsecret hemlig fyr,
som jeg har fra en (også hemlig) amerikansk Boeing supportgruppe.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-05-02 21:22

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Errhhh det skulle nu være en 737, den anden her er topsecret hemlig fyr,
> som jeg har fra en (også hemlig) amerikansk Boeing supportgruppe.

Klart, vi har fuld forståelse!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-02 22:20

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> [...]
> andre brugers samtidig på sådan en rack server, og så smidt
> billedet op på hver jeres lille apple station (X-terminal/sunray/...)

Det sælger Apple jo ikke noget hardware af.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-05-02 08:51

In article <kk661q77ft.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det sælger Apple jo ikke noget hardware af.

Det ved jeg nu ikke. De kunne have solgt nogle lækre
"Apple-terminaler" (svarer til X-terminaler) samt nogle servere
der svarer til.

JonB

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-02 10:00

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> Det ved jeg nu ikke. De kunne have solgt nogle lækre
> "Apple-terminaler" (svarer til X-terminaler) samt nogle servere
> der svarer til.

De har alleredet solgt iMacs og Mac OS X server med netboot. Jeg tror
ikke at markedet for Apple-branded X-Terminaler ville være synderligt
meget størrer, men det kan da være at fremtiden vil bringe noget
andet. The Register havde i øvrigt en artikel med et par bemærkninger
fra Apple om emnet: http://www.theregister.co.uk/content/54/25279.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-05-02 22:48

Gersmann at moof.nospamforme@tdc-broadband.dk wrote on 14/05/02 21:25:

> [...]
> man kan endog vælge at få den med et ATI 8500 kort (hvilket vel er 6-700%
> hurtigere end GeForce 2MX). Alt det og DDR RAM.

Men den mangler efter min mening stadig lidt for at være perfekt. Hvad blev
der af den redundante powersupply? Og hvad med RAID?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 22:54

In article <B90752A7.1301C%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Og hvad med RAID?

SCSI-kort.....

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-05-02 22:58

in article newsspam4-5FA3C9.23533214052002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 14/05/02 23:53:

> SCSI-kort.....

Jamen hvor fedt er det at købe en server med 4 Hotplug-diske der ikke kan
køre i RAID. Hvad skal jeg med en Hotplug-disk hvis indholdet af den defekte
disk alligevel går fløjten eller skal restores fra en backup? Så er det vist
liegmeget om det tager 10 sek. eller 10 minutter at skifte den disk.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Morten Dreier

Dato : 14-05-02 23:04

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Men den mangler efter min mening stadig lidt for at være perfekt. Hvad blev
> der af den redundante powersupply? Og hvad med RAID?

" Apple also showcased a technology preview of XServe RAID, a 3U storage
platform that offers storage of 14 ATA/100 drives (for up to 1.68TB of
storage) and dual 2Gb fibre channel I/O. It offers redundant and
hot-swappable power supplies and cooling, and dual-RAID controllers. It
is expected to ship by the end of the year." - macnn.com

--
Morten Dreier
http://morten.dreier.no/

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-05-02 23:11

in article 1fc76rw.1vttzhc1fvkykgN%news-mdreier@pobox.com, Morten Dreier at
news-mdreier@pobox.com wrote on 15/05/02 0:03:

> [...]
> hot-swappable power supplies and cooling, and dual-RAID controllers. It
> is expected to ship by the end of the year." - macnn.com

Og det kommer om 7 måneder og koster $5000. Hvad mon det ville koste at have
lavet et bundkort der kunne køre RAID på de 4 ATA diske? Det er et dumt sted
at spare.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-05-02 23:49

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Og det kommer om 7 måneder og koster $5000. Hvad mon det ville koste at have
> lavet et bundkort der kunne køre RAID på de 4 ATA diske? Det er et dumt sted
> at spare.

Med 2*1GHz G4 burde der være nok kraft til at trække software RAID.
Hvilket niveau RAID ville du gerne have haft?

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-05-02 00:12

in article m3adr21h20.fsf@ted.gen-v.net, Thomas Bjorn Andersen at
tbamacnews@gen-v.net wrote on 15/05/02 0:49:

> Med 2*1GHz G4 burde der være nok kraft til at trække software RAID.
> Hvilket niveau RAID ville du gerne have haft?

Som minimum vil jeg gerne have muligheden for at kunne spejle min
systemdisk. RAID 5 ville dog have været at foretrække.

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.