Andelslejlighed (fortryde salget eller køb~
Fra : ivanovic1

Dato : 14-05-02 09:03

Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Brink

Dato : 14-05-02 09:29

> Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?

I min kontrakt som køber stod der jeg havde (vist) 14 dages fortrydelsesret
efter en lov §, så som køber kan du godt.

Mvh,

Lars

Fra : Jens Juul

Dato : 14-05-02 09:18

ivanovic1.news@kandu.dk writes:
>Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?

Hej
Vi var sidste år ude for at fortryde købet af en andelslejlighed. Vi havde
en advokat involveret i sagen fra start (altså i købet) og han sagde at
man som udgangspunkt ikke kan fortryde et køb. At vi fik ophævet handlen
skyldes alene at andelsforeningen (som vi købte af) havde indviglet i at
ophæve handlen og et truende sagsanlæg fra vores side (byggefusk). Men det
var en dyr omgang i sagsomkostninger, rentetab, syns og skønsfolk osv osv
............. alt i alt 40.000 for at slippe ud af det.

Men hvorfor spørgsmålet ? Hvorfor vil du ud ?

Mvh Jens

Fra : Søren Klintsø

Dato : 14-05-02 20:26

jep, du har vist 6 hverdage eller lign, og det koste 1% af beløbet...
(Derefter fanger bordet)

Dette skull du gerne være blevet gjort opmærksom på ved overdragelsen...

mvh Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-05-02 07:43

"Søren Klintsø" <klintsoe@vip.cybercity.remove.dk> wrote in message
> jep, du har vist 6 hverdage eller lign, og det koste 1% af beløbet...
> (Derefter fanger bordet)

> Dette skull du gerne være blevet gjort opmærksom på ved overdragelsen...

Er du sikker på det?
Det lyder for mig som om du refererer til den almindelige
fortrydelsesmulighed ved køb af fast ejendom, og mig bekendt, er
andelsboliger ikke omfattet af den.

/Per

Fra : Søren Klintsø

Dato : 15-05-02 12:01

jeg referer til UDDRAG AF LOV OM ANDELSBOLIGFORENINGER

lovbekendtgørelse nr. 917 af 10/11 1994 o.s.

mere præcist:
Ifølge bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret ved erhvervelse
af fast ejendom/andel i en andelsboligforening m.v. nr. 391 af 14/6 1995:

Oplysning om fortrydelsesret.
De kan træde tilbage fra (fortryde) en af-tale om køb af fast ejendom, hvis De opfyl-der de betingelser, der fremgår af dette bilag.
De nærmere regler om fortrydelsesretten findes i kapitel 2 i lov nr. 391 af 14. ju-ni 1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhver-velse af fast ejendom m.v. og i bekendtgø-relse nr. 950 af 8. december 1995 om oplys-ning om fortrydelsesret ved erhvervelse af fast ejendom m.v.

1. Generelle betingelser

1.1 Fortrydelsesfristen.
Hvis De vil fortryde Deres køb, skal De give sælgeren eller dennes repræ-sentant, f.eks. en ejendomsformid-ler, skriftlig underretning herom inden 6 hverdage. 6-dages fristen regnes fra den dag aftalen indgåes, uanset om aftalen er betinget af et eller flere forhold. Ved beregning af fristen medregnes ikke lørdage, søndage, helligdage og grundlovsdag.
Hvis aftalen indgåes ved, at De ac-cepterer et salgstilbud fra sælge-ren, regnes fristen dog fra den dag, hvor De er blevet bekendt med sælge-rens tilbud.
Underretning om, at De vil fortryde købet, skal være kommet frem til sælgeren eller dennes repræsentant, f.eks. en ejendomsformidler, inden fristens udløb.

1.2. Betaling af godtgørelse til sælgeren.
Hvis De vil fortryde købet, skal De endvidere betale et beløb (godtgø-relse) på 1 procent af den aftalte (nominelle) købesum til sælgeren.
Dette beløb skal være betalt inden udløbet af 6-dages fristen. Hvis købsaftalen er indgået eller formid-let for sæl-
geren af en ejendomsformidler, kan denne modtage beløbet på sælgerens vegne.
De skal dog ikke betale det nævnte beløb, hvis sælgeren har opført ejendommen med salg for øje, eller hvis sælgeren har solgt ejendommen som led i sit hovederhverv.

(jeg håber, at du kan tyde dette. Jeg er formand for vores andelsforening, og dette er en del af vores købsaftale...)
Der er et par paragraffer mere, vil du også have disse...

mvh Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-05-02 12:28

> jeg referer til UDDRAG AF LOV OM ANDELSBOLIGFORENINGER
>
> lovbekendtgørelse nr. 917 af 10/11 1994 o.s.

ja her står der nu ikke noget om det

> mere præcist:
> Ifølge bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret ved erhvervelse
> af fast ejendom/andel i en andelsboligforening m.v. nr. 391 af 14/6 1995:

Men det gør der så her.
Og helt præcist i § 6, hvor det angives, at loven også omfatter
andelsboliger.
Tak for det.

/Per