Mail om virus (Klez)
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-05-02 08:27

Hej

Jeg har nu efterhånden fået en masse autogenererede mails om at en
virksomhed har modtaget en virus fra mig. Da Klez ikke kommer fra den
der står som afsenderen er jeg møgtræt af at få den ene mail efter den
anden om at jeg skal slette virussen fra min computer.

De påstår at det ikke kan lade sig gøre at ændre i systemet, så man
enten ikke får mailen, når det er Klez, eller ændre i mailen, så der
står at det ikke er sikkert at man selv har en virus. Jeg kender mange
der vil gå i panik hvis de får sådan en mail.

Spørgsmålet er nu om det er helt i orden at man sender mail om virus
til folk, selvom de folk aldrig har haft en virus? Er der nogen der
ved det og evt. kan give en paragraf hvis man ikke må det?

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Rasmus

Dato : 15-05-02 00:40

Under sunsite.auc.dk gruppe dk.edb.sikkerhed.virus kan du læse en masse om
KLEZ. Bl.a. at den sender sig selv videre fra din computer, selv om den ikke
er aktiv på netop din computer. Firewallen hos den virksomhed der modtager
emailen vil tro den er fra dig og så sende en besked tilabage om, at du har
virus.
Principielt kan man måske godt sige at du har en virus liggende. Den bruger
din mailklient (typisk outlook express). Få de mails/filer slettet (typisk
nogle, som den selv har konstrueret) eller repareret som er inficeret.
Du kan få et lille program (hentes gratis på www.synmatec.com) som fjerne
den virus du har (du skal kende det præcise navn).

For at komme tilbage til det juridiske, vil der næppe være nogen former for
hjemmel til at ændre sproget på en firewall, der er til for at beskytte.

Held og lykke
Rasmus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-02 08:20

Rasmus wrote:

> Under sunsite.auc.dk gruppe dk.edb.sikkerhed.virus kan du læse en masse om
> KLEZ. Bl.a. at den sender sig selv videre fra din computer, selv om den ikke
> er aktiv på netop din computer.

Hvis en virus sender sig selv videre fra en given computer, så _er_ den aktiv
på denne computer. Problemet med "Klez" er, at den sender sig selv videre med
forskellige afsender-adresser. Man kan således modtage virusen med en
afsender-adresse, som aldrig har været i nærheden af virusen.

> For at komme tilbage til det juridiske, vil der næppe være nogen former for
> hjemmel til at ændre sproget på en firewall, der er til for at beskytte.

Det er jo en uopfordret e-mail henvendelse, men da den ikke er i
markedsføringsøjemed, er det næppe forbudt.
Hvis firmaet mod bedre vidende sender vildledende beskeder ("du har en virus -
fjern den"), kan man måske kræve godtgørelse for sit arbejde med at fjerne en
ikke-eksisterende virus?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-02 16:13

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in

> Det er jo en uopfordret e-mail henvendelse, men da den ikke er
> markedsføringsøjemed, er det næppe forbudt.

Jubii's virus advarsler er 60% reklame for at de selv sælger Panda
Antivirus - er det så ulovligt ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-05-02 19:36

Henrik Stidsen wrote:

> Jubii's virus advarsler er 60% reklame for at de selv sælger Panda
> Antivirus - er det så ulovligt ?

Markedsføringslovens § 6a handler om henvendelser "med henblik på
afsætning af varer". Måske nogen har et kvalificeret bud på, om den også
gælder, når markedsføringen sniges ind sammen med et andet budskab?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rasmus L C

Dato : 19-05-02 00:10

Sniges eller ej...
Det er stadig ulovligt!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-02 12:52

"Rasmus L C" <stoffert@image.dk> wrote in

> Sniges eller ej...
> Det er stadig ulovligt!

Men spørgsmålet er om ikke Jubii kan påpege at modtageren af deres
"reklame" selv har henvendt sig til dem og derfor får tilsendt deres
reklame ?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-05-02 13:37

Henrik Stidsen wrote:

> Men spørgsmålet er om ikke Jubii kan påpege at modtageren af deres
> "reklame" selv har henvendt sig til dem og derfor får tilsendt deres
> reklame ?

Ikke hvis de sender til en forfalsket afsender-adresse.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-02 16:56

> Ikke hvis de sender til en forfalsket afsender-adresse.

Hvis jeg udgiver mig for at være dig og beder dem sende noget til mig
(=dig), så har de da heller ikke gjort noget ulovligt vel ?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-05-02 19:58

Henrik Stidsen wrote:

> Hvis jeg udgiver mig for at være dig og beder dem sende noget til mig
> (=dig), så har de da heller ikke gjort noget ulovligt vel ?

Så har du gjort noget ulovligt. Hvis Jubii ved (eller burde vide), at
du har udgivet dig for at være en anden, så ændrer det ikke på
ovenstående.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-02 21:11

> Så har du gjort noget ulovligt. Hvis Jubii ved (eller burde
> vide), at
> du har udgivet dig for at være en anden, så ændrer det ikke på
> ovenstående.

Selvom jeg har gjort noget ulovligt, eller, min virus har, så bliver
Jubii ikke mere skyldig af den grund vel ?
Jeg ved ikke om de stadig sender mails ud ved virus, de var i hvert
fald hurtige til at give mig ret i virussen ikke kom fra mig da jeg
fik sådan en advarsel.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-05-02 15:01

Henrik Stidsen wrote:

> at
>
> Selvom jeg har gjort noget ulovligt, eller, min virus har, så bliver
> Jubii ikke mere skyldig af den grund vel ?

Det afgørende er ikke, om du har gjort noget ulovligt, men om Jubii
ved (eller burde vide), at afsenderadressen er falsk.
I øvrigt mener jeg ikke, at en mail med vedhæftet virus kan ses som en
anmodning om tilsendelse af markedsføringsmateriale i
markedsføringslovens forstand.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-02 20:21

> Det afgørende er ikke, om du har gjort noget ulovligt, men om
> Jubii
> ved (eller burde vide), at afsenderadressen er falsk.

De har vel en rimelig periode fra Klez bryder ud til de *skal* vide
sådan noget. Jeg har ikke modtaget noget fra dem andet end en gang,
og med den spredning min. en af mine emailadresser har til
virusbefængte mennesker skulle det være underligt om ikke mere end en
er gået til Jubii - med andre ord, jeg tror de har stoppet det.

> I øvrigt mener jeg ikke, at en mail med vedhæftet virus kan
> ses som en
> anmodning om tilsendelse af markedsføringsmateriale i
> markedsføringslovens forstand.

Det tror jeg ikke den kan, men med en dygtig advokat går det måske
alligevel...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-05-02 21:36

Henrik Stidsen wrote:

> De har vel en rimelig periode fra Klez bryder ud til de *skal* vide
> sådan noget.

Jvf. Trines oprindelige indlæg, havde Jubii meddelt, at de ikke kunne
ændre meddelelsen, hvilket så kan få en til at undre sig over hvordan et
firma med den (mangel på) kompetance kan drive så stort et web-sted.
De er i hvert fald blevet gjort opmærksomme på problemet, og efter en
rimelig tidsfrist til at rette systemet, må de anses for at handle mod
bedre vidende - men det tyder jo også på, at de _har_ rettet tingene.
(Heldigt det pludselig kunne lade sig gøre alligevel).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-05-02 20:54

> (Heldigt det pludselig kunne lade sig gøre alligevel).

Det er den slags der jo ofte sker, man kan også undre sig over at
Tiscali må droppe deres chat bare fordi systemet sender en
forespørgsel til udviklerens server og denne ikke eksisterer længere,
selvom de har kildekoden til system kan de ikke ændre dette...