Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dokumentinfo på billedfiler
Fra : Ukendt

Dato : 14-05-02 09:44

Hej alle i NG

NÃ¥r jeg tager billeder med mit Canon Power Shot S40, vil der i disse
billedfiler være en del oplysninger tilknyttet.

Det er f. eks. oplysning om hvilken dato og tid billedet er taget,
bredde, højde, vandret opløsning, lodret opløsning, bitdybte,
lukkerhastighed, blænderåbning og meget andet.

Hvis jeg ændrer på billedet i et billedbehandlingsprogram, eller
blot vender billedet fra bredformat til højformat, vil de
fleste af oplysningerne forsvinde når billedet gemmes.

Findes der et billedbehandlingsprogram der ikke sletter disse
oplysninger ?

Med venlig hilsen
Allan Jensen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-05-02 10:16

> Findes der et billedbehandlingsprogram der ikke sletter disse
> oplysninger ?

Der er en aktuel tråd om dette emne på nyhedsgruppen "rec.photo.digital".
Tråden heddder "Image editors losing EXIF data".

Måske kan du finde lidt hjælp der?!?

OT: Hvordan laver man en hyperlink direkte til ovenstående. Er der en der
kan poste en sådan link?

Mvh.
Jesper Juul Pedersen
Hvidovre

Fra : Per F Andersen

Dato : 14-05-02 10:49

Ved at besvare den pågældende meddelelse får man følgende id:
, som skulle gøre dig i stand til at finde nyhedsmeddelelsen. (du skal
selvfølgelig ikke sende meddelelsen!).
Muligvis skal du abonnere på NG for at se svarene.

mvh
Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : JSC

Dato : 14-05-02 10:48

"Jesper Pedersen" <nospam@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
[cut]

> OT: Hvordan laver man en hyperlink direkte til ovenstående. Er der en der
> [...]

Jeg gør det på denne måde; Vælg egenskaber for indlægget. Det første af
headeren er:

From: Peter Jones <jonespm2@Shaw.canada.earth>
Newsgroups: rec.photo.digital
Subject: Image editors losing EXIF data
[cut]

her har du message id - sæt news: foran id'et, og du har linket.

Du får dog ikke svarene med..
--
Mvh/Regards
Jan Skov

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 14-05-02 17:34

> Findes der et billedbehandlingsprogram der ikke sletter disse
> oplysninger ?

Se på Styr på fotografierne på www.cse-it.dk, det læser al Exif ind i
en database hvor man også kan søge på det. Når et billede redigeres,
ja så gemmes den redigered version i en anden fil, som programmet
holder styr på, og man kan altid vende tilbage til originalen.
Så derfor ungå billedebehandling før Styr på fotografierne har
læst Exif informationen eller/og IPTC informationen ind.

Hvis behovet er der kommer der en version der kan gemme Exif og IPTC
samme med en jpg fil.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Troels Arvin

Dato : 15-05-02 11:25

On Tue, 14 May 2002 10:44:08 +0200, Gammelfar wrote:

> Det er f. eks. oplysning om hvilken dato og tid billedet er taget,
> bredde, højde, vandret opløsning, lodret opløsning, bitdybte,
> lukkerhastighed, blænderåbning og meget andet.
Jeps. Det gør mit Sony-kamera også; ret rart.

> Findes der et billedbehandlingsprogram der ikke sletter disse
> oplysninger ?
Det ved jeg ikke lige. Men til simple JPEG transformationer, såsom
roteringer benytter jeg "jpegtran" fra libjpeg softwarepakken. Den
bibeholder i hvertfald EXIF-informationer.

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-02 18:59

Ja ACDSee beholder information (metadata) når editor funktionen anvendes.
Dette inkluderer resize, rotation, etc.
Mvh,
Hans