Erfaring med lud- og oliebehandling af bøg~
Fra : Pgr

Dato : 14-05-02 13:00

Hej!

I morgen skal vi overtage vores nyindkøbte hus. Der skal laves et par
småting, inden vi flytter ind. I vores stue, er der et parketgulv af
bøgetræ. Det skal slibes ned og oliebehandles. Mit spørgsmål er derfor: Er
der mon nogen, der har erfaring med at ludbehandle bøgeparketgulve? Grunden
til, at vi vil give det lud inden oliebehandlingen er, at bøg jo har tendens
til at blive gulligt med tiden + olieringen vil gøre det mørkere.
Alternativt overvejer vi, om man kan blande noget i olien, som gør den
hvidpigmenteret? Olien består ganske simpelt af vaseline og lugtfri
petroleum, og udover, at det er meget billigt, giver det et flot resultat!
Skriv nu ikke, at vi bare skal bruge TripTrap hvidpigmenteret olie - nej
tak, det har vi prøvet. Vi oliebehandlede vores fyrretræsgulv i vores gamle
lejlighed. Det _stank_ i 3 uger efter. Dertil kom, at olien hærdede, så man
skulle være virkelig påpasselig med at efterpolere, da der ellers lå
plamager af indtørret olie, som ikke var til at få af igen. (Dette var blot
information til dem, som ellers måske ville foreslå TripTrap).

Alle råd modtages med tak!

Mvh.
Karina

Fra : John Vedsegaard

Dato : 18-05-02 17:23

Hej Pgr

Der findes en olie kaldet "hvidolie", denne er pigmenteret måske skulle du
se på produkter af denne slags.

Desværre har jeg ikke selv anvendt dette produkt, oftest er det gulvslibere
som udfører dette arbejde.

Et eksempel fandt jeg hurtigt med google se det her
http://www.gulvslibning.dk/hvolie1.htm.

John