Placering af servere på jernreol
Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 14-05-02 16:03

Jeg skal til at flytte lidt rundt på en håndfuld servere, båndstationer og
UPSe. I den forbindelse regner jeg med at flytte det hele over på en
kraftige jernreoler. Reolerne er malet så der ikke umiddelbart er direkte
kontakt til jernet, men det kan man nok forvente hurtigt kan slides ned så
der er.
Planen er at få en elektriker til at jorde reolen ligesom alle servere og
andet udstyr i forvejen er jordet.

Men hvis blot jeg sørger for denne grundige jording, er der så nogen der kan
komme med uheldige konsekvenser af denne konstalation?!?

Jesper

Fra : Henning

Dato : 14-05-02 17:20

On Tue, 14 May 2002 17:03:03 +0200, "Jesper Kjeldsen"
<jesper@kjeldsen.italien> wrote:

> [...]
>
>Men hvis blot jeg sørger for denne grundige jording, er der så nogen der kan
>komme med uheldige konsekvenser af denne konstalation?!?

Service!! Du får ikke en tekniker til at rode med servere, der ikke
sidder i servicevenlige racks, men blot stablet op i reoler!

Lad nu være med at sige det er ligegyldigt, der er måske nogen der
overtager efter dig

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 14-05-02 21:41

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Service!! Du får ikke en tekniker til at rode med servere, der ikke
> sidder i servicevenlige racks, men blot stablet op i reoler!

Øhhh, jeg har da flere gange bandet meget tætpakkede racks langt væk.

I vores PC produktion på arbejdet bruges reoler som er åbne både forfra og
bagfra, og jeg har mange gange ønsket at jeg kunne have plads til sådanne
reoler i serverrummet.

Så hvis paldsen er til den foretrækker jeg personligt roler, men det er
meget pladskrævende.

Naturligvis går hele det smarte væk hvis man stabler flere servere oven på
hinanden, eller ikke kan komme rundt om reolerne...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 15-05-02 08:08

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> I vores PC produktion på arbejdet bruges reoler som er åbne både forfra og
> bagfra, og jeg har mange gange ønsket at jeg kunne have plads til sådanne
> reoler i serverrummet.

I denne installation er det netop i et serverum, hvor man har tilgang til
servene både forfra og bagfra. Racks er fravalgt fordi vi netop ikke opnår
denne meget lette tilgængelighed.
Med reoler har vi et meget fleksibelt system som, set fra mit synspunkt, er
meget let at servicere.
Lad mig også lige sige at det ikke er Bilkas de billigste reoler vi sætter
serverne på. Det er kvalitetsreoler hvor hver hylde kan bære 120 kg!

Men mit oprindelige spørgsmål omkring problematikken med at sætte det på
jernhylder er ikke helt dækket endnu

Jesper

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 15-05-02 09:00

"Jesper Kjeldsen" <jesper@kjeldsen.italien> wrote:

> Men mit oprindelige spørgsmål omkring problematikken med at sætte det på
> jernhylder er ikke helt dækket endnu

I vores system benyttes der finerplader der på en ganske smart måde kan
forskydes i forhold til hianden, det er oprindeligt lagerreoler, og hver
enkelt hylde kan bære 160 Kg, konstruktionen som hyllerne ligger på er jern,
og det er så stabilt at jeg uden problemer kan gå oppe på hylderne, også
uden at være bange for at alle diskene bliver påvirket af det.

Hvis du er bange for statisk elektricitet, fås der antistatiske måtter,
blandt andet fra 3M, de skal jordes lige som dine hylder er blevet det, vi
bruger dem ikke på hyllerne, men ved de arbejdsborde som maskinerne samles
ved er der antistatiske måtter, desuden er der antistitiske gummi gulvmåtter
oven på et antistatisk gulv, alt er jordet efter reglerne.

Måtterne er på gulvet fordi der er ganske hårdt, og det kan give problemer
hvis man står på det hele dagen.

Sikkerhedsmæsigt vil jeg tro at det er fint nok med jordning af alt hvad man
kan røre ved, som samtidigt er ledende, men kontakt din elektrikker, det
bliver lidt mere kompliceret når der indgår UPS systemer i systemet.

Ingen har i de 8 år vi har samlet maskiner fået stød eller er kommet til
skade ved elulykker, men da vi lavede de store tiltag mod statisk
elektricitet og jordning for snart 5 år siden er fejlraten når maskinerne
testes faldet betydeligt.

Vi flyttede for nyligt, og forbedrede i den forbindelse produktionslokalerne
til noget der grænser til det perfekte, men det har ikke givet en målbar
effekt, ud over at medarbejderne er glade.

Fra : Henning

Dato : 15-05-02 16:18

On Wed, 15 May 2002 09:08:05 +0200, "Jesper Kjeldsen"
> [...]

>servene både forfra og bagfra. Racks er fravalgt fordi vi netop ikke opnår

Forfra og bagfra - meget godt. Men hvad med ovenfra, når der skal
repareres? I et rack trækker du serveren ud, og har fuld adgang.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 15-05-02 19:19

On Wed, 15 May 2002 17:17:31 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Forfra og bagfra - meget godt. Men hvad med ovenfra, når der skal
>repareres? I et rack trækker du serveren ud, og har fuld adgang.

Der findes altså stadig towerservere

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk

Fra : Henning

Dato : 15-05-02 19:52

On Wed, 15 May 2002 18:18:42 GMT, skumling@skumlenet.dk (Daniel
Stjernholm) wrote:

>Der findes altså stadig towerservere

Hm, ok... Men de skal stadig åbnes i siden
Du stabler dem ikke, håber jeg?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 15-05-02 21:37

On Wed, 15 May 2002 20:51:37 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Hm, ok... Men de skal stadig åbnes i siden
>Du stabler dem ikke, håber jeg?

Pt. står de på hylder op af en mur. De står med siden til, og langt de
fleste kan man nøjes med at pille siden af = perfekte arbejdsforhold.

Det giver så en rimelig dårlig densitet, må jeg indrømme.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 09:57

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Forfra og bagfra - meget godt. Men hvad med ovenfra, når der skal
> repareres? I et rack trækker du serveren ud, og har fuld adgang.

Jeps, men vi har kun 2 hyller i alt, altså en 20cm over gulvet og en omkring
1 meter over gulvet, det giver rigeligt plads til at arbejde, en rack server
er jo som regel ikke mere end 5U høj, og en tower server arbejder man som
regel ikke i fra toppen.

Jeg har ikke reoler i mit serverrum, men 4 posts racks, som jeg skrev i min
mail ville jeg ønske at jeg havde de samme reoler i mit serverrum som de har
i vores produktion.

Jeg baserer det på at jeg har været gladere for at arbejde med servere
stående i produktionen end dem i mit serverrum.

Men du har ret, der kan ikke være særligt mange, rent faktisk fylder det
ganske meget.

Vores hylder er noget mere stabile end dem Jesper omtaler, de er 3 meter
brede og 80cm dybe, stabiliteten er lige som en køkkenbord, altså du kan
næsten hoppe på dem uden at bekymre dig om at der sider 10 x 15.0000 rmp
diske lige ved siden af.

Hvordan stopper du en tower server ind i dit rack ?
Hvordan monterer du servere med forskellig dybde i dit rack ?

Jeg syntes racks er fine, men de er altså bedst til 22 helt ens 2U servere,
blander man for meget syntes jeg tit der er problemer med at montere.

Fra : Henning

Dato : 16-05-02 15:40

>Hvordan stopper du en tower server ind i dit rack ?
De som ikke kan bygges om til "rigtig" rackmontering står på hylder,
som kan trækkes ud.
>Hvordan monterer du servere med forskellig dybde i dit rack ?

Som normalt - på skinner?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 16-05-02 19:22

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Som normalt - på skinner?

Vi har nogle servere som er ca. 70 cm dybe - nogle ældre HP Netservere. De
bliver lidt trælse at få proppet i et rack! Men ved nyinvestering mener jeg
også pizzaservere er en god ting - meeeen man kan jo ikke skifte alt
hardwaren ud bare fordi man lyster *S* (eller rettere: man kan godt hvis man
har råd!)

Jesper

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-05-02 11:04

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Som normalt - på skinner?

Og du har aldrig været ude for at nogen skinner ikke kan udvides lige så
meget som andre kan slås sammen.

Det jeg mener er at det jeg har ordet med ikke altid passer, men holder man
sig til samme producent er der som regel inden problemer.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 15-05-02 19:21

On Wed, 15 May 2002 09:08:05 +0200, "Jesper Kjeldsen"
<jesper@kjeldsen.italien> wrote:

Hejsa.

>Lad mig også lige sige at det ikke er Bilkas de billigste reoler vi sætter
>serverne på. Det er kvalitetsreoler hvor hver hylde kan bære 120 kg!

URL? Vi skal snart lave plads til nogle flere hyldeservere, og jeg må
tilstå at stålreoler ikke er noget, jeg har særlig meget forstand på

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 16-05-02 07:50

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumlenet.dk> skrev i en meddelelse
> URL? Vi skal snart lave plads til nogle flere hyldeservere, og jeg må
> tilstå at stålreoler ikke er noget, jeg har særlig meget forstand på

Jeg har fundet dem ved AJ Produkter, www.ajprodukter.dk. Søg på
artikelnummer 22589 - der findes den i forskellige modeller - bl.a. i
dybderne 300 eller 400 mm.
Jeg regner med at skal have to 400 mm til at stå mod hinanden så reolen i
alt får en dybde på 800 mm.
Hvis man vil lave mere end 4 sektioner, skal man blot have to ekstra stolper
pr. sektion plus det antal hylder man vil bruge.

Jesper

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-05-02 10:05

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumlenet.dk> wrote:

> URL? Vi skal snart lave plads til nogle flere hyldeservere, og jeg må
> tilstå at stålreoler ikke er noget, jeg har særlig meget forstand på

Jeg tror rent faktisk også vores er fra AJ produkter, varenummer 207291

http://www.ajprodukter.dk/itm_img/225302.jpg

Ligner meget godt dem vi har i produktionen og hyllerne er også monteret
sådan