Stihl hækklipper
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-02 14:40

Hejsa

Som nogle måske husker fik jeg mig en fin motorsav i vinters.

Nu har jeg så lånt mig til en benzindrevet hækklipper, men den vil ikke
rigtig starte, så den røg på værksted. Og så kom jeg til at tænke på at
det måske var billigere at købe sin egen benzindrevne hækklipper end at
betale reperation på en lånt.....

Så jeg bladrer mit Stihl-katalog igennem, de har et par stykker at vælge
imellem, en hobby-model og en mere professionel model. Men de har sørme
også et hækklippe-aggregat til montering på en motorsav som min. Det
lyder jo interessant

Men er der nogen her som har prøvet sådan et? Er det mon værd at
investere i, eller er jeg bedre tjent med at købe hobbymodellen af
benzindrevne hækklippere?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 14-05-02 15:45

Mads Lie Jensen wrote:

> Men er der nogen her som har prøvet sådan et? Er det mon værd at
> investere i,

Bliver den ikke for tung at gå med Mads, det har jeg hørt nogle sige.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-02 16:50

On Tue, 14 May 2002 16:45:15 +0200, "Henning Lund"
<Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote:

>Bliver den ikke for tung at gå med Mads, det har jeg hørt nogle sige.

Tjoo... den vil veje 6,5 kg. Stihls prof-model i hækklippere vejer 5,5
kg, så det er da et ekstra kg at slæbe på.

Alternativet er at jeg køber hobby-modellen, men jeg har hørt sige at de
små/mindre modeller i benzindrevne hækklippere ikke kan klare ret meget,
især kniber det hvis de bruges i længere tid hver dag. Vi havde da i
hvert fald en på arbejde som gik i stykker tit og forhandleren sagde at
sådan en kun måtte køre en time om dagen. (Men det var måske mere for at
redde sit eget skind han sagde det?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-05-02 22:42

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> hvert fald en på arbejde som gik i stykker tit og forhandleren sagde at
> sådan en kun måtte køre en time om dagen. (Men det var måske mere for at

Jeg er den lykkelige pamjulefis at have en Jonsereds med 1,4 hk. Hvis der
ikke er 1 hk eller derover, tror jeg man bliver træt af den ret hurtigt. Men
jeg har set en Stihl der så fornuftig ud til prisen. Valgte dog den anden,
men det ryddede godt i pungen.

Dimsen til motorsaven er en dyr nødløsning, men vigtigst: man får aldrig
taget sig sammen til at få den skruet på.
Men man kan skam godt klippe hæk med en motorsav......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-02 07:25

On Tue, 14 May 2002 23:42:19 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>jeg har set en Stihl der så fornuftig ud til prisen. Valgte dog den anden,

Stihls HS45 har en hk og de vil have ca. 2900 for den. Deres
'pro'-model, HS 80 har 1.4 hk, men den koster 4500 :-/

>Dimsen til motorsaven er en dyr nødløsning, men vigtigst: man får aldrig
>taget sig sammen til at få den skruet på.

Arh, hvis hækken skal klippes, så tror jeg nu nok jeg kunne komme i gang
med skruetrækkeren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-02 12:14

Mads Lie Jensen wrote:

> Tjoo... den vil veje 6,5 kg. Stihls prof-model i hækklippere vejer 5,5
> kg, så det er da et ekstra kg at slæbe på.

Så kommer du nok til at få overarme som Georg Olsen.

> Alternativet er at jeg køber hobby-modellen, men jeg har hørt sige at
> de små/mindre modeller i benzindrevne hækklippere ikke kan klare ret
> meget, især kniber det hvis de bruges i længere tid hver dag.

Hmmm jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige til det, i tidens løb har jeg
solgt en del af de små hobbyfætre, og jeg har ikke fået en opslidt ind
nogensinde, jeg har fulgt dem gennem flere år da jeg plejer at slibe dem for
folk, men det kommer jo også an på hvor meget hæk du skal klippe pr. år.

> Vi
> havde da i hvert fald en på arbejde som gik i stykker tit og
> forhandleren sagde at sådan en kun måtte køre en time om dagen

Æh den kendte jeg ikke før nu.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-02 13:52

On Wed, 15 May 2002 13:13:49 +0200, "Henning Lund"

>Så kommer du nok til at få overarme som Georg Olsen.

Det gjorde heller ikke noget

> [...]
>folk, men det kommer jo også an på hvor meget hæk du skal klippe pr. år.

Dvs. jeg kan godt gå ud fra at en af de små modeller er god nok?

>Æh den kendte jeg ikke før nu.

Jeg tror egentlig heller ikke på den - forhandleren vidste at den skulle
bruges erhvervsmæssigt da han solgte den.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-02 16:27

Mads Lie Jensen wrote:

> Dvs. jeg kan godt gå ud fra at en af de små modeller er god nok?

Ja det mener jeg helt sikkert, motorerne arbejder ved så få omdrejninger at
det tager lang tid før de slides op.
Knivsættet slides som på andre større modeller, så det er også det samme,
forskellen er egentlig bare at på de dyre modeller er der en betydelig
større motor og mange gange et større knivsæt.

Hvis det tager dig flere dage at klippe hæk, altså uden div sofapauser, skal
du nok tage den proff model selv om det rykker i muldvarpen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-02 17:10

On Wed, 15 May 2002 17:27:08 +0200, "Henning Lund"

> [...]
>forskellen er egentlig bare at på de dyre modeller er der en betydelig
>større motor og mange gange et større knivsæt.

Det var da egentlig rart at høre - tak for det.

>Hvis det tager dig flere dage at klippe hæk, altså uden div sofapauser, skal
>du nok tage den proff model selv om det rykker i muldvarpen.

Vores egen hæk kan klares på en times tid inkl tiden det tager for at
rulle ledningen ud og op igen. Men det ville være mere praktisk med en
benzinmodel - og det sker jo man skal klippe lidt for andre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-02 18:07

Mads Lie Jensen skrev:

> Vores egen hæk kan klares på en times tid inkl tiden det tager for at
> rulle ledningen ud og op igen. Men det ville være mere praktisk med en
> benzinmodel - og det sker jo man skal klippe lidt for andre.

Så kan den lille holde i mange år.