Indkøb af grafikkort
Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 29-11-00 01:32

Hejsa,

jeg er ved at opgradere min computer så jeg kan bruge den til at spille på
uden at føle mig til grin.

Min konfiguration er pt:
K6-200Mhz, 128MB ram, 17" skærm, 4MB skod S3 grafikkort.

Næste uge skulle konfigurationen gerne være:
K6-2 500MHz, 256 MB ram, 17" skærm, ? grafikkort.

Jeg er lidt i tvivl om hvilket grafikkort jeg skal vælge. På baggrund af
tidligere debat her i gruppen ser det ud til at geeforce er for krævende til
min processor. (Mit motherboard kan ikke håndtere hurtigere processorer).

Jeg har lidt kig på et Asus AGP-V6600 Geeforce 256. Der er en GPU
(grafik-processor) på dette grafikkort. Gør dennne processor at jeg kan have
et stærkt grafikkort på trods af at min egen processor "kun" er 500MHz?

Eller er det totalt overkill med et sådant kort i forhold til hvad min
computer i øvrigt kan trække?

Hvor meget betyder de 128 versus 256 MB ram på motherboardet for grafikken?

Det skal måske lige nævnes at jeg har et MS-5169 motherboard, dvs.
ali5-chipset. Men det handler så vidt jeg kan læse mest om at hente den
rigtige AGP-driver ned ;)

Håber på at få nogle gode inputs

mvh

Jens

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 29-11-00 03:16

Overvejer også kraftigt voodoo3 eller voodoo4......

mvh

Jens

Fra : Raver-1

Dato : 29-11-00 08:47

Jeg har et par Celeron 400 og et GeForce 256 (SDR) og selv når jeg kører
400MHz på min celerons kører GeForcekortet fint. Jeg vil ikke mene at et
grafikkort kan være "for kraftigt" for en cpu, men med langsomme cpu'er
udnytter man bare ikke kortets muligheder helt.
Correct me if I'm wrong...

- Martin

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 29-11-00 11:52

On Wed, 29 Nov 2000 02:16:29 GMT, "Jens Myrup Pedersen"
<jens@math.auc.dk> wrote:

>Overvejer også kraftigt voodoo3 eller voodoo4......
>
>mvh
>
>Jens

Hvorfor ?

Voody 3 3000, 16MB: ca. 950,-

Voody 4 4500, 32MB: ca. 1400,-

Geforce 256, ASUS: ca. 1600,-

Geforce2 MX, ASUS: ca. 1300,-

Matrox G400 Dual: ca. 1500,-

Radeon 32MB SDR: ca. 1700,-

Ding-dong.... Nogen hjemme ? Der er ingen som helst prismæssig grund
til at vælge det kort fra 3DFX der har samme mængde RAM som de andre
(V4-4500), og i øvrigt heller ikke nogen ydelsesmæssig!
V3 kan slet ikke betale sig ydelsesmæssigt, herregud - mit gamle Rage
128 slår det endda

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.

Fra : Oskar

Dato : 29-11-00 18:37

Se lige her http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1346

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-11-00 19:06

Jeg har lige sat et Voodoo 4500 PCI i en gammel skod computer m P200MMX, 96
MB ram. Der er en generel klar forbedring i Visuel oplevelse samt frames/sek
i forhold til et Voodoo 1 kort. Dog kan kortet ikke kompensere for alt hvad
der kræver processor ydelse og Bus/HD/ram osv, men min betragtning har været
udsættelse af køb af ny computer i 4-6 mdr, samt det faktum at Voodoo kort
kører GLIDE i med flere frames. helt specifikt flyver jeg falcon 4 med +15
F/S (campaign undtaget, det kræver ubetinget processor og ram.)
Hvad spiller du ? Specificer dit behov og kig i din tegnebog.
Jeg satser på et brugt 800 Mhz system om max et halvt år som så kan fåes for
ingen penge.

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 29-11-00 19:14

Jeg kører især strategispil - som f.eks. Railroad Tycoon 2, Rollercoaster
Tycoon, SimCity o.l.

Er der nogen der har oplevet problemer med at AGP-porten ikke kan levere
strøm nok? (Jeg har et MS-5169 bundkort, med Ali5 chipset....).

mvh

Jens

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 19:10

Fra : HelloKitty

Dato : 30-11-00 19:10

Jeg ville nok vælge GeForce 2 MXeren da den har en del ekstra features end
førstegeneration. Så er du ovenikøbet NÆSTEN fremtidssikret (men det er
måske en joke i computerverdenen? =).
Til dit spørgsmål med 256 vs. 128. Læs den lange artikel i
http://www.hardwareoc.com/256mb_1.htm samt kritikken i forummet. Du vil få
en masse viden. Generelt er de ekstra 128 kun værd, hvis man bruger Windows
2000 eller kører med mange programmer på samme tid. I spil er det derimod
ikke mængden af RAM, der begrænser FPS eller andet. Nogen påpeger dog at i
spil som Unreal Tournament oplever man langt færre hakker i spillet, da det
hele bliver cachet i den store RAM-mængde.
Forresten, hvis du er meget mere til strategispil fremfor hardcore
skydespil... jaa... så ved jeg end ikke engang om det er værd at købe nyt
grafikkort. Det er måske en idé at få fat på et brugt Matrox G400, som har
en overlegen billedkvalitet i 2D og 3D i forhold til andre grafikkort. Læs
mere om det i www.hardwareonline.dk
Desværre er den elendig i 3D-ydelse - det er virkelig surt show!

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 30-11-00 19:19

>Jeg ville nok vælge GeForce 2 MXeren da den har en del ekstra features end
>førstegeneration

Jeg har faktisk lige bestilt det så nu skal jeg bare vente *snøft*

Jeg synes det virker som et ret godt all-round grafikkort, der har pæne
ydelser i både 2d og 3d.

Det kan jo osse være at skydespillene bliver sjovere med det kort i stedet
for mit S3 Virge med 4MB ram......

mvh

Jens

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 30-11-00 19:44

On Thu, 30 Nov 2000 18:19:03 GMT, "Jens Myrup Pedersen"
<jens@math.auc.dk> wrote:

> [...]
>ydelser i både 2d og 3d.
>
>Det kan jo osse være at skydespillene bliver sjovere med det kort i stedet

Alt er sjovere uden Virge.... Mit holdt en uge, så blev det skiftet
ud, det er mange år siden. God fornøjelse med det nye kort ;)

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 20:27

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 30-11-00 20:27

On Thu, 30 Nov 2000 19:03:19 GMT, "Jens Myrup Pedersen"
<jens@math.auc.dk> wrote:

>Men jeg forstår stadig ikke helt forskellen mellem hvad der er 2D og 3D....
>
>er f.eks. Railroad Tycoon II - er det 3D eller 2D. Landskabet ser jo
>3D-agtigt ud, men på den anden side er det langt derfra til diverse
>actionspil...... er der en klar grænse mellem 2D og 3D eller er det
>flydende?
>
>mvh
>
>Jens

Om det er 2D eller 3D afhænger af den teknik der er brugt til at få
genereret billedet, mere præcist kan jeg ikke definere det. Hvad
Railroad Tyccon II angår, ved jeg ikke helt om det er 2D eller 3D.

Fra : HelloKitty

Dato : 30-11-00 20:33

Ja, det er der. Men det er lidt svært at forklare. I et strategispil kan man
sige at det er simuleret 3D, men man kan ikke vende "brættet" op og nej,
side til side som det passer een. I UT, fx, kan du tage et modul fra spillet
(det være spilleren eller et våben) og se den fra alle vinkler... hmmm...
dårlig eksempel, hehe... ferget it...

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 30-11-00 20:37

On Thu, 30 Nov 2000 20:33:29 +0100, "HelloKitty"
<[nospam]hellokitty@e-box.dk> wrote:

> [...]
>(det være spilleren eller et våben) og se den fra alle vinkler... hmmm...

Den var faktisk ikke så dum, hør her: I 3D er alle objekter "fuldt
optegnede", det vil sige at det er defineret hvordan de ser ud far
alle tænkelige vinkler. I 2D er der kun en, eller ganske få,
definitioner af objektets udseende. Dette kan ses i de spil hvor man
kan "vende brættet": Objekterne bevarer udseendet 100%, dog evt.
spejlet....
Jeg håber ikke det blev for sort, men da jeg selv kan forstå det er
der da håb endnu