Miste kørekort på cykel.! (Har været oppe ~
Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-02 08:29

Se:

http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#5.1

5.1. Kan man blive frakendt kørekortet for at køre beruset på cykel?
Hurtigt svar: Nej.

Hvis politiet vurderer at man "ikke er ædruelig" kan kørekortet inddrages
(færdselslovens §60, jf §56 stk 3). Den vurdering kan i princippet tænkes at
skyldes at politiet ofte træffer én stangberuset på cykel. Men vurderingen
vil ikke have meget at gøre med om man er fuld på cykel eller til fods.

Mvh Michael

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 08:56

Michael Thomsen <gichael@hunters.dk> scribbled:
> [...]
> princippet tænkes at skyldes at politiet ofte træffer én stangberuset
> på cykel. Men vurderingen vil ikke have meget at gøre med om man er

Og så er det at det er en god idé at læse lovteksterne....

§56 Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af
euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er
ædruelig. Spørgsmålet herom kan forlanges indbragt for domstolene.
Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at
medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse
heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den
pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre
bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt
for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk.
3.

Og her er så straffelovens §78 stk 1 til 3
§ 78. Strafbart forhold medfører ikke tab af borgerlige rettigheder,
herunder ret til virksomhed i henhold til almindeligt næringsbrev eller
sønæringsbevis.
Stk. 2. Den, der er dømt for strafbart forhold, kan dog udelukkes fra at
udøve virksomhed, som kræver en særlig offentlig autorisation eller
godkendelse, såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for
misbrug af stillingen eller hvervet.
Stk. 3. Spørgsmål om, hvorvidt det udviste forhold er til hinder for
udøvelse af en i Stk. 2 omhandlet virksomhed, skal af anklagemyndigheden på
begæring enten af den, der har fået afslag på ansøgning om sådan
autorisation eller godkendelse, eller af vedkommende myndighed indbringes
for retten. § 59, Stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Afgørelsen træffes
ved kendelse. Såfremt afgørelsen går ud på udelukkelse fra den pågældende
virksomhed, kan spørgsmålet på ny indbringes for retten, dog tidligst efter
2 års forløb. Autorisation eller godkendelse kan også inden udløbet af denne
frist meddeles af vedkommende myndighed.

Så vidt jeg kan se, så kan/skal enten den sigtede eller
politiet/anklagemyndighed, indbringe sagen for en dommer som så kommer med
en kendelse/dom.
Den dom kan sagtens være enten indragelse eller fratagelse af retten til at
føre motorkøretøj hvortil førerbevis kræves !!

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Thomas Petersen

Dato : 15-05-02 19:13

Politiet kan ikke tage ens kørekort fra en hvis man bliver stoppet på cykel
i beruset tilstand.. Det kan de derimod at hvis de ser en person på cykel
som er beruset op til flere gange, så kan det de gøre det... Jeg er da selv
blevet stoppet på min cykel i en ordentlig vind.. Den var ik for børn kan
jeg så sige. Men der var ikke noget med at de tog mit kørekort.