Tilbud fra håndværker - "Sociale omkostnin~
Fra : Bo Velschow

Dato : 14-05-02 18:31

Hej!

Jeg har netop modtaget et revideret tilbud fra "min" håndværker på et nyt
tag, og heri har han nu medtaget begrebet "sociale omkostninger" (som en
ikke nærmere specificeret udgift).

Så er spørgsmålet bare: Hvad i alverden dækker "sociale omkostninger"
over????

Derudover beder han om, at der er adgang til spiseplads. Hvad dækker det
over?? Et bord og nogle stole på en overdækket terrasse, eller samme
opstilling indendøre?? Hvad er normalt??
Forbrugerrådet's og Håndværksrådets aftale-oplæg på
http://www.hvr.dk/juridiskservice/forbrugeraftale.pdf giver ingen nærmere
definition af ovenstående..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : ....

Dato : 16-05-02 11:37

Bo Velschow <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abrhm8$t2$1@sunsite.dk...
> [...]
> ikke nærmere specificeret udgift).
>
> Så er spørgsmålet bare: Hvad i alverden dækker "sociale omkostninger"

Spørg ham !

Det dækker nok over det samme som "miljøtillæg"

> Derudover beder han om, at der er adgang til spiseplads. Hvad dækker det
> over?? Et bord og nogle stole på en overdækket terrasse, eller samme
> opstilling indendøre?? Hvad er normalt??

Eller en skurvogn med plads til 12 mand, med bad, toilet, køleskab, kaffe,
og et veldækket bord med højt belagt smørrebrød.

Hvis han vil have at du skal stille noget til rådighed, så skal du bede ham
specificerer det.

Tilbudet i sig selv er vel også specificeret ?
F. Eks:

Hermed fremsendes tilbud på opmuring af gavl.
Kr. xxxxx,xx.

Men:
Hvad er det for en gavl ?
Hvilke materialer anvendes der ?
Er materialerne indeholdt i prisen ?
Hvilke tidsrammer er der aftalt ?
Hvilke muligheder er der for en alternativ løsning, hvis håndværkeren ikke
kan udføre opgaven alligevel, kan du så bare ringe efter en anden, og så
sende regningen til håndværkeren ? Evt. dagbøder ? Bankgarenti ?
Hvilke betalingsterminer er der aftalt ?
Opgaven bør være nøje beskrevet, så der ikke kan opstå uoverensstemmelser.
Forbandt, placering af et vindue, osv.
Er der mulighed for at der kan komme andre omkostninger i forbindelse med
løsningen af den beskrevne opgave, end dem som er nævnt i tilbudet, så bør
de fremgå af tilbudet og være fastsat med et beløb.
Hvem står for "velfærd" ?
Hvad forstår håndværkeren ved "velfærd" ? Adgang til toilet, bad,
spiseplads, personaleparkering osv. Måske dagens avis
Hvor mange personer drejer det sig om. ?

Men hvis man nu vil have en håndværker som som skal klare opgaven inden for
snævre økonomiske rammer, så kan det nok være svært at finde en håndværker
som vil stille op med et gennemarbejdet tilbud.
Så er der kun "tillid" tilbage .................. Det er i øvrigt gældende
for begge parter.

Mvh
Thomas

Fra : Per H

Dato : 16-05-02 13:24

On Tue, 14 May 2002 19:31:23 +0200, "Bo Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> skrev:

> [...]
>ikke nærmere specificeret udgift).

>Så er spørgsmålet bare: Hvad i alverden dækker "sociale omkostninger"

sociale omkostninger er jo de ca 35 % som mester har i udgifter på
en svend. ( feriepenge sygepenge og hvad der ellers er)
Men det er da noget underligt at han skriver det på i et tilbud.

Muligheden er jo at prisen er så trykket at der ikke er til saltet på
brødet.-)

>Derudover beder han om, at der er adgang til spiseplads. Hvad dækker det
>over?? Et bord og nogle stole på en overdækket terrasse, eller samme
>opstilling indendøre?? Hvad er normalt??

bare et bord og stole, der skal være varme som indendøre.
Så en overdækket taresse går ikke i frostvejr.

Det er fordi han ikke har skurvogn, og fagforeningen forlanger
ordentlige forhold.
Så endten sidder de indendøre hod dig. eller også bestiller mesteren
en godkent skurvogn, og lægger på prisen

Men tag en snak med ham om de scociale forhold, og hvad de dækker
over.

Og husk kaffe til svendene

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : John Vedsegaard

Dato : 18-05-02 17:13

Hej Per H

Jeg har heller ikke set "sociale omkostninger" være med i et tilbud.
Men det nemmeste er vel at se på det samlede beløb, hvis noget ikke er
inkluderet kan man vel bede om et totalt tilbud.

John

Fra : Per H

Dato : 19-05-02 19:51

On Sat, 18 May 2002 18:12:30 +0200, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
skrev:

> [...]
>Men det nemmeste er vel at se på det samlede beløb, hvis noget ikke er
>inkluderet kan man vel bede om et totalt tilbud.

Nemlig,

Vh Per
ICQ 8212837