sidehoved/sidefod
Fra : seve

Dato : 14-05-02 10:27

hejsa

Jeg er i gang med at lave et projekt, og skal derfor have indsat sidehoved
og sidefod i et dokument. Det er ikke noget problem, at indsætte dem.
Problemet er at jeg gerne vil have, at der på sidehoved og sidefod står
hvilket afsnit jeg er i og hvad det hedder, er det muligt?

Håber i kan hjælpe

MVh
Martin

Fra : JSC

Dato : 14-05-02 17:01

"seve" <tretoennu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet er at jeg gerne vil have, at der på sidehoved og sidefod står
> hvilket afsnit jeg er i og hvad det hedder, er det muligt?

Hej Martin

I Word 2000 skal du Vælge Indsæt | Sideskift og under Sektion vælge næste
side.
I sidehoved/-fod skal du fravælge "Samme som forrige". Så kan du have
forskellige sidehoveder/-fødder.

/Jan
www.jsc.dk

Fra : seve

Dato : 14-05-02 18:25

> I Word 2000 skal du Vælge Indsæt | Sideskift og under Sektion vælge næste
> side.

Skal sideskift vælges efter hver side?

> I sidehoved/-fod skal du fravælge "Samme som forrige". Så kan du have
> forskellige sidehoveder/-fødder.

Dvs det skal skrives manuelt, der er altså ikke en eller anden smart
funktion ligesom det med indholdsfortegnelsen?

Fra : pre

Dato : 14-05-02 19:26

Det kommer an på hvad du kalder afsnit. I Word er der mange afsnit på hver
side, de har alle et navn, nemlig navnet på den typografi, der styrer
afsnittet. Det kunne blive en kedelig remse.
Er der derimod tale om kapitler eller i det hele taget noget der styres af
en overskrift, så er sagen straks anderledes, meget enklere, med flere
muligheder. Men det behøver vel ikke at være både foroven og forneden?

pre
© 2002

Fra : seve

Dato : 14-05-02 21:57

> [...]
> en overskrift, så er sagen straks anderledes, meget enklere, med flere
> muligheder. Men det behøver vel ikke at være både foroven og forneden?

Måske fik jeg formuleret mig uklart. Det er kapitelnavnene jeg gerne vil
have i sidehovedet. Hvis du kan hjælpe mig med det vil jeg blive meget glad.

Fra : Leo Heuser

Dato : 14-05-02 21:50

Hej Martin

Hvis du bruger den samme typografi til overskriften af hvert afsnit
(og kun bruger typografien dér) kan du ved at indsætte feltet
STYLEREF opnå det, du ønsker.

Leo Heuser

Fra : seve

Dato : 14-05-02 21:59

> Hvis du bruger den samme typografi til overskriften af hvert afsnit
> (og kun bruger typografien dér) kan du ved at indsætte feltet
> STYLEREF opnå det, du ønsker.

Det jeg benytter til overskrifter er er overskrift 1, overskrift 2 osv. Dvs.
jeg bruger mere end type overskrift.

Fra : Leo Heuser

Dato : 14-05-02 22:52

I dit oprindelige spørgsmål skriver du, at du vil have "hvad afsnittet
hedder"
stående i sidehoved -fod, så afsnittet må altså have et navn. Du bruger vel
ikke både overskrift 1 og overskrift 2 til navnet for afsnittet?

Fra : seve

Dato : 14-05-02 23:52

> I dit oprindelige spørgsmål skriver du, at du vil have "hvad afsnittet
> hedder"

Ja det er navnet på afsnittet, altså overskriften jeg gerne vil have til at
stå i sidehoved -fod.

> stående i sidehoved -fod, så afsnittet må altså have et navn. Du bruger
vel
> ikke både overskrift 1 og overskrift 2 til navnet for afsnittet?

Jeg forstod dig sådan at alle overskrifter skulle have den samme font osv.
Det har mine ikke da der er forskellige niveauer af overskrifter.

Fra : pre

Dato : 15-05-02 11:10

Og så er vi tilbage i det klassiske problem. Det kræver en stribe
frem-og-tilbage meldinger før det egentlige problem er klarlagt så det ikke
misforstås.
Løsningen er enkel, som jeg skrev og det generer mig ikke at mit spørgsmål
ikker blev besvaret, men det burde ikke være nødvendigt at bruge så megen
tid/ulejlighed for et batatel-problem.

pre
© 2002

Fra : seve

Dato : 15-05-02 12:29

Hej Pre

> Og så er vi tilbage i det klassiske problem. Det kræver en stribe
> frem-og-tilbage meldinger før det egentlige problem er klarlagt så det
ikke
> misforstås.

Ja det er rigtigt. Jeg kan kun give dig ret, men det er næsten umuligt ikke
have forskellige opfattelser af diverse problemstillinger. Foreksempel når
jeg henfører til afsnit, mener jeg et område hvor det behandles diverse
faktorer som vedrører det område, og dette område har en overskrift. Denne
overskrift henfører til hvad der beskrives i de afsnit som er under
overskriften, og efter det er behandlet kommer der en ny overskrift
hvorunder der er nye afsnit.

> Løsningen er enkel, som jeg skrev og det generer mig ikke at mit spørgsmål
> ikker blev besvaret, men det burde ikke være nødvendigt at bruge så
megen
> tid/ulejlighed for et batatel-problem.

Her mener jeg at du tager fejl, da jeg har svaret på, at det jeg snakker om
sikkert er det du kalder kapitler. Derudover er det ikke et batel-problem
for mig, da jeg ikke kan finde ud af det.

Håber stadig væk at du kan hjælpe mig

Mvh
Maritn

Fra : pre

Dato : 15-05-02 19:27

Godt ord igen - jeg ved af erfaring hvor svært det kan være at beskrive sit
problem for andre, og jeg ved desværre hvor tit disse situationer opstår.
Jeg vil da gerne hjælpe (men troede egentlig at Leo Heuser havde givet dig
løsningen):

Hvis alle de navne der ønskes med i udskriften, er sat med samme
overskriftstypografi (som ikke bruges til andet), så kan Word "tvinges" til
at søge netop den typografi på hver eneste side. Lykkes søgningen opstår der
et resultat, nemlig den tekst der står med typografien. Lykkes søgningen
ikke, så går Word baglæns for at få et resultat.

Du vil hurtigt regne ud at hvis (ideelt) side 1 har typografien, så vil
resultatet være teksten fra side 1 - lige til der på en eller anden side
dukker et nyt resultat frem. Hokus Pokus.

For at få Navnene til at stå øverst på papiret:
Klik på Vis/Sidehoved og -fod
Klik på Indsæt/Felt. Klik på "alle" i venstre vindue og rul igennem
teksterne i det højre for at finde "StyleRef"
Klik på den, klik på indstillinger og vælg fanen med typografier. Klik på
din overskriftstypografi og afslut Felt. Nu skulle du kunne se afsnit-navnet
på alle sider.

Der kan gøres meget mere, du kan undgå teksten på side 1, du kan placere
teksten til venstre - til højre eller i midten. Du kan sætte forskellig
placering for lige/ulige sidenumre.

Frem for alt: Du kan tillade dig at "lege" med det. Ved at slette den
første tekst forsvinder resten automatisk og du kan begynde forfra. Luk
Sidehovedet.
Tjek din hjælpetekst som har masser af tekst om emnet, jeg sender dig i
øvrigt "Dynamiske dokumenter med Word´s felter", så du også kan blive klog
på den sag.
Dukker der et specielt spørgsmål frem, spørg her, der er mange der kan
hjælpe.

pre
© 2002

Fra : seve

Dato : 15-05-02 20:10

Hej Pre
> [...]
> Klik på den, klik på indstillinger og vælg fanen med typografier. Klik på
> din overskriftstypografi og afslut Felt. Nu skulle du kunne se

Tak for hjælpen med ovenstående. Det lykkedes, dog udfra det som Leo havde
skrevet med StyleRef, efter jeg havde ledt lidt efter det. Men tak for de du
tager dig tid til en så fyldestgørende forklaring. Desværre kan Styleref
ikke helt løse det som jeg gerne ville have, men det er bedre end ingen
ting. Jeg vil nemelig gerne have haft mulighed for at indsætte forskellige
overskrifts niveauer, men det kan umiddelbart ikke lade sig gøre.

Mvh
Martin

Fra : seve

Dato : 15-05-02 18:47

Hej Leo
> Hvis du bruger den samme typografi til overskriften af hvert afsnit
> (og kun bruger typografien dér) kan du ved at indsætte feltet
> STYLEREF opnå det, du ønsker.

Dette virker delvis, men da jeg har flere niveauer af overskrifter kan jeg
umiddelbart kun vælge et niveau, er det korrekt eller gør jeg noget forkert.

MVH
Martin

Fra : Leo Heuser

Dato : 15-05-02 21:11

Hej Martin

Du indsætter ét STYLEREF-felt for *hver* overskrift,
du vil have med.

Leo Heuser

Fra : seve

Dato : 16-05-02 11:26

Hej Leo
> Du indsætter ét STYLEREF-felt for *hver* overskrift,
> du vil have med.

Mange tak for hjælpen

MVH
Martin