Gul pladebil
Fra : Kenneth K

Dato : 06-02-01 22:33

Hvis man har en varevogn (guleplader) i sit firma, skal man så adskille
erhverv og privat kørsel.

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 07-02-01 13:16

Det skal man med enhver bil. Skattevæsenet forlanger som udgangspunkt, at
der føres kørebog ved enhver kørsel.

mvh
Jørgen

--
http://www.roemming.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 13:43

"Jørgen Rømming" wrote:

> Det skal man med enhver bil. Skattevæsenet forlanger som udgangspunkt, at
> der føres kørebog ved enhver kørsel.

Det har jeg aldrig hørt om før med hensyn til firmabil, der beskattes
med procentandel ?
Men med blandet erhverv- privat prøver de da normalt, men det behøver jo
ikke betyde, at det lykkes for dem

Kan iøvrigt oplyse, at beskatning som firmabil i VS ordning, hvis man
betaler topskat, sparer op i VS og bilen koster over 150 K,
er blevet rimeligt fornuftigt, efter skat, på det seneste.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-02-01 21:00

> [...]
> betaler topskat, sparer op i VS og bilen koster over 150 K,
> er blevet rimeligt fornuftigt, efter skat, på det seneste.

Man er nu nødt til at lave beregningen hver gang, for det er ret afgørende
hvilken fordeling der er på privat/erhvervskørsel, samt hvor dyr bilen er i
forbrug og reparationer. Har man meget erhvervskørsel, er der nemlig fortsat
den mulighed, at man får kørepenge jf. statens takster skattefrit, og er
bilen billig i brug, kan det muligvis betale sig, at have den privat.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 21:33

"Jørgen Madsen" wrote:

klip om fordeling ved VS- privat bil

>, kan det muligvis betale sig, at have den privat.

Tjek det, og du vil blive chokeret

naturligvis med de forbehold, jeg nævnte.

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 07-02-01 14:25

Hvis bilen bliver beskattet som fri bil, så slipper man for en kørebog. Hvis
ikke så kan man diskutere meget med det lokale skattevæsen om sin private
andel i en bil med blandet erhverv/privat.

Jørgen Rømming

Fra : IMB

Dato : 08-02-01 23:47

Hej Kenneth

Hvis du har løftet moms er det ren erhverv. Er det blevet lovligt at kører privat på gule plader?

Hilsen
Inge

Kenneth K <klysner@email.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:95pqj0$239c$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-02-01 00:39

Ja, men du må ikke "løfte moms" af anskaffelsen, men kører den bare 1%
erhvervsmæssigt, kan du få fuld momsfradrag af driften.
Der er ikke logik i reglerne, men da momsen blev indført, bestemte Told &
Skat, at hvid-plader ikke kunne få moms tilbage - heller ikke af driften,
selvom de var 100% firmabiler, men derimod 100% tilbage på gul-pladebiler,
hvis de bare kørte nævnte 1% erhvervsmæssigt.

Begrundelsen var, at så går det lige op.

Desværre medfører det, at nogle firmaer får alt tilbage og andre intet, i
stedet for at godkende momsfradrag for det, man får godkendt som
erhvervsmæssig kørsel skattemæssigt. Det ville der være logik i, men i dag
bruger vi ret mange kræfter på, at overbevise skattevæsenet om, at en bil
der har kørt f.eks. 20.000 km heraf skal have fradrag for 200 km (let
overdrevet). Skatten er fuldstændig ligegyldig, men momsen...!

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Heegaard & Partner

Dato : 11-02-01 11:31

Vi har en gulpladebil, der er leaset. Den trækker vi moms udaf, samt,
fratrækker naturligvis også driftomkostninger, brændstof osv.

For at kunne gøre dette, er vi nødt til også at have en bil på hvide plader
til privatkørsel.

På den måde slipper vi for at føre km regnskab.

Hvis du kører mange kilometer, skal du dog overveje om du ikke skal føre
kørselsbog, og trække kilometer fra i stedet.

--

Venlig Hilsen
Kenneth Pihl