Officielle data fra Matrox
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-05-02 15:33

OK, så har de åbnet for sluserne og det ser ud som de specs som været at
finde rundt omkring på nettet de sidste dage holder. Dog med en
væsentlig undtagelse for der er tale om Dx8.1 hardware og ikke Dx9!

http://www.matrox.com/mga - som er lidt langsom pt.

Der er også foromtaler på diverse hardware sites, men jeg har ikke
fundet nogen som har egentlige tests og ifgl. tomshardware så kommer der
først reference kort til juni. Et bud på prisen for det hurtigste af
kortene er forøvrigt $460 hvilket vist må være ny rekord for noget der
er beregnet til at spille med

Mvh

Bruno

Fra : Bo Kristensen

Dato : 14-05-02 16:50

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> finde rundt omkring på nettet de sidste dage holder. Dog med en
> væsentlig undtagelse for der er tale om Dx8.1 hardware og ikke Dx9!

Lidt langsom? Serveren er vist død!

> [...]
> først reference kort til juni. Et bud på prisen for det hurtigste af
> kortene er forøvrigt $460 hvilket vist må være ny rekord for noget der

Nu har Parhelia'en jo også super 2D, TripleHead!!!! og formentlig også
kick-ass TV-out, så mon ikke det også kan bruges til andet end at spille
med, modsat visse andre kort?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-05-02 17:09

Bo Kristensen wrote:

> Nu har Parhelia'en jo også super 2D, TripleHead!!!! og formentlig også
> kick-ass TV-out, så mon ikke det også kan bruges til andet end at spille
> med, modsat visse andre kort?

Bestemt, men det kan vist aldrig blive andet end et niche kort for de vildt
kræsne (som mig selv).

Hvis prisen ikke er totalt sindsyg og der ikke er for mange driver problemer,
så kunne det godt være jeg vil kaste nogle kroner i sådan et kort. Lige nu er
det dog meget tidligt at sige nogetsomhelst med sikkerhed. Men man da tage
hatten af for markedsføringsfolkene hos Matrox, de har formået at skabe en
event.

Mvh

Bruno

Fra : Bo Kristensen

Dato : 14-05-02 22:18

> Bestemt, men det kan vist aldrig blive andet end et niche kort for de
vildt
> kræsne (som mig selv).

Hellere stabilitet og høj 2D, end instabilitet og FPS har længe været mit
motto (G450DH)

> [...]
> hatten af for markedsføringsfolkene hos Matrox, de har formået at skabe en

Sad selv spændt kl. 15:00 dansk tid, og ventede på specs, så deres
marketingsafdeling har vist deres værd. Men hvad kunne man forvente af
gutterne på Matrox!

Fra : Jesper KA

Dato : 14-05-02 16:54

"Bo Kristensen" <goboN-O-S-P-A-M@it.dk> wrote in message
> Nu har Parhelia'en jo også super 2D, TripleHead!!!! og formentlig også
> kick-ass TV-out, så mon ikke det også kan bruges til andet end at spille
> med, modsat visse andre kort?

Jeg har ventet i flere år på det her kort .. har selv et G400 Max men
kunne ikke få mig selv til at skifte det ud bare fordi det ikke kunne
følge med de nye spil .. dual head funktionen er bare for lækker
på det kort. Men da der nu kommer et nye Matrox kort så skal der skiftes
ligegyldigt om det så koster 2 eller 4 tusinde.

Regards

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 17:53

Jesper KA skrev:

> [...]
> for lækker på det kort. Men da der nu kommer et nye Matrox kort så
> skal der skiftes ligegyldigt om det så koster 2 eller 4 tusinde.

Kunne ikke være mere enig. Jeg sidder også med et G400 Max tæt ind
til kroppen og venter... :)

Madsen.

Fra : Mythos

Dato : 14-05-02 18:07

> Nu har Parhelia'en jo også super 2D, TripleHead!!!! og formentlig også
> kick-ass TV-out, så mon ikke det også kan bruges til andet end at spille
> med, modsat visse andre kort?

AV AV, det var ellers en der ramte hårdt, ikke mig, for jeg har også G400
Max, men andre med "super" kort

Kim Larsen

Fra : [8000]Gul

Dato : 14-05-02 18:23

>$460 hvilket vist må være ny rekord for noget der
>er beregnet til at spille med

460$ * 9 (_høj_ $ kurs) = ca 4200 bobs. Det er det samme som et dyrt Ti4600.
Det er da ikke så slemt, er det

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 14-05-02 21:15

"[8000]Gul" <powerrangers@oncable.dk> wrote in message

> 460$ * 9 (_høj_ $ kurs) = ca 4200 bobs. Det er det samme som et dyrt
Ti4600.
> Det er da ikke så slemt, er det

+ moms så er vi over 5000

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-02 22:37

"Claus Lerbech Jensen" <claus@lerbech.dk> skrev i en meddelelse

> "[8000]Gul" <powerrangers@oncable.dk> wrote in message

> Ti4600.
> >

> + moms så er vi over 5000

Ofte rammer kurs 10 meget godt ex 500$ = 5000 Kr, begge dele gadepriser.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 15-05-02 06:24

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:WrfE8.2918$4f4.228243@news000.worldonline.dk...

> "Claus Lerbech Jensen" <claus@lerbech.dk> skrev i en meddelelse

> Ofte rammer kurs 10 meget godt ex 500$ = 5000 Kr, begge dele gadepriser.

> [...]
okey så har jeg også lært noget i dag

Fra : Bo Kristensen

Dato : 14-05-02 22:19

"[8000]Gul" <powerrangers@oncable.dk> wrote in message

> 460$ * 9 (_høj_ $ kurs) = ca 4200 bobs. Det er det samme som et dyrt
Ti4600.
> Det er da ikke så slemt, er det

Hvis mine forventninger til kortet bliver opfyldt - og det regner jeg da
med, så vil jeg da gerne leve af havregrød i et par måneder... (ps. det
gør jeg alligevel - sååå... )

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-02 22:51

Gode artikler om kortet:

http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=69&s=1

http://www.hardinfo.dk/tests/Grafikkort/default.asp?ID=411

http://www.hardware.no/nyheter/mai02/matrox_parhelia512.html

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-05-02 23:13

wrote in news:0FfE8.2995$4f4.229301@news000.worldonline.dk:

> Gode artikler om kortet:
>
> http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=69&s=1
>
> http://www.hardinfo.dk/tests/Grafikkort/default.asp?ID=411
>
> http://www.hardware.no/nyheter/mai02/matrox_parhelia512.html

Her er lige et par stykker mere:
http://www.tomshardware.com/graphic/02q2/020514/index.html

Anandtechs artikel er vist den bedste jeg har læst om kortet indtil
videre:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1620

Flemming

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 01:48

Mythos skrev:

> Det er nu en god ting at der kommer et sådan kort på markedet, men
> der skal også noget til i slut-enden der kan yde sådan et kort
> retfærdighed.

Det er jeg enig med dig i.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 02:20

>Det er jeg enig med dig i.

Mht til lækre skærme, gider I ikke lige læse min lange bemærkning til
Ali's kommetnar til mit indlæg ang. FW900 VS Dell 20' TFT ??

Jeg er tæt på at købe denne 20' TFT - men har kun kunnet finde 3
anmeldelser af dyret. Cadonline giver den topkarakter 5 ud af 5.
Og så er der 2 tjekkiske udgaver af hhv pcmagazine og pcworl, hvor den
er kåret til editors choice - men resten er på tjekkisk.

Jeg ved, at FW900 giver mig 22,5 reelle tommer, mens Dell FP2000 "kun"
giver mig 20,1 reelle tommer. Jeg har lige nu en NEC 22' CRT skær, der
giver mig 20' lige ud - selvfølgelig ville de 22,5 tomme være rare at
få med - men Dell'en giver så til gengæld mere plads på skrivebordet
og TFT skærmens fordele med et roligere billede, man kan kikke på i
timevis.

Farve gengivelsen på Dell FP2000 bliver rost til skyerne i cadonlines
anmeldelse - men kan den hamle op med en FW900 ?

Jeg står over for snart at skulle flytte - og hér er der endnu en
fordel til TFT 20' - den er let at flytte - det er 44 kg FW900 IKKE .

Det kombinationen af alle disse tinge, der er inde i mine
overvejelser.
En TFT med betragtnings vinkel på 170 grader og en dotpitch på 0.25
(meget lavt for en TFT skærm) og så 20,1 reelle tommer kontra en CRT
med perfekt billede og en dotpitch, der svinger ra 0,23 til 0,27 og en
22,5 relle tommer - HVAD POKKER SKAL JEG VÆLGE ?

FW900 kan jeg ikke få billigere end 15.500 - 16.000 kr
Dell FP2000 kan jeg få til 17.000
Begge skærme kan jeg få 3 års garanti på.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Esben

Dato : 16-05-02 21:39

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få med - men Dell'en giver så til gengæld mere plads på skrivebordet
> og TFT skærmens fordele med et roligere billede, man kan kikke på i

Har de to skærme ikke forskellige højde/bredde forhold? Så kan man jo heller
ikke uden videre sammenligne størrelsen ved blot at kikke på antal diagonale
tommer.

--
Esben

Fra : Dr. Ralph

Dato : 17-05-02 03:41

>Har de to skærme ikke forskellige højde/bredde forhold? Så kan man jo heller
>ikke uden videre sammenligne størrelsen ved blot at kikke på antal diagonale
>tommer.

Det har du både ret og uret i :)

FW900 er en wide skærm med forholdet 15:9 - næsten ægte wide, der jo
er 16:9.

En almindelig skærm har 4:3.

Derfor kan målene ikke direkte sammenlignes - men det forholder sig
faktisk sådan, at FW900 har samme højde, som f.eks dens lillebror 21'
4:3 skærmen F520 - den er så blot ca. 20% bredere - hvilket jo netop
svarer til, at FW900 kan køre 1920X1200, mens F520 kører 1600X1200

1920/1600 = 1,2 - altså 20% mere areal - men højden er ens 1200VS1200.

Derfor har du ret - faktisk snyder det, når man siger FW900 har 22,5
reelt areal, mens en typisk 21-22' 4:3 skærm har 20' reelt areal.
Dette vil jo kun svare til en merforskel i FW900's favør på:
22,5 / 20 = 1,125 (F520 har kun 19,8' reeelt areal - så her bliver
tallet lidt større)

Men faktisk er forskellen tættere på 1,2 - altså faktisk 20% mere
reelt areal til FW900, da dens højde jo er magen til 4:3 21-22'
skærmene.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 17:34

Dr. Ralph skrev:

> Alternativt kunne jeg tvinge min far til at anvende min nuværende
> 2 år gamle NEC 22' CRT skærm (som han overtager af mig for 3.500
> kr - billigt, ikke - nypris 12.500 kr - og NEC har ikke lavet en
> model, der overgår den siden) sammen med et ældgammelt STB 8 MB
> velocity kort (det er tilbage fra 1997 - og firmaet STB er vidt
> ikke mere - men dengang var det det hotteste - tro mig - det var
> før 3Dfx dagene)

Jeg har selv haft et STB Velocity engang. Kørte fint på en 17" Sony,
men det blev senere skiftet ud med Matrox Millenium i sin første
udgave, med tydelig forbedret billedkvalitet til følge.
Derefter købte jeg et Matrox G200 kombineret med et 3Dfx Voodoo1
(senere 2 x V2 12 MB i SLI, som virkelig rykkede i spil der
understøttede Glide!).
Senere et Asus TNT2 V3400, som hurtigt røg ud igen til fordel for
et 3Dfx Voodoo 3000, som røg ud da Matrox G400 Max kom på markedet.
(Jeg er ikke helt sikker på rækkefølgen, men det er noget i den stil)

> Lige nu fungerer dette kort fint sammen med en Eizo 19' monitor
> (som jeg ejede før min NEC 22' - min far overtager alt mit gamle
> udstyr - det er en tradition )i 1024X768 - men kan det mon klare
> 1600X1200 i 32 bit - jeg tvivler.

Hmm, det tvivler jeg også på.

> Men så må han leve med 1024X768 på en 22' skærm indtil G1000 er
> bombet ned i mit chieftec tower :)

Ja, men hvad så med den prøveperiode du har på 14 dage på skærmen?
Ville det ikke være en fordel at have et grafikkort som kan trække den
så du kan få den testet ordentligt i den periode? Alt andet er vel
uretfærdigt overfor skærmen?

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-05-02 19:09

> [...]
>Ville det ikke være en fordel at have et grafikkort som kan trække den
>så du kan få den testet ordentligt i den periode? Alt andet er vel

Jo det har du sgu' ret i - jeg må udsætte mit PC køb og beholde mit
G400 max indenbords til efter de 14 dage prøve tid er gået på skærmen.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 02:56

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> en CRT med perfekt billede og en dotpitch, der svinger ra 0,23 til
> 0,27 og en 22,5 relle tommer - HVAD POKKER SKAL JEG VÆLGE ?

Jeg kan snildt forestille mig hvor svært et valg det må være og kan
ikke sige ret meget mere end det jeg lige har skrevet i:

Hvad jeg personligt ville gå op i er billedkvaliteten, men jeg tør ikke
udtale mig om hvordan den er på TFT'en. Kan man f.eks. stille den så
hver eneste firkant i en gråtoneskala tydeligt kan skelnes som på en
side som denne f.eks.: <http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp885/>
(Nederst på siden.)

Se evt. også:
<http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.0.pdf>
(Her er også lidt stof til eftertanke.)

Vil et billede eller noget grafik skifte farve når man betragter
skærmen lidt fra siden? En betragtningsvinkel på 170 grader lyder jo
godt nok af meget, men alligevel. Det var sådan nogle ting der kunne
være rare at få afklaret inden køb, men jeg ved at det er meget svært,
medmindre man vitterlig kan få lov til at se billedkvaliteten og teste
den grundigt igennem inden køb.

Fordelen ved TFT-skærmen er så størrelsen. Det kunne afgjort være
lækkert ned mere plads på skrivebordet og varmeudviklingen fra FW-900
er også ret høj, så et lille rum er ikke særlig velegnet, medmindre der
er god ventilation. En TFT-skærm smider vel ikke ret meget varme ud(?)

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 05:01

> [...]
>være rare at få afklaret inden køb, men jeg ved at det er meget svært,
>medmindre man vitterlig kan få lov til at se billedkvaliteten og teste

Tak for dine råd og din deltagelse i min svære proces omkring vlag af
ny skærm.

Jeg har som du ved ventet i snart 1½ år på at få tagte mig sammen til
FW900 - men jo længere tid, der er gået jo mere har jeg ventet på en
afløser - idet jeg vidste at TFT ikke var hverken en økonomisk
mulighed endsige en kvalitets mæssig mulighed, pga TFT'en ringe evne
til at vise farver korrekt og TFT'ens svagheder ved
betragtningvinkler.

Jeg har ikke haft andre TFT'er at sammneligne med end min Notebook,
der har en nu 1½ år gammel 14'TFT skærm.
Denne skærm er DEJLIG at sidde længe ved -bliver aldrig træt i øjnene
- men dens betragtningsvinkel er noget der ligner 120 grader - og så
ved jeg også, at stationære TFT skærme er langt bedre i kvaliteten end
notebook skærme - grundet str.

Men hvad jeg åbnenbart ikke vidste var, at TFT skærme støt er blevet
bedre - f.eks var jeg inde i en tegne stue for nylig - og hér er de
gud hjælpe mig begyndt at bruge de dyre TFT skærmefra Eizo.
Der er stadig flest CRT - men TFT er også hér ved at vinde indpas og
accept.

ET lille kig på skærmene viste mig også, at der altså ER sket noget -
man kan sagtens betragte dem skråpt fra siden - og se helt klart.

Men en FW900 med dens CRT egenskaber må alligevel nok være overlegen
hér. Til gengæld giver TFT skærme altså et billede, der på én gang er
både blødt, roligt og skarpt. Det kan CRT skærme ikke - det er næsten
FOR skarpt og mere skærende i øjnene.

Derfor kan jeg sige til dit spørgsmål JO, jeg tror farver vil skifte
en anelse nuance, når ma ser dem fra siden - men det er slet ikke så
slemt som tidligere TFT skærme - og det er noget, som man kan leve
med.

Kræver man perfektion af TFT - så tror jeg man må vente 3-4 år endnu.

> [...]
>er også ret høj, så et lille rum er ikke særlig velegnet, medmindre der
>er god ventilation. En TFT-skærm smider vel ikke ret meget varme ud(?)

Nej det er lige det - mit skrivebord er ikke dybere end jeg med min
nuværende 22' CRT faktisk sidder FOR tæt på skærmen - FW900 er 3-4 cm
dybere end min 22'nec - så nu sidder jeg endnu tættere.

Men jeg kigger også meget på kvaliteten - det hele skal gå op i en
højere enhed. TFT skærmen ser jeg nok mest på lige foran - altså i en
vinkel der vil svinge fra +40 grader til -40 grader - og hér vil det
ikke betyde så meget, hvor stor betragtningsvinklen er - men det er da
rart, at den har hele 170 grader til begge sider.

Min eneste store bekymring er når jeg gerne vil spille en gang
ishockey eller 3D shoot spil på den kan den klare til det ?

Fordelene ved DELL FP2000 TFT'en er som jeg ser det:
1. Lille kompakt design
2. Lav varmeafgivelse
3. Roligt & skarpt billede
4. En af MEGET få TFT skærme, der er født til en 1600X1200 opløsning
5. Uhørt lav dpt pitch for en TFT skærm på 0.25
6. Har Picture in picture indbygget - hvad fanden det så kan bruges
til ?

Ulemperne er:
1. Står farverne godt fra siden
2. Kan den følge med i spil
3. Lysstyrken kan variere over skærmen

Fordelene ved FW900 CRT'en er som jeg ser det:
1. Klare farver fra alle sider
2. 2,5 tomme større billede
3. Den kan 100% følge med i alle spil
4. Lav dotpitch
5. Wide formatet er ideelt til DVD film

Ulemperne er:
1. Stor og tung
2. Afgiver varme
3. Man bliver træt af at kigge på en skarp CRT hurtigere end en TFT
4. Dotpitch varierer over skærmen fra 0,23 til 0,27
5. WIDE formatet er ikke altid ideelt og understøttes ringe af
grafikkort producenterne

Det er SATEME svært at afgøre dette her.......puhhhhhaaaah
Jeg hælder mest mod TFT'en - dels fordi den er lettere at flytte rundt
på, når der skal støves af, dels fordi den ser bedre ud og fylder
mindre og så fordi TFT bare giver et mere roligt billede.

Men løbet er tæt - jeg vil sige 60-40 i Dell FP2000's favør.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-05-02 14:23

"Dr. Ralph" wrote:

Måtte lige blande mig lidt.

> 2. Kan den følge med i spil

Efter sigende skulle det ikke være et problem på nyere ordentlige TFT
skærme, men er der ikke noget info på hvor hurtig skærmen er?

Noget andet er så at TFT skærme har en ideel opløsning og de interpolere når
de viser lavere opløsninger medmindre der er tale om et rent multiplum af
den ideelle opløsning (800*600 vs. 1600*1200 giver fire pixels per pixel) og
selv der ser det ikke optimalt ud. Nogen synes ikke det er et problem og med
en mere alm. TFT på 1024*768 er løsningen da også bare og altid spille i den
ideelle opløsning. Den slags overvejelser var en del af årsagen til jeg
sidste år valgt min F-520 fremfor en fladskærm, men det er selvfølgelig også
et spørgsmål om hvor højt man prioritere det at billedkvaliteten skal være i
top når man spiller. (I den forbindelse vil jeg forøvrigt lige bemærke at
det mange kalder 2D billedkvalitet så sandelig også omhandler 3D)

> 2. 2,5 tomme større billede

Det er mere end man tror, lav evt. et papstykke eller lign så du kan
sammenligne.

> Ulemperne er:
> 1. Stor og tung

Dybden og pladsen på skrivebordet kan jeg se betyder noget, men hvor tit
flytter man rent faktisk sin skærm. Jeg har haft min (30 kg+) med til LAN
parties et par gange uden det har føltes som noget voldsomt problem.

> 2. Afgiver varme

Bruger strøm. Elvarme om vinteren og spild om sommeren.

> 3. Man bliver træt af at kigge på en skarp CRT hurtigere end en TFT

Ingen problemer her. Madsen?

> 4. Dotpitch varierer over skærmen fra 0,23 til 0,27

Det siges man ikke kan se det. Madsen? (Igen

> 5. WIDE formatet er ikke altid ideelt og understøttes ringe af
> grafikkort producenterne

Årsagen til jeg valgte F-520 i stedet.

> Det er SATEME svært at afgøre dette her.......puhhhhhaaaah

Forståeligt - Hmm, plat eller krone

Mvh

Bruno

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 15-05-02 18:46

Dr. Ralph wrote:

[KLIP - Dell FP2000 TFT]
> [...]
>ishockey eller 3D shoot spil på den kan den klare til det ?
>
>Fordelene ved DELL FP2000 TFT'en er som jeg ser det:

Et stort plus! Jeg har en 15,1" Samsung TFT, og billedet er MEGET
roligere og skarpere end min gamle 19" CRT og den 17" HP CRT, som jeg
bruger på arbejde.
Min Samsung er langt mere behagelig at sidde ved end de CRT'ere, som
jeg til daglig bruger på arbejde.

> [...]
>5. Uhørt lav dpt pitch for en TFT skærm på 0.25
>6. Har Picture in picture indbygget - hvad fanden det så kan bruges

Det gør de ikke på alle de TFT'ere, som jeg har set (IBM, Sony og
Samsung). Man skal ikke kigge ret meget fra siden af skærmen, før
farverne bliver mærkelige. Man kan dog sagtens se skærmbilledet - det
er slet ikke ligesom en bærbar, hvor man skal sidde 100% lige foran
skærmen.

>2. Kan den følge med i spil

Tjek reaktionstiden - hvis den er over 40ms, så har du et problem. Min
Samsung har ingen problemer med de få spil, som jeg spiller (mest
bilspil, eller lidt fodbold).
--
Rasmus Waehrens

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 19:50

>Tjek reaktionstiden - hvis den er over 40ms, så har du et problem. Min
>Samsung har ingen problemer med de få spil, som jeg spiller (mest
>bilspil, eller lidt fodbold).

Reaktionstiden på Dell FP2000 er angivet til 25 ms.

Iøvrigt fortalte sælgeren hos Dell (som jeg kunne høre vidste en del
om skærme - han er ikke helt ordinær sælger med basis viden om skærme,
men kendte til en del detaljerede ting, som kun folk med lidt
interesse for skærme ved), at Dell FP2000 hodt nok er født til
1600X1200, men at han i de 3 dage han testede denn skærm prøvede at
spille på den i både 800X600 og 1024X768 - og at den klarede denne
omvæltning med bravour.
Den formår altså at skifte imellem disse opløsninger uden synlig
forvanskning af billedet - som mange andere TFTér elelrs døjer med -
håber han taler sandt - jeg har 14 dages retur ret på den, så den skal
testes grundigt de første dage :)

Har også lige set, at Dell FP2000 blev kåret til bedste køb i en TFT
skærm test i et svensk blad - hvor konkurrenterne igen var Samsung 240
T på 24' TFT og en del andre plasma skærme og TFT skærme.

Håber ikke jeg køber katten i sækken..............

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 20:28

Dr. Ralph skrev:

> Jo det har du sgu' ret i - jeg må udsætte mit PC køb og beholde
> mit G400 max indenbords til efter de 14 dage prøve tid er gået på
> skærmen.

Det synes jeg ville være en god idé.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 18:24

Michael Lund Sørensen skrev:

> Køber du et med til mig, så har jeg en six-pack du kan varme dig med.

He-he. Det må vi lige komme tilbage til når det engang kommer til
landet ;)

Gad vide hvornår det egentlig kommer. Om et par måneder eller noget i
den stil?

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 19:52

>Gad vide hvornår det egentlig kommer. Om et par måneder eller noget i
>den stil?

NEJ - forhåbentlig før.

Jeg står og skal skifte min PC ud, og mit G400 max skal overdrages til
min far. Jeg får snart en Dell FP2000 ind ad døren - og skal købe nyt
PC udstyr, deriblandt en grafikkort.

Skal jeg virkelig tvinges til 2 onder:

1. Købe ATI Radeon 8500 - og dumpe det til spot pris, når Matrox G1000
kommer

2. Vente med at tilslutte skærmen til Matrox G1000 er ankommet

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 18:24

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> gud hjælpe mig begyndt at bruge de dyre TFT skærmefra Eizo.
> Der er stadig flest CRT - men TFT er også hér ved at vinde indpas og

Det lyder meget lovende.

> - mit skrivebord er ikke dybere end jeg med min nuværende 22' CRT
> faktisk sidder FOR tæt på skærmen - FW900 er 3-4 cm dybere end min
> 22'nec - så nu sidder jeg endnu tættere.

Det er også pt. mit største problem. Mit skrivebord er 75 cm. dybt, men
hvis jeg stiller skærmen på midten, så langt tilbage på skrivebordet
som den kan komme for væggen bag, så er der ikke plads nok foran
skærmen til mus og tastatur. Jeg kommer simpelthen for tæt på skærmen.
Det føles lidt som at blive placeret på 3. række midt for i biffen.
(Bevidst overdrevet for at fremme forståelsen. :)

Jeg har valgt at stille skærmen ude på venstre hjørne af skrivebordet
hvilket giver mere plads på bordet, men det betyder også at jeg sidder
skrå for skærmen hvilket ikke er det ideelle. Jeg er begyndt at døje
med ondt i nakken og skuldre, så jeg skal snart have fundet på en bedre
løsning. Efter min mening bør man have en afstand på mindst 1 meter fra
øjne til skærm, når det er en CRT-skærm af den størrelse vi taler om.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 18:24

iddqd@worldonline.dk skrev:

> (I den forbindelse vil jeg forøvrigt lige bemærke at
> det mange kalder 2D billedkvalitet så sandelig også omhandler 3D)

Ja, det har du jo egentlig ret i. Billedkvalitet er billedkvalitet
og det uanset om man spiller 3D-spil eller roder med et billede i
Photoshop f.eks. :)

> Ingen problemer her. Madsen?

Overhovedet ikke og jeg bruger den _mange_ timer om dagen.
Omkring 8-10 timer i snit vil jeg tro.
Den første uge eller 14 dage efter jeg havde købt den var jeg på
grådens rand da jeg følte mig "køresyg" når jeg havde siddet ved den
og allerede efter et par timer.
Øjnene skal lige vænne sig til den og jeg tror grunden er, at man
faktisk skal "gen-fokusere" når man bevæger øjnene hen over skærmen
pga. dens størrelse. Jeg kan huske et link til en test af skærmen,
dengang hvor jeg gik med samme overvejeler som Dr. Ralph, hvor
forfatteren af artiklen havde den samme oplevelse med "køresyge".
<http://makeashorterlink.com/?A2FE13FD>

> Det siges man ikke kan se det. Madsen? (Igen

Jeg kan ikke se det i hvert tilfælde.
Har også prøvet at teste den med bla. Nokia's skærmtest.
Hvis jeg f.eks. kører den test der hedder 'Readability' så står teksten
lige skarpt over alt på skærmen og det burde den vel ikke gøre, hvis
den varierende dot pitch var uheldig skruet sammen, men selvfølgelig
ville en fast dot pitch på 0.22 eller måske 0.15 være at foretrække.
(Savle, slurp, savle. ;)

Dengang jeg oplevede lidt moire-tendenser med Radeon 8500 kortet kunne
man se, at moire'en opstod på de steder hvor dot-pitchen er lavest,
altså helt ude i venstre og højre side af skærmen, hvis det da ellers
har noget med den varierende dot pitch at gøre, men det tror jeg det
har.

> Årsagen til jeg valgte F-520 i stedet.

Det er også mit største irritationsmoment, men når først det kører
optimalt, som det kan gøre med et Matrox-kort, så vil jeg nødig undvære
det, men jeg må indrømme at F-520 også er en uhyre lækker skærm.
Jeg stod faktisk og vippede imellem Sony's F-500 og FW-900 dengang jeg
overvejede skærmkøb. Havde F-520 været på markedet dengang, så var det
nok den jeg havde endt med at købe pga. den mindre dot pitch, men når
jeg nu alligvel ikke kan se at den varierer på FW-900, så har jeg ikke
fortrudt at jeg købte den.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 20:02

Frontier skrev:

> Så...Matrox - here's my wallet!

Ja, det fortjener de. Ikke fordi de nu endelig begynder at tage
konkurrencen op med andre 3D-producenter, efter min mening, men
snarere fordi de stadig tager folk seriøst som ønsker god
billedkvalitet i specielt de høje opløsning. Det er stort set det
eneste firma efterhånden, lige bortset fra ATI, som overhovedet
interesserer sig for den side af sagen. Alt går tilsyneladende ud på
hvor mange point man kan score i 3D-mark og det interesserer mig fem
flade ører, men sådan er vi jo så forskellige, heldigvis. :)

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-05-02 00:55

Madsen wrote:

> [...]
> hvor mange point man kan score i 3D-mark og det interesserer mig fem
> flade ører, men sådan er vi jo så forskellige, heldigvis. :)

Der er nu også nogen af dem som producere fx. GeForce kort der tager
billedkvalitet seriøst. Problemet er snarer at de fleste test af
grafikkort kun går på 3D hastighed og lign. samt at flertallet af
køberne ikke kan se nogen mening i at købe en ordentlig skærm.

Sådan er verden indrettet, mindste fællesnævner vinder næsten altid

(Tag bare VHS vs. Betamax, CD vs. DAT....)

Heldigives er der også grej til os kræsne, men det bliver bare
uforholdsmæssigt dyrer.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 20:37

Dr. Ralph skrev:

[Matrox G1000 om to måneder?]

> NEJ - forhåbentlig før.

Jeg synes jeg læste noget om juli måned et sted, men kan ikke finde
linket længere. Det var måske bare rene gætterier, men er det ikke
meget normalt at der går et par måneder? Der gik vel også et par
måneder før Radeon 8500 kunne købes her i landet, efter
udgivelsesdataoen i US of A. (?)

> Skal jeg virkelig tvinges til 2 onder:

[Snip 2 onder]

Du står over for nogle svære valg for tiden må man sige.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-05-02 22:49

> [...]
> meget normalt at der går et par måneder? Der gik vel også et par
> måneder før Radeon 8500 kunne købes her i landet, efter

Der står juni - juli i artiklerne, men der står ikke noget præcist om
levering i Matrox pressemateriale (så vidt jeg kan se).
Matrox har egen Web shop, og mon ikke det bliver det første sted vi kan se
nogle priser. Det er nok bare et lidt dyrt sted at købe det da det er i
Canada, og så kommer der jo masser af told, moms og gebyrer på.

http://www.matrox.com/mga/products/parhelia512/availability.cfm

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 22:53

>Du står over for nogle svære valg for tiden må man sige.

Ja jeg er en plaget mand :)))))))))))))))))

HJÆLPPPPPPPPPPPPPPPPP :)))))))))

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : mm

Dato : 16-05-02 07:49

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message >

> [Snip 2 onder]
>
> Du står over for nogle svære valg for tiden må man sige.

[No offence]
Svære valg ?
Jeg troede det hardware og ikke liv eller død vi snakkede om.
Enten har man et seriøst kedeligt liv uden indhold eller også har man bare
et forhold til sin pc der går udover min forstand siden man kan snakke om
svære valg.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-05-02 12:58

> [...]
>et forhold til sin pc der går udover min forstand siden man kan snakke om

Slap dog af - du fatter tydeligvis ikke, hvad ironi er :(

At du overhovedet gider besvare indlæg, din ironiske fatteevne ikke
magter vidner blot om, hvilket niveau du selv befinder dig på !

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 22:05

Dr. Ralph skrev:

> Håber ikke jeg køber katten i sækken..............

Det tror jeg bestemt heller ikke du gør, men gider du ikke at komme
med en vurdering af den når du har fået den testet grundigt igennem?

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 22:51

Dr. Ralph skrev:
> Håber ikke jeg køber katten i sækken..............

Madsen svarede:
>Det tror jeg bestemt heller ikke du gør, men gider du ikke at komme
>med en vurdering af den når du har fået den testet grundigt igennem?

Selvfølgelig- men jeg står med et problem, som jeg skrev om i en NG
for grafikkort. Min far overtager min PCmeget snart - om min plan var
så, at købe ny sammen med den nye skærm - dvs med et ATI 8500 kort -
men det er jo noget møg, når G1000 er lige om hjørnet - kan vi ikke
sende dem et par mails om, at Matrox må skynde sig at sende nogen kort
til os :)

Jeg regner med at fyre max 3000 kr af på et G1000 - tror du der så
bliver råd til 64 MB udgaven ?

Bliver det dyrere end det, så kan jeg ligeså godt bruge 1700 kr på et
ATI Radeon 8500 med 64 Mb ram, eller hvad ?

Tror nemlig, at ATI radeon 8500 står rigtigt godt i 2D i 1600X1200 -
tager jeg mon fejl ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 00:40

Michael Lund Sørensen skrev:

> http://www.matrox.com/mga/products/parhelia512/availability.cfm

Subscribe!, subscribe! :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 01:42

iddqd@worldonline.dk skrev:

> [...]
> grafikkort kun går på 3D hastighed og lign. samt at flertallet af
> køberne ikke kan se nogen mening i at købe en ordentlig skærm.

Det har sikkert også noget at sige, ja.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 14:13

mm skrev:

> Svære valg ?
> Jeg troede det hardware og ikke liv eller død vi snakkede om.

Klart, klart. Vil du læse om virkelige svære valg så prøv i gruppen:
<news:dk.helbred.sorg+krise> f.eks.

> Enten har man et seriøst kedeligt liv uden indhold...

Det var et tyndt grundlag at drage en sådan konklusion på, må jeg
nok have lov at sige. Hvem har gjort dig til dommer over hvem der
har et seriøst kedeligt liv uden indhold eller ej, og hvordan skal
man i det hele taget definere et seriøst kedeligt liv uden indhold?.
Nogle mennesker føler ikke de lever livet før hjernen pumper 10
liter adrenalin ud i sekundet, mens andre finder det underholdende
at betragte tapetet krølle.

> ...eller også har man bare et forhold til sin pc der går udover min
> forstand siden man kan snakke om svære valg.

Om man smider 16 eller 19.000 kr. ud på den forkerte skærm og samtidig
bruger et par tusinde på et grafikkort som nærmest er forældet om 2
måneder, vil jeg betragte som et svært valg. Selvfølgelig ikke så svært
et valg som mange andre valg her i livet, men nu befinder vi os altså i
dk.edb-hierakiet hvor der bliver snakket om, tja, edb.

Jeg ved ikke hvor jeg skal futte debatten hen, så det har jeg undladt
indtil videre.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 01:20

Michael Lund Sørensen skrev:

> http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=69&s=1

Dejligt at Matrox tilsyneladende fører traditionen videre og stadig
kræser omkring 2D-kvaliteten.

Følgende links er vist de tre hovedårsager til at jeg satser stort på
dette kort, når det engang bliver tilgængeligt.

<http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=69&s=2>
<http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=69&s=3>
<http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1620&p=7>

Måske man skulle tage soveposen med ned til hardwarepusheren et par
dage før det kommer til landet. ;)

Madsen.

Fra : Mythos

Dato : 15-05-02 01:38

> [...]

Det er nu en god ting at der kommer et sådan kort på markedet, men der skal
også noget til i slut-enden der kan yde sådan et kort retfærdighed.
Det er ikke dig Madsen jeg hentyder til, men den skulle med et sted.
Men der er mange folk der køber i dyre domme af "indmad" og så nøjes de med
en ringe skærm, og det duer ikke. For at yde et så godt grafikkort
retfærdighed, så er man også nød til at have en god skærm, ellers ryger
halvdelen af fornøjelsen med grafikkortet.

Kim Larsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-05-02 09:29

Fra : Frontier

Dato : 15-05-02 19:52

Hejsa

On Wed, 15 May 2002 02:20:13 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Dejligt at Matrox tilsyneladende fører traditionen videre og stadig
>kræser omkring 2D-kvaliteten.

Fuldstændig enig. Købte for år tilbage et TNT-kort, fordi jeg ville
have hurtig 2D på min 21". Så syntes nVidia at man skulle have et
nyere kort, så de sørgede med driver versioner nyere end 8.xx for at
jeg kun kunne køre 75 i 1600 x 1200.

Købte så TNT2 for at slippe for problemet. Og sørme om ikke problemet
kom igen, med driverversioner nyere end 23.12.

OG...hvis man tror det stopper der, køber man så et Asus v8200 deluxe
- med GeForce3. Fa'me om ikke det fryser hvis man forsøger at optage
video med alle driver versioner nyere end 23.12...

Så...Matrox - here's my wallet!

Mvh:
Klaus Jakobsen

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 00:40

Dr. Ralph skrev:

> Selvfølgelig- men jeg står med et problem, som jeg skrev om i en
> NG for grafikkort.

Du er pt. i dk.edb.hardware.grafikkort. :)

> [...]
> er jo noget møg, når G1000 er lige om hjørnet - kan vi ikke sende
> dem et par mails om, at Matrox må skynde sig at sende nogen kort

Vi skriver til dem og fortæller, at vi gladeligt vil teste et par
stykker eller tre af kortene for dem. De sender kortene, vi har
skærmene til at teste dem på. ;)

> Jeg regner med at fyre max 3000 kr af på et G1000 - tror du der så
> bliver råd til 64 MB udgaven ?

Hvis det kort Bruno omtaler i det første indlæg her i tråden er
skønnet til omkring 460$, som svarer til 3787.55,- kr. så bliver de
mindre modeller vel også noget billigere end det. Jeg synes blot jeg
har læst om priser helt op på omkring de 5000,- kr. for den største
udgave, men det er vel kun spekulationer, indtil videre.

> Bliver det dyrere end det, så kan jeg ligeså godt bruge 1700 kr på
> et ATI Radeon 8500 med 64 Mb ram, eller hvad ?

Tja, men kender jeg dig ret, så sidder du og koger over at du ikke
ventede lidt når Matrox Parhelia512 kommer om 2 måneder, eller
hvornår det nu kommer.
Kender du ikke en eller anden du kan låne et nogenlunde grafikkort
af i de to måneder, eller hvor lang tid der nu går inden Matrox får
fingeren ud?

> Tror nemlig, at ATI radeon 8500 står rigtigt godt i 2D i 1600X1200
> - tager jeg mon fejl ?

Nej, jeg tror ikke du tager fejl. Det vil sikkert stå rigtig godt og
skal du ikke have et tv eller en anden skærm koblet på, så tror jeg
snildt Radeon-kortet kan alt hvad du har behov for. Det er jo trods
alt lynhurtigt til spil, og har mindst lige så mange gode funktioner
som svarer til det dit nuværende G400 Max har mht. dualhead, clone,
tv-out osv.
Jeg mener blot ikke at driveren er noget værd, sammenlignet med
Matrox og det er irriterende at føle, at man er sat et par år tilbage
i udviklingen når man køber et nyt grafikkort. Det er 10 gange mere
besværligt at få tingene til at køre som man gerne vil have det med
Radeon-driveren, hvorimod man med Matrox-driveren blot kan trykke på en
genvejstast og så spiller det bare. Som tidligere nævnt i en anden tråd
et sted, så kan det have ændret sig siden jeg havde kortet på prøve.
Der kommer jo nye drivere til Radeon 8500 konstant og hele tiden og
hvis det "kun" er for at bruge din nye TFT-skærm og ikke rode rundt med
TV-out, dualhead og alt muligt andet på samme tid, så vil jeg nok vælge
at gå efter Radeon-kortet, hvis du da virkelig ikke kan vride næsen om
på faderen og tvinge ham til at undvære det G400 Max i et par måneder
endnu.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-05-02 01:42

>Du er pt. i dk.edb.hardware.grafikkort. :)

Jep I stand corrected - sorry, men jeg roder vist lige lovligt meget
rundt for tiden :)

>Vi skriver til dem og fortæller, at vi gladeligt vil teste et par
>stykker eller tre af kortene for dem. De sender kortene, vi har
>skærmene til at teste dem på. ;)

Det må vi vist sige rungende ja til :)
Altså både det med skærmene og det med, at de skal sende os nogle kort
:)

>Tja, men kender jeg dig ret, så sidder du og koger over at du ikke
>ventede lidt når Matrox Parhelia512 kommer om 2 måneder, eller
>hvornår det nu kommer.

Hvor har du dog bare ret !
Jeg MÅ og SKAL prøve det kort, når det kommer.

>Kender du ikke en eller anden du kan låne et nogenlunde grafikkort
>af i de to måneder, eller hvor lang tid der nu går inden Matrox får
>fingeren ud?

Jo, jeg må prøve at spørge omkring.
> [...]

>at gå efter Radeon-kortet, hvis du da virkelig ikke kan vride næsen om
>på faderen og tvinge ham til at undvære det G400 Max i et par måneder

Ja kan nogle svare på dette - er ATI 8500 radeon driverne blevet bedre
og mere stabile end for 3-4 måneder siden ?

Igen - tak til dig Madsen for din hjælp og rådgivning - det har i
hvert fald gjort mig mere sikker på, at jeg nok træffer den rigtige
beslutning - uanset om jeg køber Fw900 eller FP2000 - hver især har de
nogle åbentlyse fordele og meget få ulemper.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 00:47

Madsen skrev:

> Hvis det kort Bruno omtaler i det første indlæg her i tråden er
> skønnet til omkring 460$, som svarer til 3787.55,- kr. så bliver de
> mindre modeller vel også noget billigere end det.

DOH!
Glemte den rådne moms.

Madsen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-05-02 12:20

> [...]
> <http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1620&p=7>
>
> Måske man skulle tage soveposen med ned til hardwarepusheren et par

Det glæder mig at se, at det ikke bare er mig, der bliver lidt
hardwareliderlig af at høre, at Matrox er på vej med noget, der på mig
virker som ret ultimativt.

Det bliver noget af en udskrivning, når vi ud over kortet også skal ud og
købe nye sideskærme i en ordentlig kvalitet

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger