/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bill Gates til Computerworld - VRØVL!!!
Fra : Palle B. Nielsen


Dato : 06-02-01 23:07

Bill Gates til Computerworld - VRØVL!!!

Nogen gange må man tage sig selv til håret og skrige ud i universet. Bill
Gates har gjort det igen, med mindre Computerworlds skribent Finn Morsing i
torsdagens udgave (06.02.2001) totalt har misforstået Bill Gates ord.

Således udtaler Bill Gates til Computerworld:

"...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe Office-pakken,
der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også nødt
til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."

Hvis der er nogen der kender den egentlige historik omkring opfindelsen af
en grafisk brugerflade på en computer, et grafisk brugerflade orienteret
operativsystem, en mus til at navigere sig rundt på en computer, så ved i
hvorfor jeg korser mig. Og nej, jeg er klar over at det ikke var Apple der
nødvendigvis opfandt disse ting, men det var så sandelig dem startede med
disse produkter på markedet og gjorde dem kommercielle og populære - så
absolut ikke Microsoft.

Men Lemmingerne lytter og slukker for hjernen...

PowerPalle
www.macnyt.dk


 
 
Morten Reippuert Knu~ (06-02-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 06-02-01 23:49

Palle B. Nielsen <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> "...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe Office-pakken,
> der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
> Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også nødt
> til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."

Det er jo sandt hvis han definerer markedet som = microsoft produkter

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Thomas von Hassel (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 07-02-01 17:24

Palle B. Nielsen <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Bill Gates til Computerworld - VRØVL!!!
>
> Nogen gange må man tage sig selv til håret og skrige ud i universet. Bill
> Gates har gjort det igen, med mindre Computerworlds skribent Finn Morsing i
> torsdagens udgave (06.02.2001) totalt har misforstået Bill Gates ord.
>
> Således udtaler Bill Gates til Computerworld:
>
> "...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe Office-pakken,
> der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
> Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også nødt
> til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."
>
> Hvis der er nogen der kender den egentlige historik omkring opfindelsen af
> en grafisk brugerflade på en computer, et grafisk brugerflade orienteret
> operativsystem, en mus til at navigere sig rundt på en computer, så ved i
> hvorfor jeg korser mig. Og nej, jeg er klar over at det ikke var Apple der
> nødvendigvis opfandt disse ting, men det var så sandelig dem startede med
> disse produkter på markedet og gjorde dem kommercielle og populære - så
> absolut ikke Microsoft.
>
> Men Lemmingerne lytter og slukker for hjernen...
>
> PowerPalle
> www.macnyt.dk

SUK - KLAGE - STØN.

Jeg er så heldig at arbejde sammen med folk der ikke fatter hvorfor jeg
insisterer at arbejde på en "tupperware" computer...

> Men Lemmingerne lytter og slukker for hjernen...

så den der kender jeg så udemærket....

Det værste er dog at vores kære statminister vil til at støtte monopolet
microsoft ved at give alle børn en PC (var der nogen der sagde
indktrinering ? )

/thomas

DJ Supreme / Peter P~ (08-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 08-02-01 16:24

Thomas von Hassel <tvh@w4b.dk> wrote:

> Det værste er dog at vores kære statminister vil til at støtte monopolet
> microsoft ved at give alle børn en PC (var der nogen der sagde
> indktrinering ? )
>
> /thomas

Siden den mands garantier har det med aldrig at holde (eller faktisk
være anti-garantier) kan vi regne med at IT_verdenen går i stå herhjemme
fordi en masse mennesker nu regner med at få en computer forærende, og
derfor ikke vil købe).

Tillykke til Poul NARup. :(

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Carsten Matzon (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Matzon


Dato : 08-02-01 18:51

Jeg syntes faktisk det mest frygtelige er at han lover at der skal bruges 375
millioner på alle kan få en bærbar computer i skolerne.Hvad med at sørge for
at de skoler der idag har en masse hardware at det er up2date og
brugbart.Mener hermed at fint at de vil love en masse mennesker nyt hardware
men jeg er en af dem der sidder på en Teknisk Skole pt. og skal bruge Pc'ere
i en del af min uddannelse men det hele er så forældet at det reelt er
ubrugligt og man er henvist til det man har der hjemme..

Førhen syntes jeg at IT som det så flot hedder var en vidunderlig ting men
nårh man læser om Bill Gates og Poul Nuryps visioner for Verden og specielt
Danmark som IT fremgangsland så bliver jeg sku bange.Min søn skal fanme ikke
degraderes til en tekno nørd der ikke kan skrive og stave andet end han
sidder med sin bærbar.Email og Internet er en vidunderlig ting men man
behøver da ikke opflaske børn med det.Det er sku sygeligt

Mvh

Carsten


On Thu, 8 Feb 2001 16:23:44 +0100, DJ_Supreme_/_Peter_Perlsø wrote
(in message <1eoiqrn.1hgxgmu1dh98woN@90.ppp1-4.worldonline.dk>):

> Siden den mands garantier har det med aldrig at holde (eller faktisk
> være anti-garantier) kan vi regne med at IT_verdenen går i stå herhjemme
> fordi en masse mennesker nu regner med at få en computer forærende, og
> derfor ikke vil købe).
>
> Tillykke til Poul NARup. :(
>
>



Mikael Kern (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 08-02-01 21:56

Nemlig!

Carsten Matzon wrote:
> så bliver jeg sku bange.Min søn skal fanme ikke
> degraderes til en tekno nørd der ikke kan skrive og stave andet end han
> sidder med sin bærbar.Email og Internet er en vidunderlig ting men man
> behøver da ikke opflaske børn med det.Det er sku sygeligt
>

--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

Thomas von Hassel (09-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-02-01 12:39

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Nemlig!
>
> Carsten Matzon wrote:
> > så bliver jeg sku bange.Min søn skal fanme ikke
> > degraderes til en tekno nørd der ikke kan skrive og stave andet end han
> > sidder med sin bærbar.Email og Internet er en vidunderlig ting men man
> > behøver da ikke opflaske børn med det.Det er sku sygeligt
> >

jeps, læste også at nogen vil ha at børn fra 6 klasse skal lære at hard
kode ting ?!? ..geez, hvis de har interresse for det skal de nok selv gå
igang !!

/thomas

Michael Tysk-Anderse~ (09-02-2001)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 09-02-01 13:59

Thomas von Hassel <tvh@w4b.dk> wrote:

> Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:
>
> > Nemlig!
> >
> > Carsten Matzon wrote:
> > > så bliver jeg sku bange.Min søn skal fanme ikke
> > > degraderes til en tekno nørd der ikke kan skrive og stave andet end han
> > > sidder med sin bærbar.Email og Internet er en vidunderlig ting men man
> > > behøver da ikke opflaske børn med det.Det er sku sygeligt
> > >
>
> jeps, læste også at nogen vil ha at børn fra 6 klasse skal lære at hard
> kode ting ?!? ..geez, hvis de har interresse for det skal de nok selv gå
> igang !!
>
> /thomas

Målet med EDB i folkeskolerne har altid været lidt fejlagtigt betragtet.
Dog har men vel efterhånden fundet ud af at det handler om at kunne
betjene og pruge PCen på et generelt plan. Da jeg gik i skole skulle vi
lære at programere comal 80, senere var det meget vigtig at kunne
betjene dos da det jo var fremtiden osv.
Nu var jeg jo allerede en nørd den gang, så jeg tog også EDB på
aftenskole. Det første år lærte vi at læse hulkort manuelt da skolen
ikke havde råd til computere. Sidenhen fik vi zx80, zx81 osv.
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Hans H.V. Hansen (09-02-2001)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 09-02-01 15:09

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
.......
> Nu var jeg jo allerede en nørd den gang, så jeg tog også EDB på
> aftenskole. Det første år lærte vi at læse hulkort manuelt da skolen
> ikke havde råd til computere. Sidenhen fik vi zx80, zx81 osv.

Tja, først i 80erne (1980erne altså - så gammel er jeg heller ikke!)
blev jeg en smule nysgerrig vedr. IT (sådan hed det nu ikke dengang -
det var vist noget med 'edb' eller 'datalære'?), så jeg tilmeldte mig et
'merkonomkursus i edb' (hed et vist) på Viborg Handelsskole.

I løbet af det år, (aften-)kurset varede, kom vi ikke én eneste gang
blot i nærheden af noget, der kunne minde om en computer!
Det meste af tiden gik SVJH med at udfylde nogle - med store kvadrater -
fortrykte A-4 sider med 'procesdiagrammer', som skulle beskrive,
hvorledes data i en fiktiv proces bevægede sig omkring mellem
forskellige 'datamedier'!!

Nå - ret skal vær ret: En sjælden gang - når det gik rigtig højt til -
fik vi vist osse lov at udvikle et enkelt 'blokdiagram' eller to?


--
med venlig hilsen
Hans

Reynard Fox (10-02-2001)
Kommentar
Fra : Reynard Fox


Dato : 10-02-01 00:52

In article <1eokh9a.1acpasm1vt7ay2N%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
> ......
> I løbet af det år, (aften-)kurset varede, kom vi ikke én eneste gang
> blot i nærheden af noget, der kunne minde om en computer!

Det kursus lyder som en traumatisk oplevelse :I
Jeg startede til "data-lære" under en fritidsordning i Albertslund i det
herrens år 1986. Vi var ca. 20 unger, og da der kun var omkring 8 eller
10 computere, så var vi nød til at deles om hver computer. -Mindst to
unger per computer...
Det var en kombination af Vic20, C64 og vist en enkelt C128.
Undervisningen drejede sig om Commodore Basic. Og når undervisningen var
slut, kunne vi få lov at starte vores egne spil eller programmer op.
-Sådan bør man give nye brugere indsigt i en computers muligheder ;)
Nåh ja, bi-effekten ser ud til at være, at man bliver en rigtig geek.

Forresten; Min lærer havde bygget sit eget joystick, eller rettere,
joypad (det var en stor plastic æske med et bjerg af microswitches
stikkende ud i siderne).

Mvh
Reynard …:·

--
....more controversial than Oolon Coluphid's trilogy
of philosophical blockbusters: Where God Went Wrong,
Some More Of God's Greatest Mistakes,
and Who Is This God Person Anyway?

DJ Supreme / Peter P~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 10-02-01 14:56

Thomas von Hassel <tvh@w4b.dk> wrote:

> jeps, læste også at nogen vil ha at børn fra 6 klasse skal lære at hard
> kode ting ?!? ..geez, hvis de har interresse for det skal de nok selv gå
> igang !!
>
> /thomas

Enig, og hvis de ikek har, har de glemt det de lærer før du nogensinde
får brug for det, OM de nogensinde gør det!

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Erik Mortensen (07-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Mortensen


Dato : 07-02-01 20:16

Palle B. Nielsen <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Hvis der er nogen der kender den egentlige historik omkring opfindelsen af
> en grafisk brugerflade på en computer, et grafisk brugerflade orienteret
> operativsystem, en mus til at navigere sig rundt på en computer, så ved i
> hvorfor jeg korser mig. Og nej, jeg er klar over at det ikke var Apple der
> nødvendigvis opfandt disse ting, men det var så sandelig dem startede med
> disse produkter på markedet og gjorde dem kommercielle og populære - så
> absolut ikke Microsoft.

Fakta er blot, at 90% af markedet var befolket af PC'ere, der alle kørte
DOS. At folk skulle skifte dem ud med Macs var ren utopi, derfor har han
vel også delvis ret. Og husk på, at det han her taler om fandt sted i
midten af 80'erne, hvor Mac'en kun var 1-2 år gammel og trod fed
reklamekampagne var et yderst perifert produkt, særligt for private.

Erik

DJ Supreme / Peter P~ (08-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 08-02-01 16:24

Erik Mortensen <bsn@microsoft.com> wrote:

> Fakta er blot, at 90% af markedet var befolket af PC'ere, der alle kørte
> DOS. At folk skulle skifte dem ud med Macs var ren utopi, derfor har han
> vel også delvis ret. Og husk på, at det han her taler om fandt sted i
> midten af 80'erne, hvor Mac'en kun var 1-2 år gammel og trod fed
> reklamekampagne var et yderst perifert produkt, særligt for private.
>
> Erik

Det går stadig ikek i spænd med BG's påstande om at "være ene på
markedet med GUI" (dvs. reelt at have opfundet grafisk ebrugerflade) og
"at have opfundet musen".

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Thomas Bjørn Anderse~ (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 08-02-01 16:40

root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) writes:

> Det går stadig ikek i spænd med BG's påstande om at "være ene på
> markedet med GUI" (dvs. reelt at have opfundet grafisk ebrugerflade) og
> "at have opfundet musen".

Efter sigende fik Bill Gates demonstreret en Mac, og spurgte
interesseret til, hvad det var for noget hardware der blev brugt til
at frembringe musepilen på skærmen. Han havde ikke indset, at det var
muligt med et stykke software...


--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-02-01 17:38

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Efter sigende fik Bill Gates demonstreret en Mac, og spurgte
> interesseret til, hvad det var for noget hardware der blev brugt til
> at frembringe musepilen på skærmen. Han havde ikke indset, at det var
> muligt med et stykke software...

Bill Gates var rent faktisk primus-motor i et tidligt forsøg på at
overtale Apple lade andre licencerer og producere macintosh computere
eller flytte MacOS til x86 eller anden hardware (mindre væsenligt for
ham) - Han var villig til at droppe både DOS og de to systemer MS selv
var igang med, nemlig OS/2 og Windows.

Dengang var det Apple som var arrogant og sagde nej tak. Havde han fået
overtalt Apple til dette, havde Mac OS i dag haft en markedsandel på
90%. If you can't join them, (b)eat them! Og det var han i og vel meget
god til.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Gunnar Holse (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Gunnar Holse


Dato : 08-02-01 21:33


> Dengang var det Apple som var arrogant og sagde nej tak. Havde han fået
> overtalt Apple til dette, havde Mac OS i dag haft en markedsandel på
> 90%.

... og for dem der vil vide hvordan det ville se ud, så er der i øjeblikket
en fyr der flooder dk.binaer med foreløbig de første 5 afsnit af Futurama.
OE-brugere der _ikke_ bryder sig synderligt om denne serie hader ham, men
undertegnede labber det i sig.

Nå, men det er afsnit 5 jeg mener. Der medvirker en dommer i form af en
128K. Som bomber..

/GH



DJ Supreme / Peter P~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 10-02-01 14:56

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:
>
> > Efter sigende fik Bill Gates demonstreret en Mac, og spurgte
> > interesseret til, hvad det var for noget hardware der blev brugt til
> > at frembringe musepilen på skærmen. Han havde ikke indset, at det var
> > muligt med et stykke software...
>
> Bill Gates var rent faktisk primus-motor i et tidligt forsøg på at
> overtale Apple lade andre licencerer og producere macintosh computere
> eller flytte MacOS til x86 eller anden hardware (mindre væsenligt for
> ham) - Han var villig til at droppe både DOS og de to systemer MS selv
> var igang med, nemlig OS/2 og Windows.
>

Om det nogensinde var gået så rosenrødt med Bill G. bag roret tror jeg
ikek du skal regne med. Alle samarbejdspartnere Microsoft nogensinde har
haft er med tiden blevet røvrende af BG inc. Det kan IBM fortælle
indgående om... med OS/2.

> Dengang var det Apple som var arrogant og sagde nej tak.

Det var Sculley...

Havde han fået
> overtalt Apple til dette, havde Mac OS i dag haft en markedsandel på
> 90%. If you can't join them, (b)eat them! Og det var han i og vel meget
> god til.

Desværre.

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Erik Richard Sørense~ (09-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-02-01 00:26

Hej Peter

Nej, det forstår jeg heller ikke. Mig bekendt var det Atari, der var de
første med en grafisk brugrflade på deres første maksiner, og de få, jeg har
set af dem i begyndelsen af 80'erne havde også en mus. Den smarteste var én,
hvor musen sad i øverste højre hjørne af keyboardet, - en idé, som er blevet
taget op senere igen af bl.a. LogiTech og IBM.

mvh. Erik Richard

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> > Fakta er blot, at 90% af markedet var befolket af PC'ere, der alle kørte
> > DOS. At folk skulle skifte dem ud med Macs var ren utopi, derfor har han
> > vel også delvis ret. Og husk på, at det han her taler om fandt sted i
> > midten af 80'erne, hvor Mac'en kun var 1-2 år gammel og trod fed
> > reklamekampagne var et yderst perifert produkt, særligt for private.
>
> Det går stadig ikek i spænd med BG's påstande om at "være ene på
> markedet med GUI" (dvs. reelt at have opfundet grafisk ebrugerflade) og
> "at have opfundet musen".

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thomas Bjørn Anderse~ (09-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 09-02-01 00:39

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Nej, det forstår jeg heller ikke. Mig bekendt var det Atari, der var de
> første med en grafisk brugrflade på deres første maksiner, og de få, jeg har
> set af dem i begyndelsen af 80'erne havde også en mus. Den smarteste var én,
> hvor musen sad i øverste højre hjørne af keyboardet, - en idé, som er blevet
> taget op senere igen af bl.a. LogiTech og IBM.

Hej Erik,

Jeg postede et link for et par dage siden der handlede om netop GUI
gennem tiderne.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

DJ Supreme / Peter P~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 10-02-01 14:56

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Peter
>
> Nej, det forstår jeg heller ikke. Mig bekendt var det Atari, der var de
> første med en grafisk brugrflade på deres første maksiner, og de få, jeg har
> set af dem i begyndelsen af 80'erne havde også en mus. Den smarteste var én,
> hvor musen sad i øverste højre hjørne af keyboardet, - en idé, som er blevet
> taget op senere igen af bl.a. LogiTech og IBM.
>
> mvh. Erik Richard

Faktisk var Xerox's Alto den første GUI-maskine, men det var reelt kun
legetøj i et laboratorium, så havde Steve J ikek komemt forbi kunne vi
have ventet lang tid på at det var kommet ud til folk.

Ellers var der GEOS til intet mindre en C64... GUI'en på AMiga blev
ellers taget fra Atari!

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Jørgen Bak (10-02-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Bak


Dato : 10-02-01 16:58

On Sat, 10 Feb 2001 14:56:08 +0100, root@NOSPAM.com
(=?ISO-8859-1?Q?DJ_Supreme_/_Peter_Perls=F8?=) wrote:

>Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
>> Hej Peter
>>
>> Nej, det forstår jeg heller ikke. Mig bekendt var det Atari, der var de
>> første med en grafisk brugrflade på deres første maksiner, og de få, jeg har
>> set af dem i begyndelsen af 80'erne havde også en mus. Den smarteste var én,
>> hvor musen sad i øverste højre hjørne af keyboardet, - en idé, som er blevet
>> taget op senere igen af bl.a. LogiTech og IBM.
>>
>> mvh. Erik Richard
>
>Faktisk var Xerox's Alto den første GUI-maskine, men det var reelt kun
>legetøj i et laboratorium, så havde Steve J ikek komemt forbi kunne vi
>have ventet lang tid på at det var kommet ud til folk.
>
>Ellers var der GEOS til intet mindre en C64... GUI'en på AMiga blev
>ellers taget fra Atari!
>
>--
>- Peter

Ja, og sådan er computer historien blandet rigtig godt sammen.
Amigaen blev jo reelt udviklet af Atari folk, Jay Minter og de andre
gutter var jo faktisk ansat på Atari R&D Lab. inden de skred og blev
opkøbt af Commodore.

Til gengæld er Atari ST maskinen lavet af samme mand som også lavede
Commodore 64 og et par stykker til, Shiras et eller andet hed han
vist. Den blev iøvrigt skruet sammen på lidt under 6 måneder.



Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

Erik Richard Sørense~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-02-01 18:05

Hej Jørgen

Ja, og samtidig var det den første maskine, der kunne bruge noget ala Apple
Language Kits til sprogstudier. - Og så var/er den på det nærmeste fuldstændig
lydløs, hvad man just ikke kan sige om de nye computere med undtagelse af Cube'n.

Jeg kender flere, der brugte Atari'en i deres sprogstudier her på Århus
Universitet, og de var yderst tilfredse med den. Flere af dem er senere gået over
til Apple, - for, som de sagde, - 'Den ligner jo en Atari' -)))

mvh. Erik Richard

"Jørgen Bak" wrote:

> I.....I
> Til gengæld er Atari ST maskinen lavet af samme mand som også lavede
> Commodore 64 og et par stykker til, Shiras et eller andet hed han
> vist. Den blev iøvrigt skruet sammen på lidt under 6 måneder.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



René Frej Nielsen (11-02-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 11-02-01 04:07

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Ja, og samtidig var det den første maskine, der kunne bruge noget ala
> Apple Language Kits til sprogstudier. - Og så var/er den på det nærmeste
> fuldstændig lydløs, hvad man just ikke kan sige om de nye computere med
> undtagelse af Cube'n.
>
> Jeg kender flere, der brugte Atari'en i deres sprogstudier her på Århus
> Universitet, og de var yderst tilfredse med den. Flere af dem er senere
> gået over til Apple, - for, som de sagde, - 'Den ligner jo en Atari' -)))

Jeg havde Atari ST fra 1989 til 1993, hvorefter jeg skiftede den ud med
en Atari Falcon (en hurtigere ST), som jeg beholdte i 1 1/2 år. Så
hoppede jeg på Mac-vognen.

Atari'ens TOS (The Operating System / Tramiel Operating System)
operativsystem med GEM brugerfladen var meget primitiv efter dagens
standard, men dengang var det faktisk fantastisk effektivt. Desværre var
der ingen form for multitasking og der tabte den noget til Amiga'en.

-- René

DJ Supreme / Peter P~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 10-02-01 20:18

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:


>
> Ja, og sådan er computer historien blandet rigtig godt sammen.
> Amigaen blev jo reelt udviklet af Atari folk, Jay Minter og de andre
> gutter var jo faktisk ansat på Atari R&D Lab. inden de skred og blev
> opkøbt af Commodore.

Exactly....

>
> Til gengæld er Atari ST maskinen lavet af samme mand som også lavede
> Commodore 64 og et par stykker til, Shiras et eller andet hed han
> vist. Den blev iøvrigt skruet sammen på lidt under 6 måneder.

OK, så meget husker jeg ikke! :)

>
> http://home3.inet.tele.dk/prunus/


--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

René Frej Nielsen (11-02-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 11-02-01 04:07

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:

> Til gengæld er Atari ST maskinen lavet af samme mand som også lavede
> Commodore 64 og et par stykker til, Shiras et eller andet hed han
> vist. Den blev iøvrigt skruet sammen på lidt under 6 måneder.

Det var nu Tramiel-familien, som skiftede Commodore ud med Atari som
arbejdsplads. Commodore-bestyrelsen var ikke ubetinget glad for, at der
skulle sidde Tramiels på alle poster i hele firmaet, så de fik skubbet
dem ud af firmaet (såvidt jeg husker).

--
René

Jørgen Bak (11-02-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Bak


Dato : 11-02-01 10:38

On Sun, 11 Feb 2001 04:06:32 +0100, rfn@altavista.net
(=?ISO-8859-1?Q?Ren=E9_Frej_Nielsen?=) wrote:

>Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:
>
>> Til gengæld er Atari ST maskinen lavet af samme mand som også lavede
>> Commodore 64 og et par stykker til, Shiras et eller andet hed han
>> vist. Den blev iøvrigt skruet sammen på lidt under 6 måneder.
>
>Det var nu Tramiel-familien, som skiftede Commodore ud med Atari som
>arbejdsplads. Commodore-bestyrelsen var ikke ubetinget glad for, at der
>skulle sidde Tramiels på alle poster i hele firmaet, så de fik skubbet
>dem ud af firmaet (såvidt jeg husker).
>
>--
>René

Ja, det er korrekt, men Tramiel tog jo mange af de gode Commodore folk
med sig til Atari, bl.a. altså ham Shiras, som hardware guru.


Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

René Frej Nielsen (11-02-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 11-02-01 15:19

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:

> >Det var nu Tramiel-familien, som skiftede Commodore ud med Atari som
> >arbejdsplads. Commodore-bestyrelsen var ikke ubetinget glad for, at der
> >skulle sidde Tramiels på alle poster i hele firmaet, så de fik skubbet
> >dem ud af firmaet (såvidt jeg husker).
> >
> >--
> >René
>
> Ja, det er korrekt, men Tramiel tog jo mange af de gode Commodore folk
> med sig til Atari, bl.a. altså ham Shiras, som hardware guru.
>
>
> Mvh
>
> Jørgen Bak

Hmmm... Jørgen Bak, du var dog også en af de aktive i ST/OP, ik'?

--
René

Jørgen Bak (11-02-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Bak


Dato : 11-02-01 22:42

On Sun, 11 Feb 2001 15:18:51 +0100, rfn@altavista.net
(=?ISO-8859-1?Q?Ren=E9_Frej_Nielsen?=) wrote:



>> Mvh
>>
>> Jørgen Bak
>
>Hmmm... Jørgen Bak, du var dog også en af de aktive i ST/OP, ik'?
>
>--
>René


Jo da, men ikke helt så aktiv som du selv var.


Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

René Frej Nielsen (12-02-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 12-02-01 17:45

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:

>
> Jo da, men ikke helt så aktiv som du selv var.

Er der nogen, som kan huske mig?!? Det må jeg nok sige...

--
René

Erik Mortensen (10-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Mortensen


Dato : 10-02-01 14:26

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Det går stadig ikek i spænd med BG's påstande om at "være ene på
> markedet med GUI" (dvs. reelt at have opfundet grafisk ebrugerflade) og
> "at have opfundet musen".

Det er naturligvis et definitionsspørgsmål. Betragter man PC-markedet
som sådan, var de vel alene inden OS/2 og Windows blev til to
forskellige projekter. Det er - uanset hvor vild man måtte være med Mac
- vanskeligt at bebrejde nogen, at de ikke regner med Mac OS in the big
picture.

Erik

DJ Supreme / Peter P~ (10-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 10-02-01 15:04

Erik Mortensen <bsn@microsoft.com> wrote:

> DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:
>
> > Det går stadig ikek i spænd med BG's påstande om at "være ene på
> > markedet med GUI" (dvs. reelt at have opfundet grafisk ebrugerflade) og
> > "at have opfundet musen".
>
> Det er naturligvis et definitionsspørgsmål. Betragter man PC-markedet
> som sådan, var de vel alene inden OS/2 og Windows blev til to
> forskellige projekter. Det er - uanset hvor vild man måtte være med Mac
> - vanskeligt at bebrejde nogen, at de ikke regner med Mac OS in the big
> picture.

Jeg anser i høj grad Mac'en for en PC (Personlig Computer). Derfor er
det latterligt at BG fyrer af at hans firma har opfundet dit og dat - de
har sku kun kopieret andre firmaers gode ideer, når der var moneter i
sigte!

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Erik Mortensen (11-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Mortensen


Dato : 11-02-01 15:16

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jeg anser i høj grad Mac'en for en PC (Personlig Computer). Derfor er
> det latterligt at BG fyrer af at hans firma har opfundet dit og dat - de
> har sku kun kopieret andre firmaers gode ideer, når der var moneter i
> sigte!

Mig bekendt siger han ikke at de har opfundet GUI, men at de var de
første til at lave det. Der er en væsentlig forskel.

Erik

DJ Supreme / Peter P~ (11-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 11-02-01 20:52

Erik Mortensen <bsn@microsoft.com> wrote:

> DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:
>
> > Jeg anser i høj grad Mac'en for en PC (Personlig Computer). Derfor er
> > det latterligt at BG fyrer af at hans firma har opfundet dit og dat - de
> > har sku kun kopieret andre firmaers gode ideer, når der var moneter i
> > sigte!
>
> Mig bekendt siger han ikke at de har opfundet GUI, men at de var de
> første til at lave det. Der er en væsentlig forskel.
>
> Erik

"...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe
Office-pakken,
der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også
nødt
til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."

....

Hvis Windows her = GUI, tja, så...


--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Erik Mortensen (12-02-2001)
Kommentar
Fra : Erik Mortensen


Dato : 12-02-01 20:37

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> "...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe
> Office-pakken,
> der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
> Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også
> nødt
> til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."
>
> ...
>
> Hvis Windows her = GUI, tja, så...

Men det er jo ikke det, der står. Sagen var jo, at der var flere mio.
PC'ere i verden, der ikke havde adgang til GUI, og brugerne kunne jo
ikke pludselig vælge Mac OS. Det har han da helt ret i.
I mine øjne giver hans argumnet altså god mening.

Erik

Jørgen Bak (11-02-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Bak


Dato : 11-02-01 22:48

On Sun, 11 Feb 2001 15:15:47 +0100, bsn@microsoft.com (Erik Mortensen)
wrote:

>DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:
>
>> Jeg anser i høj grad Mac'en for en PC (Personlig Computer). Derfor er
>> det latterligt at BG fyrer af at hans firma har opfundet dit og dat - de
>> har sku kun kopieret andre firmaers gode ideer, når der var moneter i
>> sigte!
>
>Mig bekendt siger han ikke at de har opfundet GUI, men at de var de
>første til at lave det. Der er en væsentlig forskel.
>
>Erik

De var vel heller ikke de første til at lave en GUI på PC.
Hvis jeg ellers husker rigtigt, var det GEM brugerfladen på AMSTRAD
512 der solgte en masse af denne maskine, inden Windows 3,01 kom på
gaden.

Det var dengang at BG udtalte, at GUI ikke var for rigtige
computerbrugere.

Men han har jo sagt så meget sludder gennem tiden.


Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

DJ Supreme / Peter P~ (12-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 12-02-01 09:41

Jørgen Bak <prunus@post3.tele.dk> wrote:

> Det var dengang at BG udtalte, at GUI ikke var for rigtige
> computerbrugere.
>

Tja for at komme tilbage til mit indlæg - den mand opfattes i
computerverdenen som et orakel? *Suk*

> Men han har jo sagt så meget sludder gennem tiden.

Hehe. Unlgteligt. :)

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

DJ Supreme / Peter P~ (08-02-2001)
Kommentar
Fra : DJ Supreme / Peter P~


Dato : 08-02-01 16:24

Palle B. Nielsen <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Bill Gates til Computerworld - VRØVL!!!
>
> Nogen gange må man tage sig selv til håret og skrige ud i universet. Bill
> Gates har gjort det igen, med mindre Computerworlds skribent Finn Morsing i
> torsdagens udgave (06.02.2001) totalt har misforstået Bill Gates ord.
>
> Således udtaler Bill Gates til Computerworld:
>
> "...Tag den grafiske brugerflade. Vi var nødt til at skabe Office-pakken,
> der var ingen andre på markedet, der turde. Vi var nødt til at skabe
> Windows, det var vi også alene om på markedet, og vi var såmænd også nødt
> til at skabe en mus, så brugerne kunne udnytte programmerne bedre..."

Ren 1984 - medmindre der er en meget gruelig fejl i det her, så er bill
Gates en ren historieforvansker.

Og det bringer virkelig mit pis i kog. Rigtig meget.

> Hvis der er nogen der kender den egentlige historik omkring opfindelsen af
> en grafisk brugerflade på en computer, et grafisk brugerflade orienteret
> operativsystem, en mus til at navigere sig rundt på en computer, så ved i
> hvorfor jeg korser mig. Og nej, jeg er klar over at det ikke var Apple der
> nødvendigvis opfandt disse ting, men det var så sandelig dem startede med
> disse produkter på markedet og gjorde dem kommercielle og populære - så
> absolut ikke Microsoft.

VisiCalc var en af de ting, som Apple tillod folk at bruge med deres
computere. SÅ var der MacWrite (og lign), som kunne fås dengang en
grafisk brugerflade på PC'en var en dårlig joke ved navn Windows 2.0.


--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Martin Edlich (08-02-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 08-02-01 22:04

In article <1eoiqnv.1vgmkcs1sf9qt2N@90.ppp1-4.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Ren 1984 - medmindre der er en meget gruelig fejl i det her, så er bill
> Gates en ren historieforvansker.

Det er vel bare et spørgsmål om at læse: Han siger at MS var de eneste
der lavede Windows - og det er jo rigtigt nok.
Det eneste der står MS var ene om, er en office-pakke.

--
MVH
Martin Edlich

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

IT-Sektionen (08-02-2001)
Kommentar
Fra : IT-Sektionen


Dato : 08-02-01 18:20

Palle B. Nielsen skrev i meddelelsen ...
>Bill Gates til Computerworld - VRØVL!!!
>
Jep.

Douglas C. Engelbart opfandt bl.a. computer musen
http://web.mit.edu/invent/www/inventorsA-H/engelbart.html

Den første personlige computer var en Altair 8800
http://www.gw.total-web.net/~dperr/trivia.htm

The First Computer Bug
http://www.lewhill.com/firstcomputerbug.html

Mvh.

Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste